Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Medlemmar -

Nu jävlar är det dags att ta sig samman!

2015-06-30 09:41 #0 av: obstitant

Hej igen! Några gamlingar minns mig säkert... Nu gör jag min sjuttifjortonde och sista omstart.

Jag började med LCHF i början av 2008 och höll på till hösten 2011, och blev av med inte bara 25-30 kilo utan även det mesta av min migrän, ledvärk etc. Sen trillade jag dit på sockermissbruket igen och har fortsatt med det. Jag var på väg att ta tag i det för 1½ år sedan, men en kris kom emellan och något annat blev viktigare att fokusera på. Jag bestämde då att jag fick äta så mycket socker jag behövde för att klara ett större arbete som behövde göras, men sen skulle jag sluta.

Nu är arbetet slutfört, och energin börjar återvända (det var ganska utmattande). Jag är tjockare än nånsin, har ont överallt hela tiden och kan knappt röra mig. Och nu, IGÅR kom jag äntligen till den där punkten jag har väntat på, motivationspunkten när jag känner att NU! är det dags. Nu VILL jag göra det.

Så nu kommer jag att börja gradvis förändra kosten med sikte på LCHF till hösten. Innan någon invänder och säger att det är bättre att "go cold turkey", det här är bästa sättet för mig. Jag har ett antal sjukdomar som gör att jag har mycket små marginaler, och även den långsamma övergång jag gjorde första gången gav mig fruktansvärda övergångsbesvär med bl.a. mjölksyra så att jag knappt kunde gå eller hålla i en telefonlur, i flera månader. Och senaste tiden har jag legat på helt vansinniga sockerintagsnivåer. Så jag tänker börja med att ta bort godis, kakor och chips (chips är iofs inte en av mina laster egentligen, men kakor kommer att bli tufft).  Redan det kommer att vara en chock för systemet i nuläget. Samtidigt kommer jag att försöka förbättra min mat, äta mer av sånt som är bra och mindre av i synnerhet spannmål. Potatis tänker jag äta så länge den är så här sommargod. Lipar

På det här sättet räknar jag med att ha bättre läge att börja med LCHF på riktigt i september.

OBS! Jag är veteran på LCHF och här på sajten (har dock bytt nick för en tid sedan). Jag behöver inte så mycket råd och tips om jag inte uttryckligen ber om det. Däremot behöver jag pepp, och att uttala mina avsikter för andra människor och ha något slags social kontroll. Om jag inte har berättat det för någon annan blir det ju mycket lättare att slira undan och kapitulera för sockermonstret i tysthet...

Anmäl
2015-06-30 09:48 #1 av: _Fisken

Hejja!! Du skönjer ljuset i tunneln?   Jag hoppas du lägger upp dina framsteg här! Gnot får du ju också skriva. 

Menar du att du förut hade abstinens som yttrade sig fysiskt? 

Anmäl
2015-06-30 09:58 #2 av: Aleya

Kul att du joinar igen. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios samt medarbetare på Övernaturligt och Healing

Anmäl
2015-06-30 10:01 #3 av: obstitant

#1 Tack.

Jag skulle säga att sockerabstinens och övergångsbesvär är två lite olika saker. Sockerabstinens yttrar sig som trötthet och liksom en tyngd bakom pannan. De övergångsbesvär jag får när jag först går in i ketos är ganska klassiska - först bottenlös hunger, törst, taskig andedräkt, och sen muskelknas som för mig blir värre än för andra eftersom jag redan har ett problem med mjölksyra i musklerna för minsta lilla.  Och just nu är jag i sämre skick än nånsin, så fan vet hur det kommer att gå! Förskräckt

Anmäl
2015-06-30 10:32 #4 av: Nova1234

Lycka till hoppas det går bra denna gången och att du håller bra matvanor även när du har gått ner

För min egen del så tycker jag det är bättre om jag ser att uppsatta mål gör jag för min egen skull, inte för någon annans
(Det är så lätt att bara sluta skriva här och bli bortglömd, var och en har nog med sina egna mål)

Om jag inte uppnår målet är felet också mitt eget, inga andra yttre omständigheter. (det är lätt att skylla ifrån sina misslyckande annars)

Anmäl
2015-06-30 11:22 #5 av: obstitant

#4 Så är det absolut! En av anledningarna till att jag börjar just nu är, ironiskt nog, att jag för tillfället inte känner någon press utifrån. När jag får vara ifred och göra mina egna val blir det mycket lättare att göra bra val som är grundade i mig själv. Jag tycker också det blir lättare när jag lyckas med att skrapa bort all skuld och skam och moraliserande kring mat och vikt och se pragmatiskt och rationellt på det. Vissa val för mig närmare ett önskat mål, andra inte. Har jag valt på ett sätt idag kan jag välja på ett annat sätt i morgon. Jag behöver inte ljuga för mig själv för att skydda mig från skammen om jag inte lägger någon skam i att ha gjort ett val som inte leder i min önskade riktning.

Sen var jag inte på något sätt "färdig" när jag ramlade av banan. Jag hade gått ner mycket men var fortfarande rejält överviktig, och tanken var att fortsätta äta strikt ett bra tag till och sen göra en bukplastik (+innerlår, förmodligen) eftersom jag hade väldigt mycket överskottshud som inte visade några tecken på att försvinna av sig själv.  Så det var ju tur att jag inte la en massa pengar på det just då...

Anmäl
2015-06-30 11:48 #6 av: ashe

Jag tror det kommer att gå superbra! Du kan lchf, du trappar ner på dina villkor och du skriver här! Har man målet klart för sig är det lättare att hantera ev omvägar .

Jag tycker LCHF-ingenjören skriver klokt idag om att dumpa det som är ens egna favoriter. Mitt var rostat bröd. Trodde inte man kunde leva utan det. Går fortfarande undan när någon annan sprider den där doften. Stanken?

Om du vill läsa: http://lchfingenjoren.se/

Roligt att få läsa om din väg till bättre hälsa!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.