Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

Trög i magen

2015-10-11 09:42 #0 av: Siggebus

Halloj. Har lite problem med min mage - inte förstoppad men det ÄR trögare än vad det brukar och nu har jag lite "magknip" eller vad man ska kalla det.
Har ätit lchf sedan 2010 och brukar inte ha problem med magen.
Det som hänt nu KAN bero på att jag inte rör mig lika mycket samt att jag erkänner att jag samtidigt slarvat med vätska.
Ramlade och skadade mitt knä illa i juni med både fraktur och helt avslitet främre korsband som resultat och är fortfarande helt sjukskriven Ledsen
Nu är min tanke att jag har ju inte ändrat något i min kost MEN däremot i min rörlighet/aktivitet.
Har ett mycket rörligt jobb där man inte sitter ner mer än på sin middag typ och på fritiden har jag häst och stall som ska skötas samt att jag även brukar gå mycket.
 Nu KAN jag ju inte röra mig i den omfattningen, går med kryckor och har förstås sjukgymnastövningar som ska göras varje dag men i jämförelse med mitt normala liv så är det ju som "piss i Missisippi" eller en droppe i havet Oberörd
 Kan det möjligen vara det som ställer till det? Och att jag slarvar med vattnet - har lättare att komma ihåg att dricka när jag jobbar och anstränger mig - nu känner jag liksom ingen törst.
Dricka mer kan jag såklart göra och har börjat hälla upp på 5 dl:s flaskor att ha i kylen så jag konkret kan se att jag verkligen dricker.
Rörelsen kan jag inte göra så mycket åt tyvärr - jag SKA gå på mitt ben men får inte överanstränga knät då det slår bakut.
Några andra tips kanske så vore jag tacksam. Vill inte börja med mediciner än för sååå illa är det inte (ännu).

Anmäl
2015-10-11 10:18 #1 av: [Ruffsetuss]

Vätska och fiberrik kost löser nog problemet 😉

Anmäl
2015-10-11 10:47 #2 av: Siggebus

Ja jag tror ju på vätska - fibrer äter jag redan genom  ganska mycket fiberrika grönsaker varje dag.
Får hoppas det "löser" (!Skrattar) sig annars får jag väl ta till andra saker om det blir värre.
Tog faktiskt en kopp kaffe nu med både smör och grädde i för att smörja lite ha ha

Anmäl
2015-10-11 10:56 #3 av: [Ruffsetuss]

👍

Anmäl
2015-10-11 12:13 #4 av: parsley

Magnesiumoxid som finns i billiga magnesiumtabletter typ Ledins och en del av apotekens är laxerande. 

Har du testat linfrön alternativt loppfrön / psylliumfrön?

Anmäl
2015-10-11 13:43 #5 av: Siggebus

#4
Magnesium äter jag redan och nej de där fröna har jag inte testat.
Tror jag provar först med mer vätska för där VET jag att jag missat.
Men det är i alla fall intressant  - hur är det nu med loppfrön ?
Ska man blötlägga eller nåt? Och hur mycket tar man?

Anmäl
2015-10-11 15:23 #6 av: parsley

1-2 msk per dag om de ska vara laxerande. Tar man dem mot förstoppning så ska de vara blötlagda. 

Anmäl
2015-10-11 15:52 #7 av: Siggebus

Tack Parsley! Jag väntar som sagt men kan vara bra att veta.
Har försökt vara lite mer noga idag att röra mig mer - man behöver ju inte springa mataron för det! Glad
Har varit hemma nu så länge så jag har blivit totalt uttråkad.  Konstigt, ju mer uttråkad man blir desto sämre verkar viljan bli att hitta på något. Funderar

Anmäl
2015-10-12 06:15 #8 av: mariannele

Jag tar en msk loppfrön morgon och kväll.  Tar dom som de är. Man kan ha på fil ed också.  Dricker minst en mugg vatten till.  Hjälper bra för mig. Får också vara försiktig med mjölkprodukter. Främst ost, som jag älskar. Skulle kunna ha det som huvudföda. Numera en eller två skivor i veckan.

Lycka till.

Anmäl
2015-10-12 06:21 #9 av: Kajak11

Kokosolja på morgonen på fastsnde maga?

Anmäl
2015-10-12 06:49 #10 av: Eron33

Frökex är ett alternativ, där det är mycket frön istoppade!

Anmäl
2015-10-12 08:13 #11 av: parsley

Sittställningen på toaletten lär också spela roll. Placera en pall under fötterna så de kommer upp lite grand och ställningen blir mer huksittande.

Anmäl
2015-10-12 08:22 #12 av: Siggebus

Ja jag har sett de där pallarna hi hi Glad
Finns ju särskilda "bajs"-pallar ha ha ....men en sådan där barnpall från Ikea funkar nog lika bra Glad
Kan meddela nu att igår drack jag mycket mer vatten mot vad jag har gjort på ett tag och jag såg också till att röra mig mer. Kan ju inte traska runt hur mycket som helst pga av mitt knä men det finns övningar jag kan och SKA göra som inte belastar själva knät och dem har jag ökat på med.
Och i morse kunde jag faktiskt gå på toa och vara "normal" - härligt!
Ha ha så glad man kan bli för en sådan sak!
Tror det ordnar sig nu - ska upprätthålla detta med vattnet och rörelsen och inte falla tillbaka i lathet Skrattar
Tack för alla tips - mycket bra att ha i tanke om det händer något sådant igen.

Anmäl
2015-10-15 07:13 #13 av: picapica

Börja med potatismjöl som är en resistent stärkelse så får du fart på magen. Se om RS under Peter Wikholm .

Anmäl
2015-10-15 07:13 #14 av: picapica

Ska vara PER Wikholm!

Anmäl
2015-10-15 09:52 #15 av: Siggebus

Tack för alla tips!
Kan tala om att vattnet + lite mer rörelse har gjort "under" Tummen upp
Jag reagerade ju INNAN det blev värre och var inte helt förstoppad utan kände ju bara av att det verkade vara på väg.
Ha ha  - det blir väl så när man går där hemma och lullar sjukskriven så har man all tid i världen att vara uppmärksam på hur man mår Glad

Anmäl
2016-03-20 11:59 #16 av: Kajak11

Tar lite kokosolja på morgonen fastande ibland. Men annars en liten tesked Fiber Husk i vatten var morgon. Det lättar- alla råd går på fler fibrer men ja vi lösar det med Fiber Husk för tiden och en del vatten. Har just upttäckt att det skall lite extra vatten till för min maga/njurer i alla flad. Hoppas det har gått batter Siggebus?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.