Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Vi som vill nolla kolhydraterna -

första veckan avklarad

2015-08-25 00:13 #0 av: Eron33

Hej
Min första vecka avklarad och har gått ner 2,8 kg!
Jag är förstås supernöjd vill gärna höra fler som gjort sin första vecka!
Skulle vara roligt om vi kunde göra resan tillsammans och peppa varandra!
Byta ideer m.m.
Hoppas på att vi kan bli ett gäng!

Anmäl
2015-08-25 15:36 #1 av: OlgaMaria

Bra jobbat! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-08-25 19:01 #2 av: Eron33

tackar!Ler

Anmäl
2015-08-26 19:55 #3 av: Isabisa

Också gjort 1 veckan med LCHF, dock "endast"  -1,7kg. 

Anmäl
2015-08-26 22:55 #4 av: Zepp

Första veckans viktförlust är främst vatten!

Ett kilo kroppsfett är cirka 7000 Kcal och det bränner man inte i en handvändning.

Hur som helst.. vattnet förlorade man iomed att man dränerade glykogendepåerna.

Det är därefter som man brukar må tjyvtjockt och kroppen tvingas att gå över till att använda fett som huvudbränsle.

Går man ner stadigt ett halvt kilo i veckan i snitt så har man förbrännt cirka 500 Kcal om dagen i snitt.

Det brukar mest vara förunnat de som är nybörjare och de som är extra obesa.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-08-27 13:17 #5 av: Adelheid

Så kul för dig. Bra jobbat. :) Själv så har jag hittills bara gått opp I stället. Ny vägning I morgon.

Anmäl
2015-08-29 09:20 #6 av: Eron33

Andra veckan klar denna vecka - 0,7!

Anmäl
2015-09-07 11:14 #7 av: Eron33

Tredje veckan avklarad + 0,6:-(

Anmäl
2015-09-07 12:17 #8 av: OlgaMaria

#7 Gjorde du något annorlunda den här veckan? Kan ju hända att man blir lite mer generös mot sig själv efter hand.

Men det är helt normalt att man går lite upp och ner. Blir spännande att se nästa vecka. Heja heja! :)

Anmäl
2015-09-07 12:39 #9 av: Eron33

Tack för din uppmuntran och pepp! Ja det blev lite fusk förra helgen, lördagen hade vi släktträff då min man fyllde år men jag höll mig hade bestämt att en sorts kaffebröd fick jag äta men bara om jag inte kunde låta bli! Men jag lät bli kände mig såå stolt, framåt kvällen när de bara var de närmaste kvar ville de ha kvällsmacka! Så vi dukade fram och kokade ägg jag åt bara 2 ägg så det blev inget fusk här heller! Men situationen är lite besvärlig (min man äter lchf också han fikade men åt bara ägg på kvällen) då vi håller detta hemligt att vi äter lchf för förra vändan vi åt så blev det ett herrans liv på vissa i släkten som tycker att detta liv är livsfarligt ( en släkting allra värst som är utbildad sjuksköterska m.m. kan bara se detta negativt). Men tillbaka till fusk: söndagen var vi till mina föräldrar som ville bjuda på grillat kött ( alla vet att vi i alla år försökt gå ner i vikt så det är inget konstigt att vi äter "nyttigare") då de inte vet att vi äter lchf var det bara att se glad ut och äta kolhydrater men vi åt så lite så det inte såg skyldigt ut hihi. Men cheesecaken som mamma tänkt bjuda på sa vi ifrån om.
Sen vill ju jag ha massor av mjölk i kaffet så det har jag ändrat till röd mjölk blandat med grädde! Har även börjat dricka fettkaffe men slår i en skvätt grädde även här och även i omeletten! Så till denna vecka: har precis gjort min första äggmjölk ska nu försöka byta till detta i kaffet och kanske köra med typ vatten i omeletten!
så hoppas på bättre resultat till nästa vägning! Blev ett lååångt svar. Men jag är så glad att man kan ventilera sina frågor här då jag inte kan diskutera detta med mer än min man!

Anmäl
2015-09-07 12:59 #10 av: Eron33

Men min man som fuskade även på lördagen med lite (han var duktig han med) fikabröd, har nu på 3 veckor gått ner över 7 kg fantastiskt!!!
Jo en ändring till som jag gjort under veckan är att jag återupptog gym!
Jag var på gym 3 dagar varav en jag gjorde lite styrketräning annars gick jag bara på löpbandet hade som mål att klara minst 10 000 steg varje dag och det klarade jag galant de hela förra veckan låg nig på i genomsnitt 15 000 steg per dag! Så jag känner mig smalare men varken vågen eller måttbandet håller med mig. Även min man säger att min mage ser mindre ut konstigt!!!!

Anmäl
2015-09-07 15:27 #11 av: OlgaMaria

Din mage kanske är lite fastare eller något som gör att den SER smalare ut. Hehe... Män har ju ofta så oförskämt lätt att gå ner i vikt lätt. Fuskigt, men roligt för honom! :)

I och med att du tränat mycket den här veckan så har du kanske också ätit mer utan att du tänkt på det så mycket. Aptiten brukar öka mycket när man tränar, speciellt när man inte är van. Sen förändras ju mycket i kroppen när man börjar träna också. Kroppen blir lite chockad och vill samla mycket näring för att kompensera. Är nog ganska vanligt att man går upp i vikt istället för ner då man börjar träna. Men sluta inte upp med det för det. Fortsätt träna på en lagom nivå. Pressa dig inte för mycket just nu utan satsa på att må bra, sova gott, ha kul och var strikt med kosten. 

Trist att ni inte får något stöd från familjen. Hoppas de kan komma på bättre tankar längre fram! Men eftersom ni vet hur de är så förstår jag att det kan vara skönt att hålla det hemligt just nu. Lycka till!

Anmäl
2015-09-07 16:14 #12 av: mirai

Jamen LCHF är inget man "fuskar med" det är ju en livsstil, sen struntar jag i vad andra tycker om det. Alla hamnar ju till sist i kistan och den som mår bäst där har vunnit Skrattar om ni förstår vad jag menar.

Anmäl
2015-09-07 16:23 #13 av: Eron33

#12 Jo det håller jag väl med om men då länge jag vill gå ner mycket i vikt så känns det som fusk! Gör ju att vågen går åt fel håll!
#11 Jag kommer definitivt fortsätta för jag känner mig piggare och smalare!
Det känns så bra och så kul att läsa alla inlägg tips, ideer, uppmuntran och pepp på alla inlägg under alla flikar!

Anmäl
2015-09-07 18:31 #14 av: Leramani

Sten Sture rekommenderar ett snöre som man knyter runt midjan och markerar var man knöt, sen ser man lätt på snöret när det blir för långt...

Anmäl
2015-09-07 19:32 #15 av: Zepp

"Om snöret inte håller utan går av, är det bara att försöka med ett nytt snöre!"

Citat; Nalle Puh

Anmäl
2015-09-17 23:44 #16 av: Eron33

Fjärde veckans vägning blev - 0,4 så nu har det iallafall vänt!☺

Anmäl
2015-09-18 09:38 #17 av: OlgaMaria

Bra! :)

Anmäl
2015-09-20 22:37 #18 av: Eron33

Femte veckan blev -0,6!Tycker det flyter på rätt bra med allt nu!

Anmäl
2015-09-21 16:26 #19 av: OlgaMaria

Jättebra! Vad skönt!

Anmäl
2015-09-21 16:40 #20 av: Eron33

Tack för stödet!

Anmäl
2015-09-21 19:21 #21 av: korseett

Heja på!

Anmäl
2015-09-23 17:42 #22 av: Eron33

Jag är såå glad för min mans skull men känns lite orättvist! På 5 veckor har jag gått ner 4,2 och han har gått ner 10 kg!Han är lika chockad varje gång han ställer sig på vågen och ser att han gått ner igen!!!

Anmäl
2015-09-23 20:14 #23 av: OlgaMaria

4,2kg på 5 veckor är enormt bra, verkligen!! Du ska verkligen inte vara ledsen över detta! Du kan jämföra dig med mig istället som står still... hehe :)

Anmäl
2015-09-23 22:47 #24 av: Eron33

Tack;-)
Då stöttar vi varandra! Äter du strikt? Någon speciell anledning till att du står still?

Anmäl
2015-09-25 09:48 #25 av: OlgaMaria

#24 Jag är nog för utbränd och hjärtsjuk för att viktnedgången ska fungera. Men sen jag började med detta har det faktiskt börjat röra på sig lite, men har stått still ett par veckor nu i alla fall. Jag har inte så mycket övervikt så då är det ju svårare också.

Anmäl
2015-09-25 17:21 #26 av: Eron33

Då tycker jag det är enormt strongt av dig att orka peppa oss andra!

Anmäl
2015-09-25 22:12 #27 av: OlgaMaria

Jag inser nog att pepp behövs och att det är så skönt när någon gläder sig med en även i de små framstegen :)

Anmäl
2015-09-25 22:16 #28 av: Eron33

Vad du är gullig jag hejjar på dig! Hoppas du får må bättre snart! Har du varit med länge här på Fokus?

Anmäl
2015-09-26 20:21 #29 av: OlgaMaria

Tack! :) Ja, jättelänge. Mer än 6 år tror jag :)

Anmäl
2015-09-26 20:47 #30 av: Eron33

Wow då är du erfaren☺☺☺

Anmäl
2015-10-02 15:42 #31 av: Eron33

Sjätte veckan! Denna vecka ( vägt mig en dag tidigare) upp 0,2!
Sammanlagt -4 kg

Anmäl
2015-10-02 17:26 #32 av: OlgaMaria

Jag har också gått upp denna vecka men det är mensvecka så jag hoppas det släpper sen. Nya tag! :)

Anmäl
2015-10-03 00:31 #33 av: Eron33

Har även jag precis konstaterat att jag har denna vecka! Brukar knappt ha någon blödning( har hormonspiral) men har haft det i flera dagar nu och inte första gången sen jag började med lchf! Så håller med nu blir det nya tag! Min man har gått ner 12 kg helt otroooligt!
Hade fel vi är inne på sjunde veckan och jag har sammanlagt gått ner 4,2!
Så nu laddar vi om och fixar nästa vecka bättre heja heja!☺😊☺😊

Anmäl
2015-10-03 09:06 #34 av: OlgaMaria

Fy vad kul för din man! Men vi kämpar på också!! Heja oss!! :D

Anmäl
2015-10-03 12:10 #35 av: Eron33

Japp vi fixar det vi också! Men tyvärr har jag en kalas-helg! Men försöker göra det bästa av det! Första kalaset igår kväll, fixade det väldigt bra! Blev bjudna på köttfärssoppa och bröd jag hoppade brödet lite diskret, det värsta i soppan tror jag var lite potatis och morötter så det var ju inte så farligt! Sen blev det fika jag drack bara kaffe med mjölk så då var mjölken värst brukar ju ha i äggmjölk! Vi har även nattgäster så då var det frukosten men den gick också bra blev tre kokta ägg, kaffe med äggmjölk och 2 ostskivor. Om en timme är det nästa kalas tror det blir svårare men jag ska göra mitt bästa! Det svåra är ju att ingen vet att vi äter lchf! Men att vi äter nyttigare vet de flesta då vi gjort det till och från under såå många år, så hoppa kaffebrödet är inget konstigt! Men blir konstigt om jag undviker det magra och äter det feta! Så det måste ske såå diskret! Kommer bli för lite fett på em så jag är rädd för att det blir hunger! Därför laddade jag med ett extra ägg till frukost och mycket kaffe med äggmjölk!

Anmäl
2015-10-04 08:53 #36 av: Eron33

Em blev det lite kolhydrater men gjorde som sagt mitt bästa! Åt en liten potatis, lite sås och mycket kött och sallad! Mjölk i kaffet men inget till! Men igår kväll ville gästerna äta familjepizza men jag åt en sallad med krabbfish, räkor, avocado och ost med dressing och utan bröd! Få se hur många plusskilon denna vecka ger:-(
men känner mig nöjd kunde inte göra bättre ifrån mig!☺😊☺😊

Anmäl
2015-10-04 13:59 #37 av: OlgaMaria

Det låter jättebra! Du gjorde det bästa av situationerna! Och man får tänka långsiktigt med viktnedgången. :)

Anmäl
2015-10-04 15:54 #38 av: Eron33

Ja det viktigaste är ju att må bra☺😊☺😊

Anmäl
2015-10-04 18:11 #39 av: SpurtAnne

3,5 år avklarade, fortfarande frisk, kry och pigg som en mört! :-)

Anmäl
2015-10-13 10:41 #40 av: Eron33

#39 Låter bra att höra då är jag på rätt väg😊
Åttonde veckan gjord -1.0 mycket nöjd med det resultatet som är det bästa sen första veckan tror jag. Sammanlagt har jag gått ner 5,2 genomsnitt/vecka är- 0,6 så det får jag väl vara nöjd med😊

Anmäl
2015-10-13 12:06 #41 av: Luccy

Hjärta Bra jobbat trotts kalas o allt. Lchf är ingen snabbdiet, det är ett sätt att leva. Förstår din frustration att maken lyckas snabbare, men  så orättvist är det tyvärr för oss alla. Lycka till med fortsättningen/Luccy

Anmäl
2015-10-13 12:26 #42 av: Eron33

Tack Lucy!😊☺😊☺

Anmäl
2015-10-19 07:31 #43 av: Eron33

Nionde veckan -0,9! Sammanlagt - 6,1!😊😊😊Fortfarande -0,6 i genomsnitt!

Anmäl
2015-10-19 07:45 #44 av: OlgaMaria

Superduperbra!! :)

Anmäl
2015-10-19 07:52 #45 av: Eron33

Tackar! Hur går det för dig med allt?

Anmäl
2015-10-19 08:04 #46 av: OlgaMaria

Det står still... Men det kunde varit värre. :)

Anmäl
2015-10-19 09:04 #47 av: Eron33

Det positiva är väl att det inte går upp då eller? Men förstår om det blir frustration, känner igen mig man vill ju neråt! Ge inte upp bara! Tänk på hur bra man mår av denna kost!

Anmäl
2015-10-19 13:02 #48 av: susannjohansson

jag började med LCHF för ca.  4 månader sedan . har gått ner 12 kg. men svårt tycker jag . det är bröd jag saknar mest. o jag har aldrig varit för socker men nu du på kvällarna är det hemskt.jag kämpar verkligen med det. kan någon sega mej hur mycket kolhydrater ska man äta per dag för att gå ner i vikt.

Anmäl
2015-10-19 13:18 #49 av: OlgaMaria

#47 Tack! Ja, jag får vara glad att det inte går upp i alla fall.

#48 Baka lite LCHF-bröd!? För mig har det verkligen tagit bort allt sug efter vanligt bröd. Var brödberoende förut, men nu vill jag inte äta något annat än LCHF-bröd om jag äter bröd. Du kanske ska kolla in lite goda recept på LCHF-snacks och efterrätter också. Man vill ju behålla glädjen i kosten, och hittar man bra alternativ kan man lära om sig och absolut inte vilja gå tillbaka till de gamla fällorna.

