Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6896 ggr
liindisen
7/7/15, 9:30 AM

Motion och viktnedgång

Jag har läst här på kif de som påstått att motion inte har någon betydelse för viktnedgång, att det bara är kosten som spelar roll. På mig stämmer detta inte. Jag håller med om att kosten har störst betydelse men motion hjälper absolut till att bli av med övervikten också.

När jag "bara" åt lchf och i övrigt var en riktig soffpotatis, tog bilen vart jag än skulle, halvlåg i tv-soffan så gott som alla kvällar och hade otroligt dålig kondition ja då var det helt omöjligt att bli av med mina sista 10 kilon för att få ett normalt bmi,  Mitt midjemått var alldeles för högt då alla överflödiga kilon satt just på magen.

Så jag bestämde mig att ge motionen en chans trots att jag läst att det inte skulle hjälpa ett dugg. Jag började med promenader och ökade efter hand takten och sträckan. Nu springer jag en runda på en mil 3-4 dagar i veckan och har ett lagomt midjemått och vikt äntligen.

Annons:
Effie
7/7/15, 9:59 AM
#1

Min alldeles privata hypotes är att det funkar för vissa. Så det är lika fel att saga "det är bara att springa mer!" som att saga "nej, det funkar aldrig!". Jag är inte förtjust I alltför svepande generaliseringar.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Malinhell
7/7/15, 11:08 AM
#2

Jag håller med Effie, så otroligt olika. Sedan får det säkert större effekt om man inte rört på sig så mycket tidigare och startar, misstänker att man då även får ett ökat välmående och energi, som man tidigare saknat och som effektivt minskar stress och skapar lyckokänsla och genom detta leder till positiv effekt på vikt.

För den som alltid tränat kanske det inte har samma effekt…Men oavsett så är ju träning grymt bra för välbefinnandet. För mig personligen så är maten 90% av resultat och träning 10%.

hemul
7/7/15, 3:25 PM
#3

Bara att gratulera. För mig var det tvärtom. Rörde mig inte heller i princip, iom att jag har svårt att gå (får ont och så). 2010 insåg jag att bara lowcarb inte gjorde mig smalare och kombinerade med kalorirestriktion. Gick stadigt neråt, totalt c:a 35 kg på två år. Då skaffade jag cykel, blev biten och sedan dess cyklar jag ganska många timmar de flesta dagar. Vad händer? Jag slutar gå ner i vikt. Har gått ner ungefär 9 kg sedan dess, d.vs. 3 kg per år i snitt.

Givetvis äter jag mera, det är ju viktigare för mig att orka än att bli smal. Men inte så himla mycket mera faktiskt. Det verkar som om jag gör av med obetydligt mer energi fast jag rör mig så mycket nu. Himla konstigt.

liindisen
7/7/15, 5:19 PM
#4

#3 såvida du inte började bygga mer muskler i och med cyklingen och att de väger mer än fett. Men sådant märker man ju, om det är fett eller muskler man har på kroppen. För mig var mina 10 kg övervikt i alla hösta grad fett. Jag hade 25 kg övervikt från början och 15 av dem gick jag ner enbart genom koständringar och  att äta max 20 g kolhydrater/dag men sen var det stopp. Då hade jag måsta dra ner på totalintaget av mat och det kände jag inte för. Jag ville fortsätta äta mig mätt. Så motion blev lösningen för mig.

Zepp
7/7/15, 7:16 PM
#5

Man brukar säga att kosten är 80% och resten är upp till 20%!

Självklart är det relativt, dvs de som är totalt inaktiva har störst nytta utav motion.. dvs främst för att få igång en vettig homeostas och ett mer aktivt leverne!

Ponera att man är en inaktiv tjockis, då behöver man nätt o jämnt äta sitt behov för BMR!

Sen så skall man komma ihåga de som är mest aktiva.. dvs kroppsarbetare oftast är de som är tjockast!

Glöm det där att någon timma i veckan gör någon större skillnad.. dock kan det göra just någon timmas skillnad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
7/7/15, 7:55 PM
#6

#4 Visst har jag fått benmuskler. Men hur mycket benmuskler kan en kvinna i övre medelåldern få liksom? Cykling bygger inga stora muskler heller, om man inte är sprinter. Skulle tro att 1 kg skulle vara att hoppas på alldeles för mycket. Mindre än ett halvkilo är nog närmare sanningen. Det är ivf inte frågan om att omvandla tiotals kilon med fett till benmuskler.

Annons:
Bolla 76
7/7/15, 8:43 PM
#7

Är det inte bra att kombinera promenader/cykling och lätt jogging?

Zepp
7/7/15, 9:06 PM
#8

Det är jättebra för hälsan!

Däremot kanske det inte påverkar vikten särskildt mycket!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bolla 76
7/7/15, 9:34 PM
#9

Varför inte det?? Du tänker 80/20..  Jag tror (och av erfarenhet) att det iallafall skyndar på viktresan..

liindisen
7/7/15, 9:49 PM
#10

 #9 Ja tydligen är det  ju individuellt. För mig gör det helt klart skillnad med motion på viktminskningen och nu på att bibehålla min nya vikt. Kanske gör det skillnad för dig med. Bara testa.

Bolla 76
7/7/15, 10:19 PM
#11

#10 Jag är på G 😉

hemul
7/7/15, 10:29 PM
#12

Ja, absolut. Jag tror nog det i de flesta fall hjälper, lite granna ivf.

I mitt fall är det väl bara så att hungern ökar mer än förbrukningen motiverar och så blir det fel. Innan jag blev aktiv så tyckte jag också det var lättare att stå ut med att vara lite hungrig ibland. Nu, när jag sitter där med min matsäck långt ute på landet och är nöjd med mig själv och min prestation, då är det mycket svårare att avstå. Jag vet ju också att om jag inte äter mig mätt orkar jag sämre på hemvägen. Det är sånt som spelar in också.

Det är kanske det som är kärnan. Det är svårt att banta och motionera mycket samtidigt. Det bästa kanske är att motionera måttligt om viktminskning är det  man primärt är ute efter.

Zepp
7/8/15, 1:23 AM
#13

Jag tror som sagt att motion är bra för hälsan rent allmänt.

Men hur det skulle påverka viktnedgång är däremot höljt i dunkel.

Det jag kan tänka mig är att man blir ännu petigare på kosten, för man vill inte färdärva det man byggt upp med motionen.

Dvs det är svårt att påverka TEE, för motionerar man så brukar man sänka REE under resten av dagen!

Det blir ett nollsummespel.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
asahars
7/8/15, 11:04 AM
#14

Föross tjejer i "övre medelåldern" är träning och motion superviktig! Genom att träna och därmed belasta skelettet minskar du risken för benskörhet. Tränar du även balans och bålstyrka minskar också  risken för att du ska råka ut för fallolyckor när du blir ännu äldre! Plus att träning tills man svettas några gånger i veckan ger viss lindring för eventuella klimakteriebesvär. Gott humör får man på köpet:=)

magnus681
7/11/15, 11:58 AM
#15

ett bra tips om ni som vill kombinera träning (speciellt gång/löpning) med kost för maximal effekt: ge inte kroppen kolhydrater i närtid efter ett träningspass. Då avbryter du inte förbränningen i kroppen lika mycket, den varar långt efter själva motionsrundan och du får ut mer! jag brukar förbereda köttfärs/strimlad lövbiff med noggrant utvalda grönsaker som ligger förberett vid hemkomst efter träning, så man inte lockas till annat (kroppen skriker efter snabb energi :)

Upp till toppen
Annons: