Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 6404 ggr
fiskenihavet
8/30/15, 8:02 PM

Timjan

Hej. Jag äter ganska mkt timjan. Får aot ont i magen. Vet att det är mkt kostfiber i kryddan. Vet ni om det är mer eller mindre än i feks sallad? Är det dåligt att få i sig "mängder" av fiber?

Annons:
hemul
8/30/15, 10:12 PM
#1

Men… äter du lika mycket timjan som du skulle äta sallad?

fiskenihavet
8/30/15, 10:41 PM
#2

Nr 1. Nej… Trodde att det var så uppenbart att jag inte behövde specificera det.

hemul
8/30/15, 11:58 PM
#3

Nä. För att eventuella fibrer ska spela roll måste man nog äta väldigt stora mängder.

Vet du säkert att det bror på timjan då? Är det bara när du äter det som du får ont i magen?

fiskenihavet
8/31/15, 9:13 AM
#4

Nr 3, tack för svar. Har lagt merke till att magbesvär kommer när jag äter timjan, ja. Jag är känslig för mkt i matvägen. Också i små mängder. Fiber är ju inte bra, men jag känner att timjan inte borde slå ut så. Det är ju inte billaster ift mängder, liksom.

parsley
8/31/15, 10:25 AM
#5

Timjan har ju använts som medicinalväxt tidigare. Den verkar mest ha använts för att bota förkylningar odyl, men den kanske även påverkar matsmältningen? Det kanske är något annat ämne i timjan än fiber som påverkar dig?

ashe
8/31/15, 10:25 AM
#6

För misstänkt matkänslighet gäller att vara noggrann. Trist om man utesluter något som man gillar😕.

Det som gäller är: isolera och upprepa.

Lite svårt med en krydda, men testa timjan, smör och ägg t ex. Testa först att det du väljer till är ok för dig. I detta exempel smör och ägg. Testa helst två eller tre gånger. Sätt sedan till timjan nästa gång du testar. Reaktion? Vänta någon dag och testa timjantestet igen. Reaktion?

Låt bli timjan i en vecka eller två och testa igen.

Verkar det som att du reagerar på timjan, testa timjan med något annat. t ex fisk.

Det är grymt svårt att komma på om man är känslig för viss mat. Så svårt att hålla allt annat man äter likadant under testperioden.

Timjan innehåller ju en del fibrer men också mycket eteriska oljor och annat. Så nog kan man kanske vara känslig för timjan men det behöver inte vara fibrernas fel.

Vill du ha den goda smaken kan du kanske testa timjanolja. Fyll en burk med färsk timjan, lite hackad. Fyll på med god olja. Låt stå några dagar. Sila bort timjan och kvar är en god timjanolja.

Timjanolja från hälsokostaffären är mycket starkt. Den är ångdestillerad och används droppvis. Gör egen istället.

Annons:
hemul
9/1/15, 1:14 AM
#7

Tror mer på oljorna eller något annat. Fibrer måste du ju få i det mycket mer från annat, förutsatt att du äter vegetabilier öht alltså.

OlgaMaria
9/1/15, 9:38 AM
#8

Du kanske äter en del timjan ibland men är du van att äta timjan på regelbunden basis? Timjan har bakteriedödande och virushämmande egenskaper så det kan hända att det händer mycket i din mage då du äter det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

fiskenihavet
9/2/15, 8:22 AM
#9

Tack för intressanta svar. Har för tiden mycket att göra, så ska sätta mig in i era förslag så fort som möjligt. Då kommer kanske några frågor 😊

Upp till toppen
Annons: