Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Utebliven mens

2015-11-29 21:17 #0 av: julia&marsvin

Hej, jag har haft mens i 3 år och den har egentligen aldrig varit särskilt regelbunden.
Sedan 2-3 månader tillbaka försöker jag äta LCHF så gott jag kan. Dock är det svårt då man blir bortbjuden till fettskrämda människor. Saken är den att jag nu inte haft mens på över 4 månader.

Vad beror detta på? Jag äter inte för lite tror jag i alla fall. Tyvärr är skolmaten ibland saker som "svensk mousakka". Alltså potatis och köttfärs ihop. Det gör det ju svårt för mig men jag brukar ta grönsaker och någon sås, typ gurkmajonaise. Då får man ta ganska mycket sås för att bli mätt! Det är ju inte så mycket att ha men bättre än potatis..

Jag har ju läst att mensen kan bli konstigt i början och sedan stabilisera sig, men.. När? :)

//Frustrerad :P

Anmäl
2015-11-29 21:50 #1 av: VildaVittra

Det bästa är om du går till skolsköterskan och pratar om detta. Denna kan kolla om ditt bmi är för lågt som exempel, det är en ganska vanlig orsak till utebliven mens hos unga tjejer. Om du nu inte har någon orsak till att misstänka en graviditet dvs. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-11-29 22:02 #2 av: julia&marsvin

Nej, jag är både oskuld och har normalt BMI, dvs att jag väger 56 och är 166 lång.

Jag har varit hos skolsköterskan tidigare men hon sa bara att det var normalt.

Anmäl
2015-12-04 06:05 #3 av: Christina48

Vad tror du om ett besök hos gynekolog? Jag tror att man kan ha annorlunda menstruationsmönster än det som anses "normalt" utan att det är något direkt fel. Men veta säkert kan man ju inte. En gyn borde väl ändå ha lite erfarenhet och fyra månader utan mens låter inte bra.

Anmäl
2015-12-12 09:37 #4 av: lchfmama

Håller med ovanstående, du borde söka hjälp på en gynmotagning. När mensen blir rubbad kan det få allvarliga konsekvenser på andra hormoner i kroppen och en obalans i hormonerna kan leda till många olika sjukdomstillstånd varav infertilitet kan vara en utav dem.

Anmäl
2015-12-13 00:04 #5 av: julia&marsvin

Alltså, det är ju så konstigt bara.

Jag äter nyttigt, varierar och enligt log lagom mycket. Alltså ungefär 4 gånger per dag.
Jag har i och för sig ätit lite mindre kolhydrater under en period men det är det ju många andra som också gör utan problem så.. Och jag äter ju mycket fet mat istället för att kompensera det. Ja, LCHF alltså.
Jag undviker socker inklusive frukter och andra söta saker eftersom det är onyttigt och kanske skulle kunna skapa problem i kroppen (dock blir det ju på helgen).
Jag sover lagom länge och tränar cirka 3-5 gånger i veckan.

Anmäl
2015-12-13 00:10 #6 av: julia&marsvin

Ok såg att jag redan skrivit en del av det där tidigare.. Jaja.

Jag har förresten i en vecka nu ätit lite mer kolhydrater, ifall det var felet men inget har hänt ändå..

Det jobbiga i detta hela är ju att mamma säger saker som "Vad tunn du såg ut när du stod bland de andra" och "du får inte krpngla med maten/du måste äta". Och alltså jag glr verkligen inte det. Jag vill bara äta nyttigt och jag tar verkligen så mycket mat jag orkar och då brukar det bli grönsaker, något fett och en mindre mängd kolhydrater.
Senast jag räknande ut lite kalorier bara för att kontrollera hade kag ätit cirka 1050 kcal efter lunch. Alltså cirka 1,5 mål kvar för dagen.
Och jag är ju inte för smal heller.

Men till det som är jobbigt: jag vågar inte säga till mamma att kah inte fått mens på några månader för så kommer hon bara säga att jag äter för dåligt och det gör jag ju inte!!

Anmäl
2015-12-13 06:04 #7 av: Christina48

Mamma borde se till att du kommer till en gynekolog och för att få en kontroll av att allt står rätt till. Min mamma gjorde inte det och jag har en idé om varför men nu när jag inte längre har mens har jag gått till gynekolog bara för att få bekräftat att allt är som det ska. Det händer saker både i puberteten med det här området och senare i livet vid menopaus. Sånt som är bra att veta om !

Anmäl
2015-12-13 06:10 #8 av: Christina48

Jo kosten är viktig och det stämmer att om man är alltför tunn kan mensen upphöra. Det hör dock till ovanligheterna då att man har kraftig undervikt. Man kan vara frisk trots man är smal och tyvärr är det väl oftast det motsatta som är problem nu för tiden: övervikt.

Prata du med mamma om saken eller beställ tid själv. En gynekolog har också vanlig läkarutbildning och kan svara på om du är för smal eller om du äter för dåligt. Kostens sammansättning är viktigare än mängden.

Anmäl
2015-12-13 11:34 #9 av: korseett

har du en ungdomsmottagning på orten så gå dit. Du behöver inte ha mamma med dig för det är liksom vitsen med en ungdomsmottagning att du träffar professionellt folk utanför sjukhus och utan föräldrar. Ibland är det bara kroppen som fått fnatt. 

Anmäl
2015-12-13 18:49 #10 av: julia&marsvin

Om jag går till ungdomsmottagningen har de tystnadsplikt har jag förrått. Men om de säger att jag måste göra typ gynundersökning så måste väl mamma få reda på det?

Anmäl
2015-12-13 18:56 #11 av: Aubergine

Du är gravid.

Anmäl
2015-12-13 18:57 #12 av: julia&marsvin

#11 Haha, nej! Om jag inte har befruktat mig själv då..

Anmäl
2015-12-13 20:58 #13 av: korseett

Nej en gynundesökning kan göras där också, ifall de jag varit på

Anmäl
2015-12-14 07:54 #14 av: julia&marsvin

Ja när du säger det så kommer jag på att det fanns en gynstol där. Vi var nämligen där och hälsade på med klassen. ;)

Anmäl
2015-12-14 23:25 #15 av: korseett

Se där! Kolla upp deras öppettider. De brukar vara mysiga de som jobbar på ungdomsmottagningarna och riktiga klippor

Anmäl
2015-12-22 15:54 #16 av: Christina48

Ät inte för mycket fett bara - det kan få hippocampus att krympa - den del i hjärnan som hanterar minne och inlärning ...

Anmäl
2015-12-25 19:39 #17 av: jessirene

Det var nytt för mig, hur kommer sig detta?

Anmäl
2015-12-25 23:43 #18 av: Zepp

Förmodligen handlar det om råttor igen?

Det har nämligen visat sig gång på gång att råttor inte skall äta en human diet utan en för dem artegen kost!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-12-26 08:21 #19 av: OlgaMaria

Och varken råttor eller människor bör äta någon större mängd fleromättade fetter.

Hur som helst. Får du i dig tillräckligt med protein? Hur gammal är du? Om du aldrig har haft regelbunden mens är det inte jättekonstigt att det är så här nu. För många tar det flera år innan mensen rättar till sig. Men upp i 17-18 årsåldern bör den gärna följa ett mönster. Många förlorar sin mens under vintern. Kan det bero på d-vitaminbrist kanske?

Du kunde ju testa en multivitamin för kvinna, och komplettera kanske med extra d-vitamin.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-12-27 08:06 #20 av: Christina48

Till Jessirène: Hur det kommer sig vet jag inte men det finns en professor i biokemi i Lund som har skrivit en bok som heter Mat för Hjärnan. Hon uppger att det har visats i djurförsök att en alltför fettrik kost skadar hjärnan. Ett lite uppfriskande inslag i den annars så fettfrälsta debatten.

Anmäl
2015-12-27 12:14 #21 av: lalaz4

Varför äter du LCHF? Om jag har förstått det rätt så är du inte överviktig, vilket är den vanligaste anledningen till att man försöker sig på LCHF.  

För några år sedan var min mens mycket oregelbunden, det var ibland flera månader i mellan. Nu äter jag så mycket kolhydrater (från frukt och grönsaker) jag vill och orkar och en mindre mängd fett (främst från nötter och fröer). Förutom att jag har mycket mer energi och ork så är min mens mycket regelbunden och dessutom har jag knappt någon mensvärk alls och blöder väldigt lite. Innan var jag tvungen att trycka i mig mängder med piller och kunde inte ta mig hemifrån... 

Hjärnan kan inte fungera bra på enbart fett utan den behöver glukos, vilket man får från kolhydrater.  

Anmäl
2015-12-27 15:24 #22 av: Christina48

Personligen behöver jag kolhydrater. Inga massor men gärna från rotfrukter. Jag äter också ris och majs i liten mängd. Finns knappast anledning att äta LCHF om man inte är sjuk. För viktminskning finns många andra och kanske bättre koncept.

Anmäl
2015-12-27 17:46 #23 av: Zepp

Man behöver inte äta en endaste kolhydrat, hjärnan får sin glukos hur som helst!

Sen så fattar jag inte tjatet om hjärnan iomed att den fungerar bra på och fördrar ketonkroppar!

Hjärnan kan använda upp till 70% ketonkroppar, resten är glukos.

Levern producerar glukos utav glycerol från fettet, laktat från metabolismen och glukoida aminosyror!

Anmäl
2015-12-28 22:36 #24 av: jessirene

Då kan jag fortsätta att äta fett i lugn och ro.

Anmäl
2015-12-28 22:42 #25 av: Zepp

"I djurförsök med råttor konstaterar han att djuren får skador i hippocampus efter bara fyra veckor med fettrik kost.

Råttorna matades både med kokosfett som är mättat fett och omättat fett i form av rapsolja. Efter fyra veckor avlivades djuren och dissekerades och då kunde forskarna se att djuren har fått minskad nyproduktion av nervceller i hippocampus, enligt SvD."

http://www.aftonbladet.se/halsa/article10982317.ab

Slutsats.. man bör ge råttor artriktig mat!

Alla djur som får en felaktig föda som inte stämmer med deras genetiska förutsättningar får problem av något slag!

Anmäl
2016-01-13 15:41 #26 av: julia&marsvin

Det började väl med att jag läste "Matrevolutionen" av Anders Eenfeldt (kostdoktorn). Sedan läste jag "Sockerbomben i din hjärna" av Bitten Jonsson. Just nu håller jag på och läser "Istället för doping" av Frank Nilsson.

Alla handlar om att människor alltid ätet en fettrik och kolhydratfattig kost. (De friskaste människorna på jorden äter typ aldrig kolhydrater.

Frank Nilsson skriver ungefär såhär i sin bok:
"Släktet homo sapiens har funnits i 3 miljoner år och generna från början är till 99,9% likadan nu som då.

Av alla dessa 3 miljoner år har vi människor ätit kolhydrater i 10 000 år."

3 000 000 delat på 10 000 = 300.

Alltså har vi människor ätit kolhydrater i 1/300-del av våran tid här på jorden. Bör också nämna att nutidens ökning av hjärtsjukdomar, diabetes och cancer, liknande, ökade i samband med att kolhydraterna ökade. De ända kolhydraterna man åt var ett fåtal nötter, rötter, grönsaker och frukt under sommaren. Speciellt här i Sverige var den perioden väldigt kort.

Som ni märker har man aldrig ätit pasta, mjöl, spannmål alltså. Potatis började man ju inte äta förrän år 8000f.vt, men det var i Sydamerika. I Sverige åt vi det inte förrän 1600-1700-talet.

Så det är därför jag inte äter kolhydrater. (Mina marsvin (som äter samma föda som råttor men inte är släkt med dem) äter bara kolhydrater eftersom de kan, till skillnad från oss, smälta cellulosa).
-------------------------

En annan sak ur Frank Nilssons bok är att han beskriver att testosteronet ökar, om man äter fettrik kost, och man blir uthålligare, friskare och får större muskler. (Boken handlar om att använda riktig mat istället för doping).
Då undrar jag om det är därför som menstruation uteblivit sedan jag börjat med Lchf. Att mina testosteron blivit högre. Men det möste i så fall vara en återställningsfas. Vi människor har ju ändå ätit fettrik kost i flera miljoner år som jag tidigare berättat.

Anmäl
2016-01-13 15:49 #27 av: julia&marsvin

Jag äter förresten ägg ungefär 2 gånger om dagen. Eftersom det är en könscell, kan den innehålla något hormon som ställer till obalans? Jag har i alla fall aldrig hört om det tidigare så...

Mjölkprodukter kan ju vara en annan tjuv i detta. Mjölkprodukter har vi människor inte heller naturligt i vår föda. Men eftersom vi ändå dricker bröstmjölk som små och, speciellt här i Sverige, sägs det att vi är mer anpassade till mjölkprodukter.

Läs gärna böckerna som jag skrev om ovan förresten. Där får man en bra förståelse om kroppen!

Anmäl
2016-01-13 15:53 #28 av: julia&marsvin

Oj, nu såg jag en fråga till.

Ja, jag äter protein. Jag älskar kött, kyckling, fisk och äter dessutom fetare mjölkprodukter (ej vanlig mjölk..).

Min mat brukar ofta bestå av sallad, kött och sås som ofta är gjord på grädde, smör eller créme fraiche.

Och förresten. Visste ni att ett överskott på protein förvandlas, om än långsammare, också till socker i blodet. Därför anser jag att man inte behöver äta kolhydrater för att få sig den sortens energi i alla fall. Om ni förstår vad jag menar.

Nu ska jag äta ägg! Mums!

Anmäl
2016-01-13 16:03 #29 av: VildaVittra

"Släktet homo sapiens har funnits i 3 miljoner år och generna från början är till 99,9% likadan nu som då.

Av alla dessa 3 miljoner år har vi människor ätit kolhydrater i 10 000 år."

Det där är inte sant. För det första är inte homo sapiens tre miljoner år gammal, utan ca 200 000 år. Men vad jag tror han har blandat ihop det med, är att för ca 3,5 miljoner år sedan började våra förfäder att äta animalier. Men kolhydrater har vi ätit hela tiden, vi är ju inte strikta karnivorer. 
Där vi kommer ifrån, så fanns det frukt året om. I Afrika har de ju inte vintrar som vi har här uppe. Glad

Var källkritisk när du läser böcker, bara för att det står i tryck betyder inte att det är sant. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2016-01-13 20:08 #30 av: Zepp

Mm.. det är jordbruket som sägs vara 10,000 år altså och inte vår febles för kolhydrater!

Anmäl
2016-01-13 22:14 #31 av: Leritza

#26 marsvin äter inte samma kost som råttor. Dock består råttor diet till stor del av spannmål, men en råtta behöver även en viss del animaliskt protein, vilket int marsvin behöver. Så var försiktig med fakta du ger ut.
(har erfarenhet av att ha både råttor och marsvin)

Anmäl
2016-01-14 07:29 #32 av: hemul

Frank och sanningen har väl aldrig varit riktigt kompisar. Förbryllad

Anmäl
2016-03-03 15:24 #33 av: julia&marsvin

Nu har jag varit på en gynmottagning. Vi bestämde att jag skulle ta blodprov för att kolla bland annat prolaktin. Så sedan gick jag till vårdcentralens och tog blodprov. Om en vecka får jag svar... Spännande! (Jo, jag tycker sånt här är spännande. Jag ska bli läkare eller skjutsköterska tror jag.. ) :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.