Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Tips för viktnedgång

2015-09-14 10:02 #0 av: OlgaMaria

Jag har ätit LCHF väldigt länge och det har alltid gått bra för mig att gå ner i vikt och hålla vikten. Men för ett år sen "gick jag in i väggen" och gick upp 7 kg på en månad trots att jag inte åt annorlunda än annars, jag var snarare mer försiktig med vad jag åt när jag märkte att det gick uppåt på vågen. Det här var ett år sen och jag har inte lyckats gå ner de kilona, mer än kanske 1-2 kg som gick bort ganska fort. Sen har vikten legat stabilt och vägrat ändra på sig. Jag har försökt fokusera på att må bra och inte pressa kroppen, eftersom jag inser att allt detta är stressproblem.

För ett tag sen kom jag i alla fall över någon sida (forefronthealth) som handlar om kost vid hypotyreos. Även om jag inte blivit diagnosticerad med det så märker jag ju att min metabolism inte fungerar riktigt som den ska, och jag misstänker att min sköldkörtel skulle uppskatta lite hjälp på traven.

Finns i alla fall en massa tips på sidan (och han vill gärna ha betalt också), men ett av  tipsen är att börja dagen med kaffe, smör och apelsinjuice med salt (och ev. bikarbonat).

Jag har applicerat detta genom att dricka en kopp fettkaffe och ett stort glas vatten med en pressad citron, lite mineralsalt och lite bikarbonat, på morgonen - förmiddagen. Känner mig inte direkt välmående av att bara dricka kaffe på morgonen men när jag får i mig citronvattnet så får jag en riktig energiboost och blir klar i sinne och huvud. Känns som det händer något riktigt bra i kroppen. Har hållt på med detta i en månad tror jag och jag har faktiskt gått ner 2 kg! 

Han menar på att kaffe innehåller ämnen som i princip kan ersätta sköldkörtelhormon, dvs det fungerar på liknande vis i kroppen. Kolesterolet från smöret behövs också, och apelsinjuicen (jag hoppas det funkar att ersätta med citron) med saltet ger viktiga näringsämnen som sköldkörteln också behöver för att fungera bra. Han menar på att den här kombinationen ger en riktigt bra hjälp till sköldkörteln. 

Han påpekar att kaffe i sig självt kan stressa kroppen om det inte också finns övriga näringsämnen som behövs. Och så känner verkligen jag. Blir darrig och nervös om jag bara dricker kaffe, och därför har jag inte druckit det på typ 10 år, men nu har jag alltså börjat med en kopp om dagen på detta sätt. Han tycker att man ska börja försiktigt med kaffe och öka på efter hand, men jag känner att jag inte klarar mer än så länge. :)

Kanske någon mer som vill testa detta. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-09-14 10:22 #1 av: parsley

Antar att du menar den här sidan?

http://www.forefronthealth.com/

Dina tankar låter intressanta. Hur mycket kaffe dricker du? Jag har aldrig riktigt kunnat med kaffe,  men om det är en universalkur, så...Glad

Anmäl
2015-09-14 10:27 #2 av: OlgaMaria

Ja precis den sidan. Jag har betalat en liten summa för att få fatt i hans tips så det kan vara lite svårt att hitta det jag sagt på sidan.

Jag dricker bara en kopp, dvs en halv mugg, på morgonen och inget sen. Men jag tror man ska utgå från sig själv och dricka den mängd man känner att man klarar och mår bra på.

Läs detta så kanske du vill börja dricka kaffe sen :)

http://authoritynutrition.com/top-13-evidence-based-health-benefits-of-coffee/

Anmäl
2015-09-14 10:29 #3 av: OlgaMaria

Sen just fettkaffe är ju ganska milt i smaken så det går lättare att dricka det, ifall man nu tycker att kaffesmaken är svår. (obs, man måste mixa kaffet med smör och kokosolja, annars blir det inte gott)

Anmäl
2015-09-16 12:12 #4 av: Layza

OlgaMaria, jo jag undrar hur mycket smör det ska vara i kaffet för att koppen ska bli nyttig. Räcker det med någon tesked, eller halv. Skrev hen någor om det?

Anmäl
2015-09-16 13:54 #5 av: OlgaMaria

Jag har för mig att han tyckte man skulle äta 1msk eller 2. Men man kan ju äta smöret vid sidan om om man vill. Gurkskivor med smör t ex. Eller salladsrulle med smör och ost eller skinka. Eller en äggröra med smör. :)

Anmäl
2015-09-16 16:55 #6 av: carro.

Hoppas te går lika bra, för kaffe får jag verkligen inte ner + att jag får halsbränna av kaffe de få gånger jag ändå trugar i mig det för att vara social.

Anmäl
2016-03-15 20:08 #7 av: Mia-Pia

Hej!
Jag läste med stort intresse om vad du Olga Maria gör för att hjälpa din sköldkörtel. Har också varit inne på den sidan som du rekommenderade. Jag undrar äter du inga kolhydrater alls nästan eller tror du att man kan äta en bit bröd till kaffet smöret och apelsinjuicen på morgonen ? Eller tror du att effekten försvinner då?
Hur äter du resten av dagen? Ren lchf?
Jag har tsh på 8 men är också utbränd och väldigt trött. Och mitt mål är att slippa äta levaxin men att ändå få igång sköldkörteln.
Tacksam för svar. Jag blev precis medlem här. 😊

Anmäl
2016-03-15 21:32 #8 av: OlgaMaria

Han som driver sidan anser att kolhydrater behövs för en fungerande sköldkörtel, och jag tycker att allt han skriver verkar så väl genomtänkt och studerat, så jag har svårt att avfärda detta. Han har många gånger lite annorlunda idéer än andra "health gurus" och han brukar ha bra stöd för det han säger, så jag tar det han skriver i beaktande. 

Själv började jag äta LCHF 2009 men de senaste åren har jag haft svårt med självdisciplinen. Brukar bli Lchf plus en hel del avvikelser så att säga. Men sen i somras när jag började läsa på forefronthealth har jag nog blivit av med kolhydraträdslan faktiskt. Äter en del kolhydrater även om jag ändå äter rätt low carb. Skulle aldrig falla mig in att äta ris och pasta och mackor, men äter havregrynsgröt ibland, glutenfria knäckemackor med mycket pålägg, lite potatis någon gång ibland. Försöker hålla mig ifrån socker men trillar dit på det i perioder. Nu har jag en bättre period tack och lov.

Till din fråga - om du kan äta lite bröd på morgonen till det andra, så tror jag inte att effekten försvinner pga det. Enligt Tom på den där sidan så behövs energi i form av glukos plus fett och andra näringsämnen. Han tycker dock man ska undvika gluten.

Jag har verkligen inte fått rätsida på min kropp, men tycker jag mått bättre av att dricka framför allt citronjuice på morgonen. Kaffet har jag druckit sen i somras men är osäker på om det är det bästa för mig ändå. Känns ändå som att det stressar min kropp fortfarande. Dricker kanske hellre grönt te som också sätter fart på ämnesomsättningen.

Tänker också på en väldigt bra artikel om vilka näringsämnen som behövs för sköldkörteln... men hittar inte nu. Får leta vidare imorgon.

Anmäl
2016-03-15 23:42 #9 av: Zepp

Mnjae.. troligen har han inte sagt/skrivit att man behöver kolhydrater för att sköldkörteln skall fungera.. i så fall räcker det med de som kroppen producerar själv?

Grejen är väl snarare det motsatta.. dvs att minsta möjliga kolhydrater är det bästa, vilket det väldigt sällan är.

Däremot krävs en väl fungerande sköldkörtel för att hantera mängder med glukos.

Så med dålig omvandling av thyroidhormoner till aktivt T3.. dvs det som till stora delar reglerar vår ämnesomsättning så lär man få förhöjt blodsocker.

Blodsockret stiger rätt snabb och iomed att det lätt leder till toxiska nivåer så skall det ner och därmed hanteras rätt snabbt.. man brukar säga inom 1-2 timmar efter måltid.

Då går det åt åtskilligt med aktivt T3.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-03-16 10:53 #10 av: OlgaMaria

Här skriver han angående kolhydrater
http://www.forefronthealth.com/low-carb-thyroid-dangers/

Anmäl
2016-03-16 11:01 #11 av: OlgaMaria

Här är artikeln jag var på jakt efter igår
http://hypothyroidmom.com/10-nutrient-deficiencies-every-thyroid-patient-should-have-checked/

Om man inte orkar läsa - scrolla ner till listan på dessa 10 näringsämnen.

I Sverige har vi tydligen väldigt selenfattig jord. Lite lustigt har det varit för mig då jag började ta selen - väldigt kraftiga reaktioner som liknar de reaktioner jag fick då jag började ta MSM. (Selen och MSM/svavel är tydligen lika varandra). Mådde så otroligt mycket bättre av MSM då jag kom förbi de jobbiga reaktionerna i början. Selen har jag ännu inte lyckats komma upp i någon större dos av trots att jag började i somras, men är mindre känslig nu iaf.

A-vitamin finns en del i feta mjölkprodukter men lever är ju bästa källan. Betakaroten som kan omvandlas till a-vitamin är inget Tom rekommenderar direkt, för om man redan har nedsättning i sköldkörtel och lever så är det jobbigt för levern att omvandla betakaroten till a-vitamin.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.