Annons:
Etikettövrigt
Läst 7088 ggr
Skowne
11/16/15, 11:12 PM

Konstig lukt i ansikte vid intag av grädde och smö

Jag får en konstig lukt i ansiktet efter att ha ätit mycket smör, gräddsåser och liknande. Det påminner och sur mjölk / grädde alternativt lite kräkaktigt. Det är så påtagligt att min flickvän kan lukta på min kind och känna det.

Någon som har liknande problem eller vet vad det kan vara?  Det ända som får bort det är att undvika alla sorters mejeriprodukter och ersätta med olivolja och dylikt.

En lustig detalj är att min flickvän äter exakt samma mat, i princip samma mängd men det drabbar inte henne..

Annons:
Zepp
11/17/15, 1:47 AM
#1

Jag tror att det är fettet från maten som sitter kvar runt munnen?

Och jag tror att lukten är smörsyra?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kvothe
11/17/15, 10:25 AM
#2

Om du ska ersätta det ta hellre animaliska fetter såsom ank fett, gåsfett. Kanske ghee kan funka. Sen till kärnan av problemet, kan det vara keto-andedräkt. Åtm jag blir inte av med min dåliga keto andedräkt trots optimal ketos på 3 mmol/l ketoner. Känner inte av det själv, men då jag varit hemma så säger föraldrarna att det luktar kraftigt. De flesta säger ju att det går över, men hittills har det bara skett när jag fastat en vecka och haft ketoner > 6 mmol/l.

Eron33
11/17/15, 12:50 PM
#3

Jag kan vissa dagar känna en mycket obehaglig smak i munnen vilket jag tror hör ihop med denna Ketos! Ingen som sagt att jag då luktar extra mycket men vet inte!

Amify
11/17/15, 6:44 PM
#4

Samma här med smaken i munnen. Brukar försöka undvika att stå nära folk på kontoret vid samtal. Blir nog inte bättre av att man dricker beskt maskinkaffe hela dagarna heller…

Zepp
11/17/15, 8:29 PM
#5

Smaken i munnen är nog något annat.. dvs ketobreath.. såvida det inte är dragon breath!

Ketobreath är acceton, det luktar nagelacksremover.

Dragonbreath är amoniak och luktar stall.

Dragonbreath betyder att man använder mycket protein som energi.. och därmed äter för lite fett!

Hur som helst.. den sk omställningen vid övergång från HCLF till LCHF brukar sägas märkas som att man bär riddarrustning och har en död råtta i munnen!

Det i sig är nog en blandning mellan Dragon och Keto- breath!

Det går som regel över på några veckor/månader.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Amify
11/17/15, 9:26 PM
#6

För mig är det nog stor del för att jag är tom i magen också då jag fastar 16-8, dvs inte äter något förrän 12 om dagarna.

Annons:
Skowne
11/17/15, 11:11 PM
#7

Zepp: Vad jag läst så stämmer nog smörsyra ganska bra in på lukten. Men jag kan borsta tänderna och tvätta ansiktet, det kommer ändå tillbaka. Man kan dra fingret vid kinden intill näsan och sedan luktar fingret med… 

Nästan som att smörsyran sipprar ut genom porerna… Men vet ej…

Zepp
11/17/15, 11:16 PM
#8

Dina porer har bakterier som bildar propionat.. det kan du kanske sammanblanda med smörsyra (Butyrat)!

Varför de skulle bli mer aktiva och bilda detta för att du äter mejerier är dock för mig en gåta.

Men omöjligt är det ju inte för tänk bara på hur man kan lukta när man ätit mycket vitlök.. då luktar även svetten vitlök.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Angelic]
11/18/15, 4:50 AM
#9

För många år sen åt jag mycket bockhornsklöver, älskade. Men slutade äta för jag stank curry hela jag. TS luktar skunk i ansiktet bara. Mysko

Anders-S
11/19/15, 10:31 AM
#10

Köp äkta pepparmyntsolja på apoteket, ca 40 kr för 10 ml.  Droppa några droppar på lillfingret på "fel" hand.  Stryk längst bak på tungan. Tvätta händerna. Klia inte i ögonen eller näsan. Förvara oåtkomligt för barn!

Pepparmyntsolja är starkt. Om du av misstag fått pepparmyntsolja i ögonen, duscha ögonen i rinnande vatten en kvart.

Pepparmyntsolja hjälper mot nästan allt! 

http://www.shenet.se/ravaror/eopepparmynta.html

LenaK63
11/19/15, 1:48 PM
#11

#9  Jag groddade Bockhornsklöver för många år sedan och hade på mackor och i sallader. Ingen sa till mig att jag stank men jag stod inte själv ut med min lukt. Men gott var det!

[Angelic]
11/19/15, 3:04 PM
#12

#11 Visst är det gott, Lena . Saknar det, men man får välja :-)

Upp till toppen
Annons: