Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Undvika deppighet och illamående vid LCHF?

2016-01-23 15:16 #0 av: Fialotta333

Hej,

Jag har varit medlem här många år, provade LCHF när det var ganska "nytt" . Höll ut på strikt LCHF i fyra månader, då mådde jag så dåligt mentalt och fysiskt så jag avbröt. Sen dess har jag gjort en magsäcksop (GBP) med en övervikt på ca 55 kg. Gick ner fint, men började gå upp igen och nu är jag bara 19 kg från vikten jag hade vid operationen.

Min förhoppning är att få lite tips och råd om hur jag kan äta LCHF utan att drabbas av konstant illamående och diffus huvudvärk. Likaså undrar jag varför jag blev så himla deppig av kosten? Hur kan jag äta för att undvika dessa problem? 

De råd jag fick på den tiden var att öka på grönsaker (kolhydratintaget) lite, men det hjälpte inte. Har testat 3 gånger senare med LCHF och ätit lite mer liberalt (ca 25 g kolhydrater/dygn), men upplevde samma deppighet.

Det är ohållbart att klara vardagsliv och jobb och må så dåligt. Kan även tilläggas att jag under dessa 4 månader endast gick ner 3 kg totalt fast jag hade ca 30-35 kg övervikt redan då.

Tycker verkligen att LCHF känns som ett alternativ jag så gärna vill få att funka, speciellt som jag har min sambo med mig (han fick normalt blodtryck när vi körde strikt första gången + att han tappade några trivselkilon blev fit). Att få med honom på "vanlig" kalorisnål diet är inget alternativ... Och själv håller jag på att hungra ihjäl på VV och liknande...

Anmäl
2016-01-23 15:27 #1 av: Kneko

Jag känner rent spontant att LCHF antagligen inte är något för dig om du mår så dåligt av det. 

Alla dieter är inte lämpade för alla.

Anmäl
2016-01-23 15:56 #2 av: Fialotta333

Förstår din tanke Kneko, självklart har jag tänkt detsamma, men jag vill verkligen ge det en chans till, vill komma ur kolhydratsträsket och slippa vara hungrig jämt. Därför är jag här och fiskar efter tips. Numera är ju LCHF så mycket mer känt och beprövat, det borde finnas mycket mer erfarenhet som folk kan dela med sig av nu än vad det gjorde 2009.

Anmäl
2016-01-23 16:04 #3 av: hemul

Skippa det där med "strikt" (brrr!) så går det säkert fint. Det är inte alla som mår bra på extremlåga kolhydratnivåer. Du är inte den första. De flesta har dock väldigt svårt att inse att det inte behöver vara allt eller intet. Lägg dig på en nivå för mer normal low carb (vilket jag anser LCHF vara en extremvariant av). Det innebär åtminstone 50 g kolhydrater per dag.

Ett hett tips är att se till att få i sig kolhydraterna från "riktiga" kolhydratkällor också, men bra sådana. Typ ät ett par potatisar till middagen eller lite ris ibland och drick ett glas mjölk någon gång under dan, kanske lite frukt också. Alla rotfrukter är plötsligt OK, bara du håller lite koll på mängderna.  Alltså få inte kolisar enbart från bladgrönsaker, vilket det för övrigt i så fall lär behövas en hel balja av. Undvik fortfarande socker och spannmål, ivf i större mängder. Att använda nån tsk socker någon enstaka gång om man t.ex. gör glass är ingen katastrof om du inte har andra problem med det (sötsug o.s.v.).

Jag kan nog lova att du kommer att må mycket bättre. Det är fortfarande low carb och du kommer att få de positiva effekterna, kanske t.o.m. fler. Prova några veckor så ska du få se! Blinkar

Anmäl
2016-01-23 16:29 #4 av: Fialotta333

Tack hemul! Har just läst en längre tråd om huvudvärk, där gavs lite olika tips. T ex saltshot (1/2 tsk salt till 2 dl vatten), magnesiumtillskott, 1/2 tsk bikarbonat o. s. v. Känns som om jag kan prova och att det kanske kan hjälpa både mot huvudvärk och illamående. 

Det är nog en jättebra idé att börja med en nivå på kolhydraterna på 50 och sen minska successivt.

Anmäl
2016-01-23 16:45 #5 av: hemul

Du behöver nog inte minska. Släpp det där med att LCHF är den enda vägen. Det är bara en av många LCHF-dieter. Alla försöker nischa sig på något sätt.

Anmäl
2016-01-23 16:57 #6 av: Fialotta333

Hur menar du hemul?

Anmäl
2016-01-23 17:34 #7 av: parsley

Kroppen behöver en viss mängd kolhydrater för att kunna bygga om tryptofan till serotonin (en uppgift jag hittat i boken Potatis istället för prosac).  Äter man för lite kolhydrater så kan man bli deprimerad av den anledningen.  Har man låga serotoninnivåer, vilket en del personer har, så kan det vara svårt att äta strikt LCHF eller hålla på med t ex nollning, fakir eller UFO (dvs under 5 kolhydrater per dag). 

Det finns en del som menar att gluten kan ge upphov till läckande tarm och en rad ohälsotillstånd, däribland depression. Protein från maten läcker ut genom tarmväggen och orsakar låggradiga inflammationer. Förutom gluten kan även kaseien, som finns i mejeriprodukter, orsaka läckande tarm. Martina Johansson skriver om det i boken Magstarkt, bl a. Har man läckande tarm, så kan man behöva äta mejerifri LCHF. Att ta bort mejerier kan vara nog så jobbigt, eftersom kasein påverkar hjärnans belöningssystem. Det går att äta mejerifri LCHF, men antalet recept blir begränsat. Tål man mer kolhydrater kan även paleo vara ett alternativ om man vill äta mejerifritt. 

Anmäl
2016-01-23 17:38 #8 av: parsley

Det finns en gammal tråd som heter Räddad av en potatis, där bl a sambandet mellan serotonin och tryptofan nämns.  http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7145e4b9cb46222d05a18d-raddad-av-en-potatis

Kan du tänka dig olika former av kosttillskott eller naturmedel, kolla på Mia Lundins hemsida / webshop eller läs hennes bok Kaos i kvinnohjärnan.

Anmäl
2016-01-23 17:55 #9 av: Fialotta333

Så om jag tolkar det rätt finns aminosyran Tryptofan i protein, fram för allt i kött, bananer, hårdost, mjölkprodukter och spannmål.

Tryptofan omvandlas till hormonet serotonin. Tillskott via kosten behövs då kroppen inte själv kan tillverka Tryptofan.  Har vi brist på Tryptofan så kan vi i förlängningen problem med depression, sömnsvårigheter, oro mm. 

Hmmm... intressant...

Anmäl
2016-01-23 19:25 #10 av: hemul

#6 Jag menar att du inte måste ner på fakirnivåer för att det ska funka. Jag tror det är ett misstag att tro att bara för att mindre är bra är ingenting alls bäst. Det finns de som tror att man kan ligga för lågt också och att det gör att man bränner sitt ljus i båda ändar så att säga. Du har du ju själv kännt på att du inte mår bra på så lite kh som du åt.

Vill du ha en modell att följa, välj i stort sätt vilken du vill av de dieter som LCHF grundar sig på. Då upptäcker du att alla ligger på runt 50 g kolhydrater eller mer. Atkins Induction som väl kommer närmast LCHF vad gäller kolhydratmängden var tänkt att vara några veckor. Sen skulle man trappa UPP, inte ner.

Börja du på 50-75 g, eller högre om du vill och trappa ner till den nivån för att undvika alla omställningsbesvär. Om det funkar för dig, varför i hela världen ska du gå lägre då? Funkar det inte, pja, då är det väl dags att tänka ett varv till. Men att ha som mål att äta så lite kh som möjligt bara för att, det tycker jag är bakvänt.

Anmäl
2016-01-26 00:57 #11 av: Margareta

Håller med helt och hållet. Jag brukar alltid säga, rör inte en vinnare. Motsatsen blir då - fungerar det inte är det dags att ändra.

Det som däremot är svårare är att veta NÄR man ska ändra och när man ska säga att det inte fungerar. För vissa är det ok med omställningsbesvär, för andra inte. En del behöver göra rätt små justeringar (sluta med läsk och godis) medan andra måste göra större (räkna kolhydrater). Det handlar om hur metabolt störd man är och vilka mål man har.

För mig är vad jag äter i form av fettval och processad mat viktigare än exakt mängd kolhydrater. E-nummer av viss typ och annat skräp ställer till mer besvär än färska grönsaker med högre kolhydratmängd tex morötter.

Ät ren mat och ta bort de största bovarna dvs spannmål, majs och annat med stärkelse och socker, dåliga fetter och se vad det ger och ta sen bort en sak i taget om det inte fungerar.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2016-01-26 09:22 #12 av: Fialotta333

Tack för era synpunkter!
Tror man lätt stirrar sig blind på alla generella tips och råd och alla pekpinnar - det blir för mycket och man tror man gör fel hur mycket man än försöker... Har man inte gått ner 3 kg första veckan måste omedelbart alla mjölkprodukter bort! Eller inte...
En fettskrämd, magsäcksopererad bantare med hypotyreos som testat ALLT men som ändå inte får ordning på vikten och maten - måste intala mig att inte ha bråttom... Och bli bättre på att lyssna på kroppen 🙄.

Anmäl
2016-01-26 19:40 #13 av: Margareta

Helt rätt tänkt. Det här är något du bygger upp för resten av ditt liv

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2016-01-26 20:29 #14 av: Zepp

Som sagt vad LCHF är inte ytterligare en ytterligare magisk diet.. som löser alla andra omagiska problem!

Man bör främst begripa hur LCHF kan hälpa.. och vilka nackdelar det kan ha med sig.. deppigheten tänker jag då främst på!

Och då menar jag för rätt många Dopamin.. det är ett av våra Feel Good hormon!

När du får en dopaminutsöndring så mår du bra.. beteendet förstärks.. det är grunden för de flesta missbruk!

http://www.bokus.com/bok/9789127130012/hjarnkoll-pa-maten/

Sen det är tramset med tryptofan/insulin och seretonin har jag förklarat i tråden om potatisen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-01-26 23:12 #15 av: Margareta

Du kan även läsa Beroendehjärnan av Martina Johansson

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2016-01-31 15:18 #16 av: Fialotta333

Tack för lästips, de är noterade! 

Hur många gram kh per dag tror ni är lagom om man vill gå ner i vikt, ingen brådska men en lugn och stadig viktnedgång? Tror jag ligger ungefär mellan 20-35 kg/dygn nu. Mådde fruktansvärt illa igår och kunde knappt äta något alls. Idag är det bättre, har låtit bli ägg idag. 

Anmäl
2016-01-31 15:28 #17 av: hemul

Du skulle ju öka kolhydraterna...

Anmäl
2016-01-31 15:33 #18 av: Zepp

Det är bra om du lyckas komma till insikt dels om ditt verkliga problem.. dvs om det är ett metabolt problem eller att du "önskar" en vikt som inte stämmer med dina gener/livssituation.

Gener är knepiga att göra något åt.. de är främst något att ta hänsyn till.. livstilsproblem åtgärdar man genom att göra livstilsförändringar.. lättare sagt än gjort!

Det LCHF kan hjälpa med är att minska beroendet av glukos för energi.. dvs att omvandla dig till en "fat burning machine"!

20-35 gram kolhydrater per dag är en strikt ketogen diet.. står du ut med den regimen någon månad så lär du ha ställt om kroppen rejält till att bli just en "fat burning machine"!

I slutet av 1900-talet kallades detta för Atkins induction fase.

Så det säger lite om vad det handlar om.. nämligen att rätt snabbt ställa om kroppens homeostas.

Främsta tanken härvidlag är att råda bot på metabolt syndrom/hyperinsulinemi!

Och då är tanken när man ser ljuset i andra ändan utav tunneln att man får lite mer frihet.. och att man lättare reglerar aptit och vikt.

Anmäl
2016-01-31 17:22 #19 av: hemul

Tror Fialotta har fastnat i LCHF-talibanfällan. Du kan äta 100 g kh och fortfarande kalla det lågkolhydratkost. Lägg dig på en nivå där du mår bra och skit i de där sista grammen. Det får du ta tag i senare, om du alls ser någon anledning att göra det då, vilket jag inte tror.

Det är stor skillnad på att komma från normalkost till lite mer liberal LC och att redan äta extrem LC och gå över till liberalare. Att många är så himla känsliga för kolhydrater tror jag beror på att de gjort sig känsliga genom att utestluta dem helt under lång tid. Du är inte i den situationen. Än.

Anmäl
2016-02-04 16:33 #20 av: kattislchf

Vilken bra tråd! Och så kloka tankar ni har. Här är en till som blivit låg i sinnet och fått störd sömn. Har fastnat i max 20 kolh/dag-tänket... igen... Har just fått antidepp och sömnmedicin av läkare. Men det är kanske mindre sträng LCHF jag behöver. Tusen tack för tråden!!

Anmäl
2016-02-05 00:52 #21 av: hemul

Skulle definitivt välja det framför piller. Prova i varje fall.  Det är absolut inte värt att må så såligt bara för att kunna kalla det LCHF. Lycka till och hoppas verkligen lite kolisar får dig att må bra igen!Ler

Ursäkta om jag låter lite anti förresten. Men jag tycker att det här är en sida av saken som ignorerats alltför länge. Skaldeman brukade ironisera över "etablissemanget" och säga att när verkligheten inte stämmer med kartan är det kartan som gäller. Tyvärr tillämpas samma princip inom LCHF. Ingen mår dåligt, alla blir stoppmätta, mera fet fixar allt o.s.v. Man borde ha varit observant på nackdelarna och avvikelserna från början. Det var man inte, men det är aldrig försent att bättra sig.

Anmäl
2016-02-05 04:51 #22 av: hemul

Jösses så illa man skriver när man är yrvaken. Men ni fattar väl ändå.

Anmäl
2016-02-05 10:52 #23 av: Fialotta333

Nu har det gått 1 1/2 vecka, första veckan mådde jag lite upp-och-ner olika dagar, men det gick. Klassiska symptom med lite illamående av och till förutom i lördags då jag mådde fruktansvärt illa, ohygglig kraftlöshet, hjärnmos och diffus huvudvärk. Gick ner 1,8 kg första veckan, men sen i måndags har jag gått upp 1 kg igen, stadigt lite grann varje dag :(

Denna andra vecka har gått bra, jag har inte räknat exakt, men tror jag ligger runt 30-50 kh/dag. Äter i jobbrestaurangen på vardagar, äter grönt och protein, ibland blir det för lite fett beroende på vad det är för mat, men det funkar hyfsat. Hemma äter vi uteslutande just nu mat ur den fantastiska kokboken Viktminskning med LCHF, väldigt god mat! 

Upplever dock lite samma problematik med hunger/sug som innan LCHF. Eftersom jag kan äta så små portioner åt gången blir jag relativt fort hungrig igen. Det är lite halvjobbigt att hitta på mellisar hela tiden. Blir en del kaffe med lite äggmjölk och smör, ost- och skinkrullar, turkisk yoghurt med chiafrön och grädde. Sötningsmedel (Mariannesocker) används lite grann då och då. Jag har inte ätit en enda godisbit och bara 2 finncrisp hittills. Kämpar "hela tiden" med brödcravings, allt annat går bra att avstå men jag kan inte sluta tänka på bröd!!

kattislchf - jag är likadan och får dåligt samvete så fort jag äter mjölkprodukter (för då går man inte ner i vikt enligt många råd), tycker att jag äter hela tiden och alldeles för mycket kh...

Första gången vi körde lchf gick jag knappt ner något på 4 månader trots att vi körde väldigt strikt, typ 5-10 g kh/dag. Jag mådde konstant illa och var så låg till slut så jag gav upp. Då undrar man ju lite hur jag ska kunna gå ner i vikt på 50 g kh/dag??

För info (orättvist!) har sambon som bara hade några trivselkilon redan gått ner 3-4 kg, hmmm... Han vägde i går ca 76 kg till sina 183 cm...

Anmäl
2016-02-05 11:55 #24 av: hemul

Att du inte gick ner på <10 g kg per dag, visar inte det att det kanske inte är det det hänger på i ditt fall?

Och beträffande mjölkprodukterna, LCHF är tyvärr väldigt bra på att skuldbelägga människor. En del tycker att de inte går ner i vikt om de äter mejeriprodukter. Många fler märker ingen sån påverkan. Ska du tillämpa vartenda trick du läser om så sitter du snart där med en mugg fettkaffe och inget mera. Koncentrera dig på att komma in i det och må bra till att börja med.

Anmäl
2016-02-05 14:05 #25 av: byllan80

Hej jag har knappt ätit lchf en vecka och reagerar över en sak jag läste i den här tråden.

I inlägg #19 skriver hemul: "Det är stor skillnad på att komma från normalkost till lite mer liberal LC och att redan äta extrem LC och gå över till liberalare. Att många är så himla känsliga för kolhydrater tror jag beror på att de gjort sig känsliga genom att utestluta dem helt under lång tid. Du är inte i den situationen. Än."

Vad menas med det. Blir man MER kolhydratskänslig av att tex äta upp till 20 g kolhydrater dagligen? (som jag börjat med nu) Jag fattar verkligen inte!! Kan någon förklara detta för mig. Förstör LCHF något i kroppen som gör att man blir mer kolhydratskänslig? Värre än innan man började med lchf?

Anmäl
2016-02-05 14:16 #26 av: Fialotta333

Tack hemul. Jag är ju egentligen medveten om att jag inte ska stressa och lyssna på alla "goda råd", men det är sjukt svårt. Jag pratar med mig själv hela tiden men verkar bara få kassa svar Ledsen.

Och, jaa det är nog sant att det inte hänger enbart på mängden kolhydrater - Har inte tänkt så, men om jag inte gick ner på 5 g/dag så är det nog inte antalet gram per dag som är själva grejen. Bra tänkt hemul!

Jag VET att det kan ta månader innan man ser/får några positiva resultat, speciellt med en sån sönderbantad, opererad kropp med hypotyreos. Klart den blir förvirrad när den än en måste tänka om. Att den dessutom fyllde 50 nyligen gör den antagligen inte mindre grinig!

Anmäl
2016-02-05 16:40 #27 av: nokenok

@24

Vem är LCHF? 

Anmäl
2016-02-05 17:03 #28 av: Zepp

Att man mår dåligt de tre första veckorna på LCHF kallas för omställningsproblem.. och handlar till största delen om glukosbrist.. det är jättevanligt vid övergång till LCHF.. nästan normalt!

Död råtta i munnen, riddarrustning, yrsel, svaghet, håglöshet.. är rätt vanligt!

Din kropp får inte det bränsle den är van vid.. nämligen glukos.. likaså får man inte heller de dopaminkickar som blodsockerhöjningar ger.

Anmäl
2016-02-05 17:52 #29 av: kattislchf

@Fialotta: jag tror du måste ge mer tid att komma in i den nya kosten. Det är en omställning för kropp och knopp. Själv är jag inne på månad 8 och jag har väl passerat omställningsperioden men måste ändå hitta min nivå av kolhydrater ( som jag skrev om igår i tråden) och den är inte självklar för mig.

Jag tror många fastnar i ett malltänkande - vi behöver en manual att följa och gör vi det är vi duktiga. Men det jag börjar inse är hur komplex varje kropp är. Mallen är bra för att få in nytt tänk och nya vanor. Men sedan kommer den stora utmaningen i att lära känna sin egen kropp ( och ibland även sitt beteende). 15 kolh/dag är perfekt för en och 75 för en annan.
Och det finns väl inget fel i det.

Anmäl
2016-02-05 17:54 #30 av: kattislchf

Och... Tack Helmul☺️☀️

Anmäl
2016-02-06 06:34 #31 av: hemul

#25 Ja, jag tror det är så.  För det första ökar insulinresistensen, men det är en annan sorts insulinresistens än man normalt talar om och den är ytterst reversibel. Inget farligt alltså, men bör ju ändå ha påtagliga effekter. Enzymsystem som är till för att hantera kolhydrater regleras ner. Kroppen är efter en tid helt enkelt inte beredd på att hantera kolhydrater i större mängder än den numera är van vid. Inte konstigt då om man går i spinn eller får ont i magen efter ett bullkalas, eller hur?

Jämför med någon som en längre tid levt på en extremt fettfattig kost. Ingen blir väl förvånad om den personen börjar må illa, får ont i magen, diarré eller vad det nu kan vara efter att ha smällt i sig en större mängd av nåt riktigt fett.

Så jag ser inte alls att man mår dåligt efter att ha gjort ett tillfälligt besök i kolhydratlandet som ett bevis för att man inte tål ditten eller datten, om det inte var så att man reagerade på vad man nu åt innan man började lowcarba också.

Anmäl
2016-02-06 09:17 #32 av: byllan80

#31 Men.. även den som ätit superstrikt en tid... går det inte att "lära om" kroppen igen då att den måste börja hantera en viss mängd kolhydrater igen (menar inte värsta frossandet) Men om man på sikt efter viktnedgång vill gå över till en lite mer liberal variant. Är det kört för all framtid att kunna göra det? (och samtidigt må bra såklart)

Jag menar. Har man en gång börjat skära ned kraftigt på kolhydrater, är det då tvunget att fortsätta med det alltid. Man tål inte ens lite rotfrukter liksom.

Anmäl
2016-02-06 09:28 #33 av: hemul

Det tror jag går alldeles utmärkt.

Anmäl
2016-02-07 19:48 #34 av: Cordata

#32 Jag åt LCHF i ca. 4 månader(som jag mådde toppen på), sedan var jag tvungen att äta vanlig mat och skippa LCHF en period. Det tog mig fyra veckor av magont innan jag kunde hantera kolhydrater igen, väldigt obehaglig upplevelse! Kroppen fungerade efter det, men jag trivs bättre på LCHF än utan. :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!
Anmäl
2016-02-08 00:26 #35 av: Margareta

Potatis och övriga rotfrukter klarar jag bättre än gluten/spannmål. Det verkar vara skillnad på kolhydrater och kolhydrater. Socker har jag aldrig fått ont i magen av, däremot stärkelse

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2016-02-10 13:48 #36 av: Halvdansken

Fialotta, du skriver att du är 50 år. Klimakteriedags?  Jag är beredd på att säga att det går inte att gå ner i vikt då.  Svält skulle möjligtvis hjälpa.
Kostdoktorn skriver också om problemen.
Jag står stilla nu, tack vare LCHF (tror jag), men blir inte av med de där 6-8 kilona som jag lagt på mig sen jag blev 50 och vallningarna började. Är 55 nu. Hoppas bara på att de kan försvinna när jag är ute "på andra sidan".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2016-02-10 14:13 #37 av: hemul

Jag har gått ner, mycket, precis under de åren. Så jag ber att få protestera.Skrattar

Det är nog väldigt olika helt enkelt.

Anmäl
2016-02-10 18:03 #38 av: Halvdansken

Klart att vi alla är olika, men det verkar väldigt vanligt med viktproblem för oss 50+ i klimakteriet.
Kostdoktor 1
Kostdoktor 2

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2016-02-10 18:14 #39 av: hemul

Det kan hända, men du sa ju med viss emfas att det inte går. Blinkar

Anmäl
2016-02-11 05:39 #40 av: OlgaMaria

Hejsan. Kan ge lite ytterligare tips för mer välbefinnande och hjälp på traven när man känner av illamående och dålig ämnesomsättning.

Dricker du kaffe? Överväg att börja. Kaffe är faktiskt väldigt likt sköldkörtelhormon så väldigt bra när man har hypotyreos.

Citron och äppelcidervinäger hjälper till att bryta ner fett och hjälper ämnesomsättningen. Kan hjälpa bra mot illamående. Börja gärna dagen med kaffe och pressad citron.

Grönt te sätter också fart på ämnesomsättningen.

Börja ät surkål eller andra syrade grönsaker. Försöker äta detta varje dag och jag var en person som var illamående mer eller mindre varje dag förut. Men det har släppt sen surkålen kom in i mitt liv. Den ger dig massa nyttiga tarmbakterier.

Se till så du får i dig tillräckligt med salt också som du själv nämnde innan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2016-02-11 07:59 #41 av: hemul

Nu handladed det ju inte om hypo, men jag har aldrig hört att kaffe skulle vara bra. Däremot har jag sett motsatsen många gånger. Vad som är sant och inte det låter jag vara osagt.

Anmäl
2016-02-11 13:03 #42 av: OlgaMaria

#41 Tror det handlar ganska mycket om hypo när personen som frågar har det. Hypo är ju en megafaktor för hur väl man kan tänkas lyckas med sin diet.

Många anser att kaffe är ohälsosamt men jag tycker inte det verkar backas upp av studier öht. Finns massor med studier som visar på kaffets hälsofrämjande egenskaper. Började själv dricka kaffe efter att jag läst att en expert på hypotyreos verkligen rekommenderar kaffe. Ansåg inte att kaffe var varken gott eller nyttigt, men har tänkt om efter att jag läst på.

Anmäl
2016-02-11 17:32 #43 av: hemul

Sorry, hade missat det. Men tror du att man mår illa på lowcarb av den anledningen?

Anmäl
2016-02-11 18:03 #44 av: OlgaMaria

#43 Ja, det kan nog bli så. Att förändra sin diet ställer ju helt nya krav på ämnesomsättningen, och sköldkörteln reglerar ju som bekant den. Att äta mat som kroppen inte orkar bryta ner kan göra att man blir illamående. Så väldigt bra att kombinera t ex citron och äcv med LCHF eftersom sådant bryter ner fetter.

Anmäl
2016-02-12 07:47 #45 av: hemul

Aldrig hört detta förut. Det är ju många som lider av hypo, däribland jag själv.

Anmäl
2016-02-12 09:44 #46 av: OlgaMaria

Nu har ju TS fler faktorer som gör att hon lättare kan bli illamående - hennes magsäcksoperation. Men sen har vi ganska begränsad kunskap om hypo och hur det påverkar / påverkas av maghälsan. Man har oftare en trögare mage iaf och minsta försämring i tarmfunktionen kan då leda till illamående. 

Här är en studie som visar att sibo är väldigt vanligt hos personer med hypo, och man kan ju undra om det är dålig tarmhälsa som predisponerar för hypo, eller om det är hypo som orsakar dålig tarmhälsa. Eller både och? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17698907

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.