Anmäl
2015-10-19 13:24 #50 av: Eron33

Nej tyvärr kan man inte säga hur många kolhydrater du ska äta då det är individuellt! Du måste prova dig fram till det som passar dig bäst! Men helst under 20 kolhydrater per dag tror jag är bäst för viktnedgång! Sötsuget: ett tips, gör iordning ostchips och stoppa i frysen bra att ta till när suget tar vid! Vi åt mycket av dessa i början, nu är suget inte där så ofta! Kan ju äta nötter också vi jagar de nötter som har minst kolhydrater te x macadamianötter ligger lågt!

Anmäl
2015-10-19 13:26 #51 av: Eron33

Frökex är också ett alternativ med bregott och ost! Står och bakar det just nu hihi!
Men givetvis måste det äras i rimliga mägnder!

Anmäl
2015-10-19 19:49 #52 av: Zepp

Finns lixom ingen magisk gräns för det!

Och glöm helt o hållet att någon viss procentsats är det som är magiskt.. det är snarare att du äter annat som gör att du äter mindre än vad du gör av med som gör att du går ner i vikt!

Som regel blir man ohungrig rätt länge på mer fett och mindre kolisar.

Grejen är snarare att när du äter rätt lite kolisar så blir kroppen tvungen att ställa om till att främst använda fett som bränsle.

Och de flesta vill ju faktist minska i fettvikt.

Anmäl
2015-10-24 22:58 #53 av: Eron33

Nionde veckan -1,4 ( min man gick upp i vikt;-) ) sammanlagt -7,5!Så nu har jag vänt detta nu är det full fart! Har målet att komma ner 10 kg till 20/11-15 då jag och min man ska på hotellweekend i Stockholm. Då tänker jag inte äta lchf så vore bra om det blivit många minus till dess!

Anmäl
2015-11-02 14:48 #54 av: Eron33

Tionde veckan blääää + 0,7 :-( totalt -6,9 jag som har som mål att klara -10 kg till den 20/11 tyckte det gick bra ett tag men nu känns det omöjligt:-(
Denna vecka är jag ledig hela veckan så jag har bestämt mig för att dra åt svångremmen lite! De dagar jag är själv hemma under dagtid blir det enbart fettkaffe och ägg, sen när min man kommer hem så äter vi riktig mat till middag!
Hittils har det gått bra har ätit 4-5 ägg och druckit några muggar fettkaffe! Till kvällen blir det grillat revbensspjäll med grönsaker och dippsås tror jag!

Anmäl
2015-11-12 09:39 #55 av: Eron33

Vecka 11: -1,2 denna vecka, sammanlagt -8,1 kg! På gång igen men blir fortfarande tajt, Stockholmshelgen närmar sig i snabb fart. -1,9 kvar till målet på 2 veckor.Men får väl vara nöjd är ju ändock väldigt nära!😊😊😊

Anmäl
2015-11-12 18:15 #56 av: Amify

Bra kämpat!

Anmäl
2015-11-12 22:56 #57 av: Eron33

Tack😊😊😊

Anmäl
2015-12-05 09:30 #58 av: Eron33

Kommer inte skriva varje vecka nu! Skriver in resultat lite då och då hädanefter! Stockholmsresan gick över förväntan jag har fortsatt gå ner lite efter den, trodde jag skulle gå upp!
Sammanlagt har jag gått ner 9,6 är supernöjd med tanke på allt fusk den helgen vi var till Stockholm( inget lchf på hela helgen) och har nog fuskat något vid nåt tillfälle efter den helgen med. Men jag skärper mig där emellan och tycker jag har rätt bra kontroll! Men är ju lite nervös för julen! Men tänker att blir det fusk några dagar så verkar det ju funka men det gäller ju att det inte blir fler än några dagar hihi!

Anmäl
2015-12-05 10:16 #59 av: Skablifrisk

Truuuuumvirvel!

Anmäl
2015-12-05 13:19 #60 av: Eron33

😊😊😊😊Tack

Anmäl
2015-12-10 10:28 #61 av: [tk1971]

1 vecka bakom mig med kolhydratreducerad kost. Har gått ner 1,3 kg. Tycker det har gått rätt smärtfritt hittills, förutom de första dagarna då jag svettades som en gris. Som tur är har det minskat markant Förskräckt

Förresten. Eftersom det finns både diabetes och hjärtsjukdom i min närmaste släkt kontaktade jag vårdcentralen för att kanske kunna ta lite blodprover ibland och se om nåt ändras. Då blev jag uppringd av en sköterska som sa att man inte får någon vanlig läkartid för sånt, eftersom "varken vi eller Socialstyrelsen rekommenderar sådan kost". Jag fick boka en stor hälsokontroll istället en månad fram i tiden. Synd, för då får man ju inget nollprov som visar hur värdena var när jag började.

Sajtvärdar: iFokus vore ingenting utan dess medlemmar. Tänk på det.

Anmäl
2015-12-10 22:48 #62 av: Eron33

Nej det är ju ett dilemma då det är såå enormt delade meningar om Lchf! Jag har en släkting som jag råkade luven på för några år sedan då jag också åt Lchf!
Hon är utbildad sjuksköterska/ diabetessköterska m.m.
Hon förbjöd mig mer eller mindre att äta Lchf då det är superfarligt allra helst då vi har diabetes i släkten och via denna kost äter såå mycket fett!
Hon vet inte om att jag äter denna kost igen och inte så många andra heller! Berättade för min mamma förra veckan!
Jag tänker ok om det är farligt så är det knappast mindre farligt med denna jojobantning med fettsnål kost! Och dessutom den mentala biten är väl också lite farlig, för övervikten gör ju att man mår psykiskt dåligt!
Nu känner jag mig stolt har gått ner 9,8 kg har jag aldrig lyckats med andra "dieter"
Har en lite jobbig period just nu men ska försöka hålla ut så jag iallafall inte går upp så många hg innan jul för då blir det kolhydrater vissa dagar ska försöka hålla mig till några dagar! Sen får det bli tuffa tag nästa år igen!
Håller tummarna för dig tk 1971 pepp till dig!

Anmäl
2015-12-12 11:53 #63 av: Luccy

# Bra jobbat o du sköterskor dom kan inte allt om mat. Har en i släkten som äter socker o kakor varje dag o säger att hjärnan behöver kolhydrater. Deras barn är alltid snuviga o får då allt som går på dagis.

Jag har ätit Lchf i 7,5 år snart o det är det enda sättet för mig att vara stabil ätare o må bra. - 33 kg idag, har varit lie mera, men haft en offroad period. Så kämpa vidare o tro på det du gör Förlägen

Anmäl
2015-12-12 22:31 #64 av: Eron33

Oj vad du varit duktig, tack för din pepp, ska ha dig som förebild😊😊😊

Anmäl
2015-12-29 10:51 #65 av: XeZafir

#62 enligt nyare rön som jag läst så är dagens diabetesdiet fel. Det är pga att den är fettsnål och full med kolhydrater som många har problem att får rätt värde.

Så din släkting får nog uppdatera sin utbildning ;)

Anmäl
2015-12-29 19:47 #66 av: [bluepearl]

Jag har ätit lchf i en vecka nu, har ingen våg, men måttband. Äter fisk och skaldjur, ägg och ost, grönsaker. Men åt en apelsin om dagen, tills min vän talade om för mig att det skulle man inte göra. Så det gör jag inte mer.

Målet är -18 kg till 160523.

😊

Anmäl
2015-12-30 19:48 #67 av: Daizy7

Hej jag vill oxå vara med! Kul med en ny tråd! Jag har avslutat min tredje dag med lchf. Förra omgången jag åt såhär förstördes av julens alla frestelser så i år valde jag att nystarta efteråt istället. Jag vägde in mig på 75 kg och min målvikt är 60kg. Jag har jojobantat under perioder och hoppas att det är slut med det nu. Har någon magproblematik som jag ver försvinner med lchf. Uppblåst och spänd och ser ut som att jag är i 8 månaden vilket är jobbigt.
Tyvärr är jag otålig och behöver en sån här tråd för att motiveras så jag hoppas på att ni alla fortsätter att uppdatera hur era viktresor går och hur ni mår. Igår var huvudvärken svår men den har gått över. Känner inte något övergångsbesvär för övrigt- än. Ej hunger eller sug heller för den delen. Dagen innan start startades med handen i chokladkartongen och avslutades med aj aj i magen på soffan efter att ha satt i mig resten. Hela julen har varit sockersöt så jag var och är verkligen motiverad att låta bli det farliga sockret. Är såklart beroende och skåpätare. Nån som känner igen sig? GOTT nytt 2016!

Anmäl
2015-12-30 19:48 #68 av: Daizy7

Dubbelt

Anmäl
2016-01-02 00:09 #69 av: [bluepearl]

Jag är en tidigare skåpätare och märker att lchf håller mig hyfsat i shack. Statt den 23 december och första dagarna mådde jag illa mycket, men nu mår jag bra och har energi i massor!

Kortare pw flera gånger per dag, 1-2 km per gång, med min hund.

Hoppas detta kommer göra min fluffiga kropp något mer formbar 😉

Anmäl
2016-01-02 08:47 #70 av: [tk1971]

Ja, här står det still. 4 veckor med LCHF, har minskat bara 2,2 kg. Nja, det är ju bättre än inget, men jag hade nog förväntat mig lite mer, särskilt då jag varit ganska strikt och använt mig av PF. Kanske ligger svaret i min faiblesse för vispgrädde och ostar.

Jag tog blodprover nu i veckan, nästa vecka ska jag på hälsoundersökning och får då höra vad jag har för blodfetter etc. Ska bli mycket intressant. Jag ska föreslå om jag får ta om de där blodproverna då och då, för att se om nåt förändras.

Jag tycker att det har gått bra hittills att äta LCHF-mat. Jag är inte ens sötsugen längre, vilket var ett problem förut. Och äter gör jag bara 2-3 ggr/dag. Vi får väl se, jag avser att äta såhär en längre tid nu och se vad som händer.

Anmäl
2016-01-03 14:03 #71 av: [bluepearl]

#70 Motionerar du något, tex promenader? Jag vet ju att det kan ta tid innan det märks något. Någon fick vänta i 6 månader innan något hände, men sen gick det. Beroende på att vi har olika kroppar och tar olika tid på oss att ställa om oss. 

Anmäl
2016-01-03 20:38 #72 av: Amify

Sen kan det ju hända saker med omfånget trots att det inte märks på vågen. Hang in there!

Anmäl
2016-01-03 21:25 #73 av: [tk1971]

Ja, jag har ju hund så jag måste röra på mig en del. Å andra sidan säger ju undersökningarna att vikten av motion och kroppslig ansträngning för viktnedgång har överdrivits kraftigt.

Och en annan sak. Jag har läst en del nu om mejeriprodukters inverkan på fettinlagring. Folk som äter LCHF säger ju att mejeriprodukter kan hindra viktnedgång. Men andra undersökningar säger tvärtom. Mejeriprodukter kan enligt dem underlätta viktnedgång. Så jag har svårt att veta vad jag ska tro på.

Anmäl
2016-01-04 09:59 #74 av: Amify

Jag är också förvirrad över detta med mejeriprodukternas inverkan på viktnedgången men jag äter dem och går ner i vikt. Jag skulle inte klara av denna diet utan ost, grädde, cremefraish, smör, etc. Skrattar Men sen får man ju inte vräka i sig heller då ett allmänt överdrivet energi-intag hindrar förbränningen av det lagrade fettet.

Anmäl
2016-01-04 10:23 #75 av: [tk1971]

Nu ska jag skriva in allt jag äter i "Matdagboken. se".  Jag är lite kontrollfreak och jag vill se om jag verkligen håller mig under 20 g KH/dag. Och redan nu till helgen testas min karaktär för då åker vi till Berlin ett par dagar. Jag har ju tagit för vana att inte äta nåt förrän kl 12, jag dricker bara en stor mugg kaffe på morgonen. Hur ska det gå med den stora hotellfrukosten? FörskräcktOch allt annat gott?

Anmäl
2016-01-04 15:13 #76 av: Amify

Du kanske rör på dig mer i Berlin än hemma vid så det jämnar nog ut sig. Ha så kul!

Anmäl
2016-01-13 18:25 #77 av: ninis74

BRA JOBBAT!!!

Anmäl
2016-03-14 07:52 #78 av: Eron33

Åhh vad kul att fler börjat skriva i min tråd välkomna in! Vad duktiga ni är som kämpar så allra helst om det inte händer så mycket på vågen! Då behöver man detta, varandra och pepp, pepp och åter pepp. Själv har jag haft en längre ofrivillig paus från detta. Berättar mer när jag har mer tid, men nu hoppas jag kunna återuppta detta och att allt ska fungera. Vi börjar ikväll, ovanligt att börja en kväll men det ska väl gå det med! Ha det bra alla nya och gamla peppkompisar!☺😊☺😊

Anmäl
2016-03-14 10:04 #79 av: [tk1971]

Hej igen. Jag har gjort en omstart efter LCHF-kryssningen som gav en massa inspiration och ny kunskap. Det ser ut som att jag fått med mig sambon nu också. Han äter samma middagsmat som jag, väljer mat mer medvetet till lunchen och läser innehållsförteckningar(!) när han shoppar mat till jobbet. Vi har ju kommit till den åldern bägge två (40+) när man verkligen måste se över sina levnadsvanor.

Och hur går det för mig då? Mja. Hälsomässigt är jag rätt övertygad om att detta är rätt. Men vikten sitter där den sitter... som vanligt går jag ner hyggligt de två första veckorna, men nu den senast veckan minskade jag ynkliga 0,1 kg FunderarEnligt de där ketosstickorna är jag i kraftig ketos, stickorna brukar bli mörkröda.

Jag får försöka lägga till lite mer motion och se om nåt händer.

Anmäl
2016-03-14 12:11 #80 av: Eron33

Bra jobbat att du då har tålamodet att fortsätta. Bara att fortsätta resultatet kommer nog ska du se! Pepp, pepp och åter pepp till dig!!!!

Anmäl
2016-03-14 12:13 #81 av: [tk1971]

#80: Tack. Det kan nog behövas ibland.

Anmäl
2016-03-14 12:48 #82 av: Eron33

Nu ska jag berätta varför det blev en ofrivillig paus från lchf:
veckan innan jul åkte jag, min dotter och min man på förkylning och hög feber! I nästan 1 vecka låg jag i detta, symtomen för min del var en dramatisk hosta med svårt att andas, första dagen var jag till akuten då det satt på andningen. ( jag hade bronkit i somras då det också satt på andningen, blev väl inte helt bra på hela terminen) alla prover visade bra något hög puls kanske. Fick inhalera och kortisontabletter där och med mig hem för att intaga i 5 dygn. Hade ingen feber när jag kom dit men troligen innan jag åkte därifrån. Hade 38,7 tror jag det var när jag kom hem. Var flera gånger i kontakt med 1177 under veckan.kvällen innan dygn 5 ringde jag senast då var det tvungen att gå 5 dygn! Så dagen efter fick jag träffa jourhavande läkare som lyssnade på mina lungor och konstaterade bronkit, fick pencillin!!! Fram till detta hade jag haft feber i 5 dygn, hostade ihjäl mig och mycket svår andning satt upp och sov det lilla jag kunde! Natten som kom jag kunde inte ens sitta upp och sova till slut gav jag upp dottern fick köra mig till akuten, när sköterskorna kom emot mig ramlade jag nästan ihop dottern höll i mig, fick ta en massa prover vänta ett par timmar och blev inlagd! Var där nästan 2 dygn med en massa extra syre men det hjälpte inte lungröntgen visade dubbelsidig lunginflammation. Blev vidarekörd till större stad till intensiven med full utryckning och narkossköterska var med! Blev nedsövd 6 dygn i respirator, ingen visste väl riktigt vad det var, andra dygnet var väl värst ( då höll jag visst på att stryka med)då fick de handpumpa i mig syre och var nog där ungefär det blev klart vad det var för fel -Svininfluensan med dubbelsidig lunginflammation. Jag kom in till akuten i sista stund för att överleva detta!!! Jag låg nedsövd över hela julen, nyår firade jag i telefon från infektionskliniken. Var inlagd i 2 veckor! Är fortfarande sjukskriven, blev en lång rehabiliteringstid! En fot fick nervskador av nedsövningen och tar extra lång tid på sig att tillfriskna! Kropp och själ har liksom tappat orken måste bygga upp detta igen. Var nog en av de första som åkte på detta! Kände att jag ville dela med mig av detta!

Anmäl
2016-03-15 16:16 #83 av: LaRose

Men Gud, vilken historia! Stackars dig! Vill verkligen önska dig en god och stadig bättring.

Anmäl
2016-03-15 23:50 #84 av: Eron33

Tack snälla:-)

Anmäl
2016-03-16 08:31 #85 av: [Angelic]

Jösses! Krya på dej, Eron!!!

Anmäl
2016-03-17 00:19 #86 av: Eron33

Tack snälla:-)

Anmäl
2016-03-17 21:31 #87 av: Zepp

Ja jisses.. en ta med sig tanke är att vi i dag är såpass ovana med att vanliga sjukdommar/virus nästan är obefintliga så att folk hellre tror på att vaccinationer är roten till allt ont!

Samtidigt så dör cirka 25 personer per år i vanlig influensa.

Olika varianter av grisflunsan kan ställa till det.. samma hände med Spanska sjukan.. det var de unga friskaste med bäst immunförsvar som dog.

Och då har vi inte ens nämt alla som dör av bakteriell/kemisk lunginflamation varje år!

På något sätt så verkar det som att vi har fått för oss att alla sjukdomar är utrotade.. det är de inte.. utan sjukvården har rätt mycket kontroll på de flesta och rätt få dör.

Däremot så dör enstaka individer varje år av rätt vanlig influensa/virus.. det är dock bra mycket bättre än när cirka hälften av befolkningen kunde dö av zoonosepedemier, ofta på grund av bakteriell infektion som en biverkan.

Anmäl
2016-03-21 20:03 #88 av: Waza

Att hitta ett forum för att nolla kolhydrater va inte helt lätt... Är ni några som nollar nu? Ja behöver massa pepp... Tycker det är svårt och hur ska man tänka kring hur mycket proteiner å fett som man äter? Och äter ni precis noll kolhydrater eller 3-4 gram eller nåt? Och krya på dig Eron!

Anmäl
2016-03-22 01:35 #89 av: Eron33

Tack!
Jag försöker ligga så nära noll det går men vad jag kan förstår är det nästan omöjligt! Då det är svårt att hitta menyer då! Vi använder creme fraiche, grädde och ost! Vi äter även kvarg nu i början den smaksatta med extra mycket protein, max 5 g kolhydrater på 100 g! Så nej jag klarar inte av att nolla! Har inte mjölk i kaffet blandar äggmjölk?

Anmäl
2016-03-23 00:00 #90 av: Eron33

Första veckan gått rätt bra, vi vägde oss tyvärr inte vid start då det blev konstig start! Men sen i lördags har jag gått ner -0,5! Känns rätt ok, suget minskar för varje dag som går!När jag låg på intensiven mata de i mig sond så min vikt varken fick sjunka eller höjas ( min son tänkte låt bli att stoppa i henne hon vill ju gå ner i vikt), på infektion räknades all energi jag fick i mat, efterätt så det var bara att äta och se glad ut, fast jag ville inte ha nåt då! Sen har man nog tyckt lie synd om sig som missade julen och allt ( se tidigare inlägg) så tog igen det fram till nu istället! Men nu måste det bli skärpning, känner mig som en uppblåst ballong runt magen! Så nu ska den bort!

Anmäl
2016-03-23 13:13 #91 av: Waza

Kul att vikten började röra sig på en gång. Ibland måste man lägga livet på hyllan å låta andra bestämma för sin egen skull. Men din kropp verkar ha hängt på återgången till Lchf fort😊 heja heja..... Själv har jag hamnat i en svacka och vill äta hela tiden... Konstant hungrig...

Anmäl
2016-03-29 01:21 #92 av: Eron33

Fuskade på påskafton, men mest vad det gällde godis, mat blev det väldigt bra kolhydratsmässigt värst var väl den där hembakta skivan bröd! Fika var tanken sockerkaka (typ) grädde och bär + lite annat, jag tog grädde och bär men min man tryckte ner en chokladboll ;-). Men godis var gott, menresten av påsken har det varit rätt strikt! Har sammanlagt gått ner 0,6 från nystart, men har inte vägt mig efter påsken så vi får väl se! Nu är det strikt i 2 veckor sen blir det mycket fusk då vi ska på weekend på hotell!

Anmäl
2016-03-30 23:31 #93 av: Eron33

Hade vägdag idag bläh säger jag bara + 0,8, dottern säger att det är mina muskler som byggs upp nu tappade ju dessa tidigare. Ja jag försöker öka träningen mer och mer men än så länge orkar inte kroppen så mycket. Går via sjukgymnast 2 dagar i veckan och tränar i bassäng de andra dagarna blir det promenader, men förra veckan provade jag gym ett par gånger! Gick sakta på löpbandet 10 min körde sen på mitt program på lägsta tyngd mellan 5-10 st på varje övning, hittade även en balansboll där jag kan träna upp balansen den är ju inte den bästa! Min vänsterfot fick en nervskada av nedsövningen har blivit bättre men inte bra! Jag är fortfarande sjukskriven efter detta. Bara att kämpa vidare på alla sätt!

Anmäl
2016-04-13 01:10 #94 av: Eron33

Har inte gått bra på sistone, har inte varit tillräckligt taggad men...... nu har vi varit iväg i helgen och gjort Solna. Så nu stundar ett kalas om 2 veckor men då blir det ju bara en em . Så nu ska det bli skärpning igen, har gått bra i 2 dagar. Men blir nog bättre nu när min man skriver veckomenyer igen. Tidagare har det blivit "vad ska vi äta ikväll då" typ.

Anmäl
2016-04-20 08:31 #95 av: Eron33

Ja det har blivit lite fusk en dag denna vecka med men resten har gått bra! Så imorse fick jag för mig att vi skulle väga oss. Förväntade mig inte att gå ner mycket men åt kanske..... men..... nej det blev uppgång så nu väger jag mer än jag gjorde när vi började denna vända och ja även innan jag blev sjuk!! Fy vad det känns tråkigt....

Anmäl
2016-04-23 16:58 #96 av: smurfis

Några tips... se det inte som fusk... se det som ett medvetet val du gör och ha inte dåligt samvete.

Det som funkar bäst för mig är att göra veckomatsedel. Planering är A och O för mig. Då slipper jag tänka och bli "sugen" på annat än det som är tänkt. Det funkar bättre i vardagen. Underlättar ju när man ska handla också. Sen kan det vara roligt att ibland prova lite nya recept eller nya idéer också för att det inte ska bli så tråkigt.

Och stirra dig inte blind på vågen. Den är inte alltid rättvis eller snäll..... Tycker det är bra att kombinera vågen med måttband. Och inte för ofta. Det blir så lätt att man blir besviken när man inte får de resultat som man hoppats på.

Själv kör jag nystart med vikten efter en graviditet då jag åt det mesta Skämtar

Så nu står jag här med ca 10 kg för mycket men hittills har jag gått ned ca 3-4 kg av dem. En dag i taget bara!

Anmäl
2016-04-23 17:09 #97 av: Eron33

Tack snälla för tips och pepp! Min man står för det mesta i matlagningsväg och han äter också lchf! Han gör matsedlar och då funkar det bättre men så inträffar dessa avsteg då och då! Blev en kebabsallad nyss här och det brukar gå bra vi får bröd till, det brukar vi stoppa i frysen till sonen men inte idag då slank det ner
och var såå gott imorgon ska vi på kalas..... men i veckorna funkar det ofta bra! Och det skulle ju vara rätt ok om vågen då stod still när man vet hur man ätit men det är ju tråkigt om vågen blir högre för varje gång. Vi väger oss oftast en gång i veckan!
Lycka till du med nu!

Anmäl
2016-04-23 19:28 #98 av: smurfis

Vi brukar alltid säga ifrån brödet när vi beställer sallad. Annars kan jag inte hålla mig ifrån det Skrattar

Det viktigaste är ju faktiskt att man njuter de gånger man gör avsteg och att man inte får dåligt samvete och straffar sig själv.

Om jag känner att jag vill vara riktigt strikt så är jag väldigt öppen med dels att jag äter LCHF men också att jag då inte äter något fikabröd när vi är bortbjudna. Äter vi mat borta så försöker jag göra det bästa, t ex välja bort pasta/ris och ta mer av det andra. Man får göra det bästa av varje situation. Och ibland är inte motivationen på topp och då kanske man "tillåter" sig att sväva ut lite mer....

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.