Annons:
Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 7779 ggr
AnneN
10/10/15, 4:11 PM

Recept med älgfärs sökes

Jag har fått lite älgfärs av mamma, men har aldrig tillagat älgfärs förut och det känns trist att bara göra vanlig köttfärssås av den.

Söker goda recept på älgfärs, men det ska vara utan svamp (oavsett sort) och utan västerbottensost/mögelost.

Så har du något recept som du vill dela med dig av?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Kallaterrier
10/10/15, 4:20 PM
#1

Man kan göra jättegoda älgfärsbiffar som man smaksätter med en rejäl matsked senap, ett gäng krossade enbär, ett rivet äpple, lite ströbröd, salt och peppar, lite grädde och ett ägg för konsistens. Precis innan biffarna är färdigstekta häller man grädde runt om, smaksätter med lite viltfond och en fnutt gelé av önskad sort. Serveras med kokt potatis och kanske lättkokta haricot vertes? Receptet, jag har tyvärr inte exakta mängder, men det funkar för ett halvkilo färs ungefär.

AnneN
10/10/15, 4:54 PM
#2

#1 Låter gott, men skulle behöva mer specificerade mått 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kallaterrier
10/10/15, 4:59 PM
#3

#2 Om du tittar i en stardardkokbok och tar ett grundrecept på färsbiffar så har du proportionerna där, lägger till ett rivet äpple, en matsked senap och en fem, sex enbär.

Oops, såg inte att det här var på en lågkolhydratsajt, då kanske man får undvika ströbröd, eller byta ut det mot annat och äpple kanske inte funkar så bra då heller.

Alltså, hitta ett annat recept :)

AnneN
10/10/15, 7:03 PM
#4

#3 Ströbrödet kan man byta mot andra alternativ och äpple beror på hur strikt man är 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Garntroll]
10/10/15, 10:36 PM
#5

Älgfärslimpa kanske? Med ost och ägg som bindemedel istället för ströbröd och vatten. Man kan ha kryddor som passar vilt. Sen gör man kanske en gräddsås på skyn. Servera tex blomkålsris till.

Sindri
10/11/15, 3:15 AM
#6

½kg älgfärs (lite drygt går bra det med)
1 ägg
½ dl grädde
Skvätt rödvin
1-2 msk krossad grönpeppar

Gör rätt små biffar och stek. Servera med gräddsås smaksatt med grönpeppar. Den skall sjuda ett par timmar - minst.
Servera med rotsaker rostade i ugn. Smaskens!

Gillar man inte grönpeppar finns det andra varianter.

Man kan låta krossade enbär och timjan dra i vinet över natten. Sila av innan du häller vinet i smeten. Spara lite vin till såsen också. Tillsätt gelé i såsen.
Man kan hacka små bitar av ex. vis soltorkade tomater/1/3-dels fetaost/finhackad paprika/finhackad rödlök. En, två eller flera av dessa.

Lyllos dig!!!!

Annons:
AnneN
10/11/15, 3:56 AM
#7

#6 Tack, kan man byta ut rödvinet mot något annat utan alkohol och helst utan vinsmak?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zepp
10/11/15, 12:37 PM
#8

Ta rödvinet i ett glas och drick det till älgfärs-biffarna/-köttbullarna!

Det är inget speciellt med älgfärs egentligen.. förutom att det är rätt fettsnålt!

Såå.. bäst är en blandning 50-50 med fläskfärs!

Ta en älg och en gris.. det blir lagom.. 50/50!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AnneN
10/11/15, 3:02 PM
#9

#8 Jag kan pga mediciner inte dricka/äta något med minsta lilla alkohol i sig tyvärr.

Jag gillar smaken av älgköttet/färsen, så att blanda den med någon vanlig färs är inget alternativ för mig då det skulle ta bort viltsmaken.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zepp
10/11/15, 3:06 PM
#10

Alkoholen dunstar!

Men jag förstår att du inte vill chansa.. kläm i en citron i stället!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
10/11/15, 4:43 PM
#11

Tja, alkoholen är ju för att dra ut smakämnena i ktyddorna, och gillar man inte vinsmak så är ju inte alkoholfritt vin heller nån bra ersätare.

Jag skulle försöka finfördela kryddorna så mycket som möjligt och blanda i dem i färsen.

Jag skulle inte heller vilja blanda älg med gris, då går ju lite av vitsen bort. Därför grädde i färsen. Fett är ju också smakbärare. 

Lingon passar också bra till älgfärs. En rejäl gräddsås och lite rårörda lingon istället för gele.

Zepp
10/11/15, 5:13 PM
#12

Vin tillför nog oxå syra.. väl så viktigt, för smaken?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
10/13/15, 11:01 PM
#13

#9 Det är inte för att mildra smaken man blandar i fläskfärs utan för att älg är så magert att biffarna lätt blir torra.

Annons:
Sindri
10/14/15, 8:49 AM
#14

Nej, men lite av viltsmaken försvinner ju med fläskfärsen. Det är därför man använder grädde.

Sisselie
10/15/15, 4:52 PM
#15

Jag brukar blanda i nöttalg när jag vill få upp fetthalten. Jag bryr mig inte om att smälta den, utan bara hackar den smått så blandar det sig med köttfärsen.

Amify
10/16/15, 8:08 AM
#16

Vad blev det för gott på älgfärsen? Jag älskar att göra älgfärsburgare! För de som gillar svamp så kan man smörsteka kantareller och lägga på västerbottenost i burgaren också. Bröd gör jag på "Jills Vallmofrallor" fast formade till hamburgerbröd och med sesamfrön istället för vallmofrön. Bredvid en fräsh grönsallad med tomat, rödlök och dressing på turkisk yoghurt blandat med ett par stänk av dijonsenap, flytande honung och chilisalt.

AnneN
10/16/15, 12:09 PM
#17

#16 Jag har inte gjort något av den ännu, men lovar att uppdatera här när jag har tillagat och ätit den 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: