Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4407 ggr
Lizelda
2015-11-25 20:55

Regler? Eh... Nä?

Läst lite här inne, vilket jag oftast inte gör, och blir lite förvirrad och även orolig då jag läser om regler och vad man får och inte får äta och sånt. Det finns inga regler för hur man äter LCHF! Det finns ingen lista på vad som är tillåtet och inte tillåtet och det finns inget krav på hur lite kolhydrater eller mycket fett man måste äta för att få säga att man äter LCHF. Ja, principen är att man väljer bort allt med kolhydrater och istället äter mera fett. Men det finns inget som säger att man plötsligt får kalla det LCHF när man äter under en viss mängd kolhydrater. Jag är uppvuxen med LCHF och Skaldeman och har både läst och hört föreläsare och det skiljer sig så väldigt mycket vad man tycker är LCHF. Jag anser till exempel att det är bullshit att baka LCHF men kan göra det ibland ändå för att kunna bjuda min mamma, som är diabetiker och inte klarar av att äta mjöl. För mig så är GI-noll den riktiga LCHF:en och så tycker väldigt många men minst lika många tycker att även bakning hör hemma inom LCHF! Det finns ingen bestämd gräns och jag kan förstå att man försöker baka nyttigare, om man gärna vill äta något sött ibland. Jag äter inte alltid strikt och tänker inte skälla på folk som faller ur eller inte äter LCHF så som jag tycker att det ska vara. Man får äta hur man vill och jag blir lite orolig att folk får helt fel bild av vad LCHF är.. Ibland är jag helt övertygad om att det är en sekt! Men det är en väldigt öppen gemenskap där en del har väldigt starka åsikter och en del bara käkar och chillar typ.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Zepp
2015-11-26 23:37
#1

Det är väl Skaldemans definitioner som är de mest bestämda!

Dvs då pratar vi om vad man skall få lov att kalla för LCHF, självklart får var och en äta vad den vill.

20E% kolhydrater eller cirka 100 gram om dagen är en gräns för kolhydratreducerad kost.

10E% kolisar eller cirka 50 gram om dagen är liberal LCHF eller lågkolhydratkost.

5E% eller cirka 25 gram är normal LCHF eller omställningsfasen/Atkins induction!

Och underförstått.. minskar man på kolisar får man öka på främst fett.. upp till kaloribehovet.

Proteinet bör fortfarande vara normalt även om det har en tendens att öka något i de flesta fall.

Oså kommer givetvis alla andra vitaminer/mineraler och spårämnen att behövas för hälsan.. de tre sista är oftast det svåra.. på LCHF eller vilken annan kost som helst.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lizelda
2015-11-27 00:00
#2

Många av de "stora" har åsikter om vad man ska äta och vad som faktiskt är LCHF och de skiljer sig ofta åt. Vad man själv anser är ju ett personligt val, inom vissa gränser, och byggs ofta på vem av dessa stora, eller deras anhängare, man stött på först. Jag säger inte att jag äter LCHF när jag är borta då jag gillar pasta men när jag är hemma så äter jag strikt LCHF ala Skaldeman. Men det jag menar är att då det finns så väldigt mycket olika man kan följa så finns det inget bestämt rätt och fel. Nej, en kanelbulle är inte LCHF, inte på något sätt. Men att använda mandelmjöl och kalla det LCHF är för många helt okej då det inte innehåller kolhydrater medan jag tycker det är total bullshit, det är varken rätt eller fel. Vill man baka nyttigare så visst, helt okej! Men för mig är det inte LCHF, för dig är det det. Det viktigaste är ju trots allt att man mår bra, inte att man frågar om lov innan man äter något.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Zepp
2015-11-27 00:10
#3

Dels så handlar det om definitioner.. de är främst för att man inte skall kunna blanda ihop olika kostriktningar/macronutrientfördelningar i vetenskapliga sammanhang.

Finns gott om studier där koster som har samma sammansättning som en pizza eller Mc Donaldsmåltid har kallats för högfettkost!

Det har inget med LCHF eller lågkolhydratkost att göra.

Sen när man kommer till enskilda personer blir det vanskligare.. alla behöver äta en bra kost med all näring.

En del behöver dra ner på framförallt snabba processade kolhydrater.. några behöver äta en strikt LCHF!

Det är väl tveksamt om fettkaffe med cocosolja/MCT som ersättning för riktig mat är så himla bra det heller.. såvida det inte är under begränsade perioder/bantning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Garntroll]
2015-11-27 10:14
#4

Det finns tre olika nivåer

Strikt: Ofta hoppar man över alla mejeriprodukter utom smör. Vissa äter inte färgade grönsaker som tomat och röd paprika. Man äter mest fett. Protein ska man äta antal gram som motsvarar din uppsatta idealvikt i kg. Så vill du väga 70 kg ska man äta 70 g protein / dag. ( Enligt vissa)

Normal: Då tillåter man sig att äta mejeriprodukter och alla ovanjordgrönsaker samt protein i större mängd.

Liberal: Här kan man äta nötter , bär och mörk choklad om man vill. Även fikabröd a`la LCHF är godkända. ( man använder sötningsmedel)

När jag äter LCHF så ligger jag någonstans mellan strikt och normal. Om man förändrar sin kost så gör man ju det för att man vill förändra sig. Då tänker jag för min egna skull att godis , glass och fikabröd har inget utrymme alls i min kost då. Så själv har jag lite svårt för att förstå varför man pillar med sötningsmedel hela tiden. Jag kör enligt den gamla skolan. Skalderman och Dahlqvist. Läser man deras böcker så står det ingenting om att man ska äta sötningsmedel. Mörk choklad och måttliga mängder nötter,mandel och frön är tillåtna inom LCHF och vispad grädde med tinade hallon eller blåbär kan funka som tårtersättning på 90 - årskalaset. I övrigt är det enbart vanlig mat man äter. Mellanmål är heller inte nödvändigt. Ät när man är hungrig. Drick när man är törstig. Och gå på toa när man är nödig. Sov när man är trött. Mer krångligt än så är det inte.

Upp till toppen
Annons: