Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4991 ggr
MatVeronica
2015-08-31 08:21

100 g vit och ljus mjölkchoklad..

..åt jag igår

Jag har aldrig fallit dit så här. Jag har ändå ätit lchf ett bra tag och hela sommaren har jag skött mig exemplariskt. Gått ner 3,5 kg på semestern. Jag har verkligen inte varit sugen på onyttigheter. Inte förrän igår.

Och tråkigast av allt. Jag tyckte det var underbart gott. Jag njöt av varenda pralin och tyckte inte alls att det var för sött. Jag hade hoppats att jag skulle må illa eller få ont i magen och sluta äta. Men nej.

Jag har ju läst trådar här om de som avhållit sig från socker en längre tid. Och när de sedan äter något sött så smakar det inte ens gott.

Men min favoritchoklad smakar precis lika gott som för ett par år sedan tyvärr.

Kilona jag tappat i sommar är förmodligen tillbaka nu och mitt kämpande känns förgäves när jag gör en sån här dum grej. Usch !

Annons:
parsley
2015-08-31 08:28
#1

Inträffade det något som gjorde att du föll dit och åt godis? Fanns det någon utlösande händelse? Kommer du att hamna i samma situation igen och hur ska du lösa det?

Ev viktuppgång handlar förmodligen om vätska. Väg dig inte på ett par dagar och ät rätt under tiden, så ordnar det sig nog.

Ta en diskussion med ditt inneboende sockertroll. Det är säkert på gott humör när det fått choklad och ser helst att du fortsätter att mata det. Ibland måste man vara smartare än sin hjärna.

MatVeronica
2015-08-31 08:34
#2

Jag tror att mitt frossande på kvällen berodde på att jag nog åt lite för mycket kolhydrater under dagen och att det gjorde mig mer sugen på sött.

Jag ville ta rätt på de sista svarta vinbären från buskarna. Och svarta vinbär smakar inte lika gott när de varit frysta så jag åt upp dem direkt. Men det hade jag planerat att göra. Jag visste ju inte att det skulle få mig att mumsa choklad senare.

Septima
2015-08-31 09:12
#3

Du KAN inte gå upp flera kilo fettvikt av att äta för mycket  vid något/några enstaka tillfällen! Men även vätska har volym så i den meningen kan man förstås bli tjockare av enstaka konsumtion av mycket kolhydrater. Men som sagt, vätska kan nästan lika fort försvinna. Det kan kanske vara bra med ett eller annat avsteg för att veta hur just du reagerar på sådana? Då kan du känna till marginalerna och också bli friare.

Jag tycker inte längre om sött, men en del sötsaker tycker jag fortfarande om. Till exempel åt jag för ett tag sen IKEAS cheesecake med jordgubbar och tyckte den var jättegod. Kanske kombinationen av syrlighet och sött gjorde skillnad. (Jag fick inget sug efteråt och har inte gått upp i vikt.) Det kan ju tänkas att du också känner avsmak för andra sötsaker än choklad. Det är jobbigt att behöva vara paniskt rädd för att råka äta fel om man tror att "allt är kört" om detta råkar hända.

hemul
2015-09-01 01:23
#4

Om du inte åt minst 3½ kg choklad så tror jag inte kilona är tillbaka. Spotta i nävarna och ta nya tag bara.🙂

Upp till toppen
Annons: