Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har högt/lågt blodtryck

Blodtryck

2016-02-10 00:07 #0 av: Hans N

Efter drygt två år med LCHF har min hälsa och mitt mående, i flera avseenden, förbättras mycket påtagligt. Ett problem kvarstår dock; blodtrycket vill inte gå ner. Jag har under flera år, långt innan jag slutade äta spannmål och missbruka socker, ätit en ganska låg dos blodtryckssänkande medicin (Enalapril och Salures). Ändå kvarstår problemet, i varje fall periodvis.

Sommartid och när jag är särskilt mycket i rörelse är trycket ofta väl godkänt: 120-140/70-90. Vintertid är det inte sällan betydligt högre: 160-180/100-115. Jag är 65 år och har normal vikt. Äter dagligen d-vitamin, Magnesium och Omega 3.

Min främsta teori är att anledningen till det höga trycket är en inre stress, orsakad av dålig sömn och datorjobb. Detta trots att jag, genom dagliga promenader och arbete med djur, är tämligen mycket i rörelse. En annan teori är att det kaffe (med en tesked kokosfett) jag intar i ganska stor mängd, ofta redan kl 5 på morgonen och fram till middagstid, höjer stressnivån och därmed trycket. Ytterligare en teori är att "missbruket" av Yoghurt (10%) med en skvätt grädde, och diverse nötter och fröer, som jag äter morgon och kväll bidrar.

Någon som har liknade erfarenheter? Tacksam för alla synpunkter!

Anmäl
2016-02-10 08:38 #1 av: hemul

Jag hade gränsfallshögt blodtryck, aldrig tal om att medicinera, men jag läste mig till att det skulle det bli om det höjdes några få enheter till. Jag var väldigt tjock och rörde mig alltså inte så mycket.

För mig har gången varit denna. Jag fick mycket stora hälsoförbättringar på kosten men gick de första åren inte ner. Blodtrycket ändrades inte nämnvärt, någon enhet kanske, men inget påtagligt.

Jag började gå ner i vikt. Blodtycket blev jättemycket bättre.

Jag började motionera. Blodtycket blev så bra att doktorn blev tårögd. Blinkar

Nu ska man inte generalisera, men för mig är alltså vikt och motion nyckeln. Kosten kanske skapar förutsättningar, det vet jag inte, men har ingen påtaglig effekt i sig. Jag är fortfarande tjock, men inte überfet som förut. Den förändringen räckte tydligen för blodtryckets del.

Nu rör jag mig sen några månader inte så mycket p.g.a. armbrott. När jag blev av med gipset började jag promenera, men dels tycker jag det är tråkigt och dels får jag ont av att gå, så det blir inte i närheten av mina långa cykelturer som jag tyvärr måste avstå från en tid till. Ska bli intressant att se om blodtycket försämrats. Ska till doktorn om någon månad.

Anmäl
2016-02-10 08:53 #2 av: Hans N

Det stämmer med min erfarenhet. Rörelse, i mitt fall promedader och utearbete, sänker blodtrycket. Stillasittande verksamhet, t ex datorarbete, skapar en inre stress, vilket höjer trycket. Framförallt handlar det om, i mitt fall, att hitta en balans, inte minst mentalt.

Anmäl
2016-02-10 09:50 #3 av: hemul

Jag jobbar ju inte, så den faktorn har inte jag.  Fast påtvingad sysslolöshet kan ju förstås också innebära en slags stress. Även om jag inte upplever mig som stressad när jag är uttråkad så känner jag mig ju mer glad och tillfreds när jag får göra något jag gillar, som att cykla. Fast det innebär en annan slags stress.

Jag tränar inte medvetet eller så, men när jag cyklar långt kommer jag in i en slags tillstånd som gör att jag känner att jag måste vidare hela tiden. Har svårt att ta en lång matpaus och njuta av solen, det är en röst i huvudet som säger "Vidare! Vidare!" hela tiden och som gör att jag äter snabbt och sticker iväg igen. Det kanske blir så, men jag saknar förmågan jag hade i mitt förra liv att bara slänga sig ner i gräset och njuta. Den har jag tappat på något vis. Inser ju också att jag skulle orka cykla längre om jag tog längre och mer frekventa pausar. Får väl öva på DET i sommar. Blinkar

Om jag däremot träffar någon efter vägen har jag inget problem med att tiden rinner iväg för att jag slår mig i slang. Tvärtom. Det är lite konstigt det där. Kanske egentligen är att jag är datorskadad. Att bara ligga i gräset är för lite stimulans liksom, måste mer till.

Anmäl
2016-02-10 11:41 #4 av: Hans N

Jag tror att stress och oro kan vara följd av många olika saker, också sysslolöshet. Vilket alltså enligt min teori höjer blodtrycket. I mitt fall till en nivå som utgör en betydande riskfaktor.

Till fördelarna med LCHF hör att kosthållningen, som jag uppfattbara saken, är naturlig och bidrar till att skapa en hoppfull och positiv syn på tillvaron. Och i förlängningen ett för hälsan i stort, inklusive blodtrycket, nödvändigt inre lugn.

Anmäl
2016-02-10 12:52 #5 av: hemul

Det upplevde jag också i början på min lowcarbkarriär. Blev mer tålig eller hur man ska säga. Nu har jag ätit så här så länge (10 år+) och mitt hälsotillstånd och därmed mitt liv i stort har ändrats så mycket att jag inte kan göra sådana jämförelser längre.

Men du får väl hitta på någon vinteraktivitet som du står ut med, så du får ner trycket då också. Promenader?

Anmäl
2016-03-04 23:47 #6 av: [Giiisella]

Yoghurt och nötter borde inte bidra till högt tryck. Saltar du mycket på maten? Kanske behöver du en lite högre dos blodtryckssänkande medicin på vinterhalvåret. Konstigt att det varierar, men kanske är det stress som du säger. Det är inte bra att gå runt med för högt tryck...

Anmäl