Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Frågelåda - MinMat

Kanel.

2015-09-03 10:32 #0 av: citro

Undrar vilken sorts kanel ni använder, vilket märke?

Jag använder kanel i kaffet så det blir ju ofta.

Jag har 2 burkar av kockens, den ena är ekologisk och där står det

Jauhettu, på den andra står det Cinnamomum Cassia.

Är det någon av dessa som är äkta ceylonkanel?

Anmäl
2015-09-03 10:37 #1 av: OlgaMaria

Ingen av dem är ceylonkanel. Jauhettu är finska och betyder malen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-09-03 10:38 #2 av: OlgaMaria

Du kan köpa Urtekrams kanel t ex. Finns på vissa matbutiker, eller på nätet.

Anmäl
2015-09-03 13:43 #3 av: Septima

Jag köper från Kryddtorget. http://www.kryddtorget.se/

Anmäl
2015-09-04 11:00 #4 av: citro

Tack för svaren. Jag ska åka till Coop och se om dom har rätt sort.

Frågade på Willys, dom har inte en susning.

Jauhettu! Nu fick jag lära mej ett finskt ord också.Glad

Anmäl
2015-09-04 12:09 #5 av: nilu

Köper min ceylonkanel från Urtekram på Ica Kvantum. Åtminstone här i Östersund har dom en hel avdelning med deras grejer.

Anmäl
2015-09-04 12:43 #6 av: Minska kolhydrater

Jag använder Sonnentor  Ceylonkanel.

Anmäl
2015-09-04 16:57 #7 av: citro

Har varit en vända i stan och hittade hel äkta kanel från Urtekram på Coop,

den malda där från Urtekram var fel sort.

( Köpte  också vaniljpulver Urtekrams ekologiska 10 gr för 21:50,

brukar få betala 34:90 för det i lilla glasburken också 10 gram.)

Till sist Citygross och där fanns malen kanel Spicemaster, Cinnamomum

Zeylanicum 45 gram kostade 31:95.

En hel vetenskap detta med en liten krydda.

Anmäl
2015-09-04 21:30 #8 av: Eron33

Vad är skillnaden på alla dessa kanelsorter?

Anmäl
2015-09-05 10:09 #9 av: ashe

Wikipedia ger lite info...

Jag har lärt mig att den ena kanelen som brukar säljas i Sverige rullar ihop sig som en rulle. Den andra sorten rullar ihop sig som två rullar, vända mot varandra.  Kommer dock inte ihåg vilken som är vilken...

Anmäl
2015-09-05 10:30 #10 av: OlgaMaria

Cassiakanel är en billigare sort och den är en rulle. Ceylonkanel är "äkta kanel" och rullar sig i två rullar.

Anmäl
2015-09-05 12:23 #11 av: Lisabet

Cassiakanel innehåller mycket mera kumarin, ett gift, farligt för levern i stora doser.

För vuxen lär dosen vara 1½ tsk per dag utan risk, enligt Livsmedelsverket.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.