Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2479 ggr
byllan80
2/4/16, 1:09 PM

Räknas kolhydraterna i såsen som försvann?

Knepig rubrik men kom inte på nått bättre…

Jo! Det jag undrar är. Om jag tillagar en rätt i ugnen med tex kött, grönsaker, lök och häller en sås över som är baserad på vispgrädde, säg en 3a grädde.

Sen när jag tar ut formen och ska äta så har en hel del sås försvunnit, dunstat eller nått sånt. Ska jag ändå räkna med att jag fått i mig 3 dl grädde när jag tömt formen? Trots att jag långt ifrån åt 3 dl synlig sås?

Sen vet jag att jag ofta tillagar för lång tid. Ska det vara 20 min i ugn så har jag 40 min för säkerhets skull. Är alltid rädd att kött el fisk ska vara för lite tillagat/rått!

Men den sås som "försvinner" av att jag gräddar för länge får jag ändå i mig allt?

Annons:
VildaVittra
2/4/16, 1:12 PM
#1

Ja, det är bara vatten som försvunnit, torrsubstansen finns kvar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jiim
2/4/16, 1:13 PM
#2

Du behöver inte räkna på någonting egentligen :)

Men svar på frågan: ja, kolhydrater finns kvar. Det är vatten som dunstar av! ;)

byllan80
2/4/16, 1:14 PM
#3

Aha tack.. Jo jag behöver räkna hehe. För att jag vill det såhär i början 🙂

Siggebus
2/4/16, 5:11 PM
#4

Jag räknade också kolhydraterna i början eftersom jag ville veta att jag verkligen kom så lågt som möjligt och som jag ville.
Nu efter 6 år på kosten är det sällan jag räknar - bara om jag ska köpa något jag inte köpt förut så kollar jag.

Upp till toppen
Annons: