Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 4509 ggr
hockeytroll
9/3/15, 2:29 PM

Omega3 till 3 månaders?

Hej, jag har en 3 månaders pojk som får modersmjölksersättning då amningen tyvärr inte funkade.

Har läst en del om omega 3 och dess hälsovinster. Sonen äter Semper Lemolac där omega 3 är tillsatt (även Omega 6) Innehållsförteckningen visar att han får i sig ca 69 mg omega3 (dha) om dagen samt samma mängd omega 6 (ara).

Är det tillräckligt med omega 3?
Dom har alltså fiskolja tillsatt och även solrosolja antar att det är där det kommer ifrån.

Skulle gärna vilja ge honom fiskolja men alla tillverkare rekommenderar det från 1 år, förutom  i  Norge där dom rek Möllers tran. Den innehåller däremot syntetiskt  A-vitamin vilket ju inte är bra. Då fiskolja redan är tillsatt borde det ju inte vara någon fara, att om det behövs, tillsätta lite själv?

Omega6 i ersättningen, är den verkligen nödvändig? Blir ju 50/50 omega3/6.

Läste även innehållsförteckningen att ersättningen innehåller palmolja. Herregud vad ger man sitt barn? Önskar så jag kunde amma! (försökte med bröstpump, amningshjälpen etc)

Brukar tillsätta ekologisk kallpressad rapsolja i ersättningen då han ofta har förstoppning, det innehåller ju omega 3 men vegetabilisk sådan, där allt inte tas upp av kroppen. 

Blev lite virrigt inlägg, skriver i all hast då sonen närsom vaknar :)

Har ni något råd?!

Annons:
Zepp
9/3/15, 11:08 PM
#1

Både O-3 och O-6 är essentiella!

Så lika delar verkar bra.

O-3 i form av DHA är extra bra då små bäbisar behöver det specefikt.. för främst utvecklingen av hjärnan.

ARA (AA) tror jag blir bra.. iomed att det redan är ett derivat av modersyran.. (LA)!

https://en.wikipedia.org/wiki/Arachidonic_acid

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: