Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Vi som vill nolla kolhydraterna -

Keto livsstil / Någon som mäter ketoner?

2016-01-29 18:25 #0 av: Ketotjejen

Hallå!
Tänkte fråga om det finns några som anv. Sig av blodsockermätare, för mätning av ketoner & blodsocker värde? Samt undrar jag vart ni köpt era sådana ifrån. Jag försöker mig på den livsstilen av olika hälsoskäl. Är annars en tjej på snart 28, och vill gärna höra mer
Från er som har erfarenhet med att mäta era värden osv. Om ni då är även aktiva inom lchf/ketogenisk diet.

Ha det gott!

Anmäl
2016-01-31 00:09 #1 av: Kvothe

Hej

3 år lchf och har prövat de 3 vanligaste ketonmätningarna.
Sk. ketosticks (urin-stickor)
Ketonix sport (utandningsluft analysator)
Blodketonmätare abbott freestyle neo.

Urinstickorna fungerar bara i början och visar endast att du har ketos produktion, de visar överskottet ketoner som inte använts. Billiga.

Ketonix kan användas hur många gånger som helst. Ganska exakt som mätning, men resultatet beror lite på hur man blåser. Den mäter restprodukten aceton i utandningsluften.
Kostar ca 1400 kr.

Blodketonmätare är golden standard, exakt, snabb och pålitlig men dyr.
Själva mätaren är ibland gratis eller kostar ca 250kr, däremot kostar varenda teststrip ca 20kr st.

Så ska du köpa nåt och vill hålla veta om du är i lätt, medel eller djup ketos så välj ketonix.
Vill du däremot veta exakta värdem så är det blodketonmätare som gäller.
Frågor?

Anmäl
2016-02-17 20:36 #2 av: Ketotjejen

Tack för all info :) jag har hört att det är bara skräp det där med Ketonix. Däremot blodsockermätare har jag inte hittat attköpa, finns någon sajt men vågar inte beställa därifrån efter att folk har sagt att dem har beställt men ej fått varan pga att det krävs läkarintyg! Så, vart har du köpt din? Har letat & letat. Men vågar ej chansa på "diabetes sidor".

Anmäl
2016-02-17 21:15 #3 av: Zepp

Du kan köpa på vilket Apotek du vill.. men då kostar de.

Jag fick min gratis från en sida.. men den chansen är nog förbi.

Stickorna får jag dock köpa själv.. vilket antagligen var själva grejen för att ge mig en gratis.

Är du frisk i övrigt, dvs ingen diabetes eller kraftigt överviktig så tror jag ketonix duger för att hålla koll på att man ligger i rätt område?

Ketonix mäter acceton.. det är en indirekt metod.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-02-18 01:20 #4 av: Kvothe

Köpte min från ebay.co.uk. oöppnad förpackning förstås.
Har även köpt keto-stickorna därifrån.

Tror min var 20£ inklusive frakt. Sök och se till att du vet vad frakten blir, söljaren ska ha mer än 97% för att vara trovärda.

Har en abbott freestyle optimum neo.

(Finns en tvilling utan keton-mätning som heter freestyle precision neo)

Anmäl
2016-02-18 12:53 #5 av: Ketotjejen

På vanliga apotek hittar jag inte blodsockermätare som mäter ketoner. Tack för tipsen! Ska kika Ebay men det är dock fortfarande lite skakigt,finns det ingen svensk leverantör som säljer blodsockermätare / ketosmätsare, till privatpersoner?

Anmäl
2016-02-18 13:18 #6 av: Zepp

http://www.med24.se/freestyle-precision-blodsockermaetare-startpaket

Anmäl
2016-02-18 15:37 #7 av: Ketotjejen

Tack köpte från med24 nu! Precision neo samt precision bketo strips,, hoppas dem funkar. :)de lustiga va att d va 100 kr billugare på med 24 än apotea?

Anmäl
2016-02-18 18:20 #8 av: Zepp

Du får återkomma och ge en recention av både företag och produkt.. iomed att fler är intresserade!

Anmäl
2016-02-19 09:47 #9 av: Kvothe

Ketotjejen.
De funkar, har också handlat från med24.

Se bara till att du får en ordentlig blod-droppe då du ska mäta, typ knapphålshuvud stor.
Det behövs mer för keton-mätning än blodsockermätning.

Anmäl
2016-02-20 01:04 #10 av: jessirene

Jag använder ketonix sport. Men har även provat stickor. Jag föredrar ketonix i långa loppet för man kan mäta ofta och slipper sticka.
Det har varit helt driftsäker för mig, inga konstigheter. Jag ligger mellan 8 orange och 4 röda när jag mäter och det är nog rimligt för mig.
Jag mäter inte så ofta egentligen, men när jag gör en förändring i min koststrategi så blir det intressant ett tag. Sedan får den vila igen...

Anmäl
2016-02-21 20:04 #11 av: Kvothe

Har du ketonix sport pre-2015 eller den röda/blå 2015 modellen?

Anmäl
2016-02-22 09:11 #12 av: Margareta

Jag har både pre-2015 och 2015.
Båda fungerar utmärkt, lite olika hantering eftersom 2015 kopplas rill datorn om man hellre vill ha siffervärden i en kurva. Den går att kalibrera via datorn också.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2016-02-22 14:09 #13 av: jessirene

Jag har 2015 varianten sport som går att ändra skalan på om man vill. Men jag har behållt den förinställda skalan. I mätvärde hamnar jag mellan 70 och 89 på den. Det är ju bra att kunna individanpassa den. Det finns ett batteri också men just nu har jag den mest mot datorn.

Anmäl
2016-02-24 09:54 #14 av: Kvothe

Har själv den äldre ketonix sport.

Har aldrig kommit upp i högre ketos på strikt lchf / nollning än grönt 9 blinkingar.
Däremot under en 11 dagars vattenfasta 1 röd blinking.

Funderar om jag borde byta upp mig.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.