Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Light och steviaprodukter

2016-02-17 14:35 #0 av: Fi0na

Hej.  Ni som äter enligt LCHF, äter ni någon enstaka gång t.ex mycket mörk choklad, eller steviasötad choklad så som Cavalier. Eller Fun Light/Cola Light?

Anmäl
2016-02-17 14:47 #1 av: parsley

Jag brukar ha en kaka med Lindts 90 % choklad hemma. Av den tar jag en bit någon gång då och då, en gång per vecka eller mer sällan.  Det räcker.

Fun light dricker jag inte. Har för mig att den kan användas för att utrota myror. Blinkar

Cola Light / Pepsi Max och liknande dricker jag inte hemma, men jag skulle kunna tänka mig att göra det om man t ex är på resande fot och äter på pizzeria eller någon snabbmatskedja. Jag har inte strukit det fullständigt, men det är inget jag dricker till vardags eller ens varje vecka. 

Anmäl
2016-02-17 14:47 #2 av: fruktgumman

En liten bit mörk choklad kan jag ta ibland. Minst 80% kakaohalt

Jag dricker aldrig lightläsk.Jag tycker sötningsmedlet smakar så illa. Julafton brukar jag dricka ett glas vanlig julmust. Annars dricker jag alltid vatten/citronvatten

Anmäl
2016-02-17 14:48 #3 av: OlgaMaria

Jag använder Ica Sötströ ibland om jag bakar något. Om jag är sugen på choklad brukar jag baka något chokladigt med en fin kakao. Att dricka sötad dryck ser jag ingen vits med och har inget behov av.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2016-02-17 14:55 #4 av: [tk1971]

Cola light försöker jag sluta med, men det är svårt. Fun light dricker jag aldrig längre. Mest för att jag känner mig så ohälsosam när jag dricker det...

Det där med att "det räcker med att ta en ruta mörk choklad" har jag aldrig förstått. Jag måste äta upp hela kakan, så därför köper jag väldigt sällan hem sånt. Jag vet att det inte blir kvar länge i skåpen.

Sajtvärdar: iFokus vore ingenting utan dess medlemmar. Tänk på det.

Anmäl
2016-02-17 15:01 #5 av: trollslända

#4 Om du kan äta hela kakan på en gång så har du köpt för låg kakaohalt. En som är 90% eller mer tror jag är svårt att äta typ 100 gram av. Jag skulle då inte klara det.

Själv så använder jag inga sötningsmedel då jag tycker det smakarKräks Jag blir sällan sugen på sött men det kan hända kanske nån gång per år och då äter jag något litet sött sen längtar jag tillbaka till LCHF.

Anmäl
2016-02-17 15:02 #6 av: [tk1971]

#5: Jodå, 90% klarar jag alldeles utmärkt.

Anmäl
2016-02-17 18:21 #7 av: Fi0na

Jag kan också äta precis hur mycket choklad. Spelar ingen roll hur lite eller mycket kakao det innehåller.. Tyvärr.

Anmäl
2016-02-19 10:16 #8 av: bjornen66

1 mask kakao
1 mask mandelmjöl
1 mask kokos olja
1 mask gee smör gör den själv
1mask ica stavia
1 mask färsk ost
rör ihop, lägger det i en mufis form, en timme i frysen. klart att njutas håller mig mätt länge. ca 3 gram kolhydrater om man letar upp ovannämnda ingridiensena som har så lite kolhydrater som möjligt så kan man nog komma under 3 g kolhydrater. om man bytar ut kako mot 1 mask lime eller citonjue så kan man få lite variation. favorit fetbomb

Anmäl
2016-02-19 10:22 #9 av: Fi0na

mm det lät supergott :D men vad är gee smör?

måste laga det till helgen!

Anmäl
2016-02-19 11:13 #10 av: annainorrland

#9 Ghee är skirat smör

Anmäl
2016-02-19 12:50 #11 av: Sindri

Nej, ghee är smör som man separerat från vatten och proteiner. Sjuds länge i omgångar och silas. Sök på ghee på sajten så finns det detaljerad beskrivning.

Anmäl
2016-02-19 12:55 #12 av: Fi0na

lät jättekomplicerat..

Anmäl
2016-02-19 13:40 #13 av: [tk1971]

Men det finns ju färdigt att köpa, om man nu vill det: http://www.arla.se/vara-produkter/produkt/?productid=7310860561232

Anmäl
2016-02-19 14:55 #14 av: Sindri

Det som Arla säljer är inte riktigt ghee, det är är skirat smör. Kollade faktiskt på en burk idag. Dyrt kilopris och inte ekologiskt. Här klargörs skillnaden mellan skirat smör och ghee.

http://matgeek.se/2014/12/19/vad-ar-ghee/

"Ghee är rent smörfett. Man gör det genom att smälta smör och därefter sjuda det en timme eller ännu längre. Det viktiga är att man inte tillför så mycket värme att det bryns utan man låter det bara försiktigt sjuda. Vad som då händer är att allt vatten ångar bort.

I normala fall innehåller smör 80% fett – så gott som allt annat är vatten (och lite salt och andra ämnen men det är fortfarande bara en ytterst liten del av totalen). Det är i vattnet som bakterier kan frodas och elände växa till sig. Genom att ta bort vattnet får man en produkt som klarar sig i nära på oändlig tid i rumstemperatur.

När smöret sjudit klart skummar man av den ytbeläggning som bildas och därefter häller man ner det gyllengula fettet i en burk och skruvar igen locket. Släng bottensatsen i kastrullen.

”Men är det inte samma sak som skirat smör?” undrar vän av ordning. Nix. Skirat smör är smält smör som separerats så att det blir en vit ansamling i botten och fettet ligger som ett tjockt övre lager. Men det är lika mycket vatten i det som vanligt smör."

Anmäl
2016-02-21 23:23 #15 av: hemul

Det stämmer nog inte på Arlas produkt om du läser näringsdeklarationen. Det är 100% fett.

Anmäl
2016-02-21 23:36 #16 av: Sindri

Jag kollade faktiskt inte fetthalten, men det står att det är skirat smör. ?

Anmäl
2016-02-22 08:56 #17 av: hemul

Jag vet. Förstår inte heller den konstiga beteckningen "klarifierat smör". Säger man inte klarnat smör?

Har inte provat produkten. Ghee är buslätt att göra själv. Tänk bara på att ha låg värme (typ ettan hela tiden när smöret väl smält), att avbryta i tid när det väl slutat bubbla så bottensatsen inte bränns och att ha en hög kastrull/gryta (det sprätter förfärligt). Man behöve INTE osaltat smör som det står i beskrivningarna. Saltet hamnar i skummet på ytan.  En sak som brukar fattas i beskrivningarna är att man gör klokt i att sila oljan genom ett tyg, typ lakansväv, så man inte får med proteinrester.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.