Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6323 ggr
severina
2015-07-31 11:06

Ketoner vid fasta?

Hej på er! Är det någon här som har erfarenhet av ketonmätning  och fasta? Jag menar då vattenfasta. Jag bestämde mig för att köra en lite längre periods vattenfasta efter att ha läst en del om fastans hälsobefrämjande fördelar och så var jag nyfiken på om jag helt enkelt skulle klara något sådant :-)

Innan veckan startade har jag haft en längre period där jag inte ätit LCHF (förutom någon dag :-( ) så min tanke var också att när man ändå tvingar in kroppen i fettförbränning så kan jag fortsätta med LCHF när jag börjar äta igen. För att motivera mig lite har jag använt min Ketonix sport. Jag började i måndags med "nedtrappning" (lyckades inte hålla mig från kylskåpet utan satte i mig lite ölkorv) men tisdag till torsdag har jag inte ätit en enda smula och bara druckit de litrarna vatten man ska men värdet på min Ketonix har knappt stigit på de här dagarna. Nu är det fredag och jag har fortfarande inte ätit något och efter lite promenad så blåser jag äntligen lite gult (moderat amount of ketones). Är det verkligen vanligt att det tar så lång tid att få igång fettförbränningen? Jag tycker att jag läst att vid svältketos går det på två dagar. Är det här ett symptom på långsam ämnesomsättning?

Annons:
OlgaMaria
2015-07-31 11:12
#1

Är ingen expert på ketonmätning men vet i alla fall att det är ju bara ett överflöd som märks av i urin och utandning. Ibland märks det tydligt i början men det brukar reglera sig för de flesta så att det inte märks så mycket på mätningar efter hand. Dvs, du kan gå på ketondrift, men kroppen producerar lagom mängd så att det inte blir så mycket över som kan märkas på dina mätningar. Vid träning provoceras ju kroppen att ge ifrån sig mer energi så då kan det bli ett överskott som du kan märka av på mätning. Men det betyder inte nödvändigtvis att du måste träna för att förbränna lagom mängd fett.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Malinhell
2015-07-31 11:30
#2

Jag får inte heller utslag på ketonix, även under strikta perioder då jag lever på enbart fettkaffe, kött/fisk och smör får jag inte ens gult utslag…Har ätit lchf i över ett och ett halvt år. Det vore ju väldigt kul att testa blodketonmätning som jag förstått är det bästa metoden, fast det är ju även en dyr metod…

Zepp
2015-07-31 18:10
#3

Om man säger som så.. man bör mäta med ketostix, blodketoner och ketonix för att få något som helst koll!

För de olika metoderna mäter olika sorters ketoner!

Jag tvivlar väldigt lite på att du befinner dig i det metabola tillstånd som kallas för ketos!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kvothe
2015-08-01 07:21
#4

Hej
Har mer praktisk erfarenhet av ämnet, då jag gjort 2 vattenfastor 2015,  9 respektive 11 dagar.  Mätte ketoner både med ketonix och blodketoner under båda fastorna. Är keto-anpassad, lchf i ca 2 år.
9 dagars fastan påbörjades då jag var i hög lchf-ketos ~2.5mmol/l.
11 dagars fastan påbörjades då jag knappt alls var i lchf-ketos 0.3 mmol/l.

Faste-processen var lika båda gångerna:

Dag 1: Fortfarande i lchf-ketos
Dag 2: Ketosen bryts under dagen och är ute ur ketos ca 20h.
Dag 3: Faste-ketosen påbörjas, lågt i början men striger successivt.
Dag 9: Faste-ketosen är ca 6 mmol/l blodketoner. Röd (ketonix sport)

Efter att jag långsammt börjat bryta fastan, använde lika länge som  50% av totala fastetiden till att bryta. Så hålls ketonerna höga de första 2-3 dagarna och sen sjunker de trots att man äter enligt lchf.

Kvothe
2015-08-01 07:21
#5

.

wilma_z
2015-08-04 10:30
#6

jag har en fråga om ketoner - jag äter LCHF och på kvällar visar min ketostiga höga keton värde, man på morgon dagen efter -noll….jag ätere ingen på nätter, varför händer så?

Annons:
Kvothe
2015-08-06 09:22
#7

Wilma_z, då du säger ketosticka.
Menar du då blodketon eller ketostix (urin-sticka)?

Ifall det är urinsticka så mäter du ju bara vad som är överlopps i din produktion som hamnat i urinen. Den är mycket inexakt och därtill mäter bara de ketoner som du använder i början av ketosen. Den slutar ge resultat senare, trots att du är i ketos.

Bästa > Bra > Sämre
Blodketonmätare > kETONIX > ketostix

wilma_z
2015-08-06 12:39
#8

Tack!

Upp till toppen
Annons: