Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5586 ggr
sommarflickan
2015-07-30 09:38

För lite protein!

Hur länge kan man äta för lite protein innan det blir negativt för kroppen?

Jag är liten och nätt, kort och smal, styrketränar inte men går dagliga promenader.

Annons:
aktagrottman
2015-07-30 09:45
#1

Att äta frö lite protein leder till att kroppen bryter ner musklerna och muskler är kroppens största fett förbrännare.

SÅ ät inte för lite protein. Det är dumt.

sommarflickan
2015-07-30 09:53
#2

Det funkar inte så bra just nu. Det protein jag får i mig nu är dagligen 1 löskokt ägg, 1-2 dl vispgrädde. Resten är tyvärr kolhydrater och fett. Jag äter tyvärr hchf och inte lchf.

tlover
2015-07-30 09:56
#3

(äter inte enligt LCHF)

Att äta för lite protein är däremot väldigt svårt, om inte man har något fel med upptaget el liknande.

Vanligtvis sker proteinbrist där man bara har råd att äta ris, majsgröt el liknande.

Däremot så är det ju lättare att äta för lite protein som är optimalt vid tex viktnedgång, viktuppgång, träning el liknande men det är en annan sak.

l'm back

sommarflickan
2015-07-30 10:05
#4

#3 Fast om man varken äter kött, fisk eller vegetariskt protein får man nog i sig för lite.

aktagrottman
2015-07-30 10:14
#5

Det är ju inte lättare att äta 2 dl grädde än 2 dl kvarg.
Då skulle du få i dig 22 g protein istället för 4 med grädde.

Släng på två ägg, och du är uppe på i alla fall 35 gram.

Säg att du är liten kanske 50kg så skulle du landa på 0,7 g protein per kilo kroppsvikt.
Eftersom WHO som räknat på det hela, och kommit fram till att behovet varierar, individuellt och har man satt att 0,85 gram/kilo då det täcker 97% av befolkningens minimibehov.. varvid det då innebär att några kan äta mindre för sitt behov och att 3% kan kan behöva mer.. men att man inte är riktigt säker.

Allt från 0,5 - 3 g per kg vikt är så om du skulle landa på 0,7 och ev pressa i dig ett tredje ägg eller en halv dl kvarg till så är du gott och väl i mål.

sommarflickan
2015-07-30 10:31
#6

Tack. Har aldrig ens provat kvarg. Antar att det är samma som keso kanske?

Jag undrar också, om man äter för lite protein ett tag så musklerna bryts ner lite, går det inte alltid att ta igen senare när det funkar bättre med kosten? Jag menar det är väl inte kört att göra nånting åt för att man äter fel i några veckor?

Annons:
aktagrottman
2015-07-30 10:48
#7

Vist går det att bygga upp musklerna igen, det är värre om organen tar skada, man kroppen reparerar sig rätt fint.
Men det går fort att bryta ner en kropp, men långsamt att bygga upp den.

Kvarg är kesella om du vet vad det är.
Lite mera åt yogurt hållet men fastare typ.

parsley
2015-07-30 15:05
#8

Kvarg är godisgott. :) Läs på innehållsförteckningen, så du inte får en onödigt söt sort. Om man vill ha en fetare kvarg, kan man blanda den med grädde.

hemul
2015-07-30 15:22
#9

Vaför har du svårt att äta då? Är det just protein du har svårt för aller äter du lite öht?

tlover
2015-07-30 15:22
#10

#4 Protein finns i mycket mer än bara klassiska proteinkällor tex bröd, pasta, mörkgröna bladgrönsaker, nötter m.m. innehåller också en del

l'm back

Upp till toppen
Annons: