Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 16484 ggr
obstitant
2015-06-30 09:41

Nu jävlar är det dags att ta sig samman!

Hej igen! Några gamlingar minns mig säkert… Nu gör jag min sjuttifjortonde och sista omstart.

Jag började med LCHF i början av 2008 och höll på till hösten 2011, och blev av med inte bara 25-30 kilo utan även det mesta av min migrän, ledvärk etc. Sen trillade jag dit på sockermissbruket igen och har fortsatt med det. Jag var på väg att ta tag i det för 1½ år sedan, men en kris kom emellan och något annat blev viktigare att fokusera på. Jag bestämde då att jag fick äta så mycket socker jag behövde för att klara ett större arbete som behövde göras, men sen skulle jag sluta.

Nu är arbetet slutfört, och energin börjar återvända (det var ganska utmattande). Jag är tjockare än nånsin, har ont överallt hela tiden och kan knappt röra mig. Och nu, IGÅR kom jag äntligen till den där punkten jag har väntat på, motivationspunkten när jag känner att NU! är det dags. Nu VILL jag göra det.

Så nu kommer jag att börja gradvis förändra kosten med sikte på LCHF till hösten. Innan någon invänder och säger att det är bättre att "go cold turkey", det här är bästa sättet för mig. Jag har ett antal sjukdomar som gör att jag har mycket små marginaler, och även den långsamma övergång jag gjorde första gången gav mig fruktansvärda övergångsbesvär med bl.a. mjölksyra så att jag knappt kunde gå eller hålla i en telefonlur, i flera månader. Och senaste tiden har jag legat på helt vansinniga sockerintagsnivåer. Så jag tänker börja med att ta bort godis, kakor och chips (chips är iofs inte en av mina laster egentligen, men kakor kommer att bli tufft).  Redan det kommer att vara en chock för systemet i nuläget. Samtidigt kommer jag att försöka förbättra min mat, äta mer av sånt som är bra och mindre av i synnerhet spannmål. Potatis tänker jag äta så länge den är så här sommargod. 😛

På det här sättet räknar jag med att ha bättre läge att börja med LCHF på riktigt i september.

OBS! Jag är veteran på LCHF och här på sajten (har dock bytt nick för en tid sedan). Jag behöver inte så mycket råd och tips om jag inte uttryckligen ber om det. Däremot behöver jag pepp, och att uttala mina avsikter för andra människor och ha något slags social kontroll. Om jag inte har berättat det för någon annan blir det ju mycket lättare att slira undan och kapitulera för sockermonstret i tysthet…

Annons:
_Fisken
2015-06-30 09:48
#1

Hejja!! Du skönjer ljuset i tunneln?   Jag hoppas du lägger upp dina framsteg här! Gnot får du ju också skriva. 

Menar du att du förut hade abstinens som yttrade sig fysiskt?

Aleya
2015-06-30 09:58
#2

Kul att du joinar igen. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

obstitant
2015-06-30 10:01
#3

#1 Tack.

Jag skulle säga att sockerabstinens och övergångsbesvär är två lite olika saker. Sockerabstinens yttrar sig som trötthet och liksom en tyngd bakom pannan. De övergångsbesvär jag får när jag först går in i ketos är ganska klassiska - först bottenlös hunger, törst, taskig andedräkt, och sen muskelknas som för mig blir värre än för andra eftersom jag redan har ett problem med mjölksyra i musklerna för minsta lilla.  Och just nu är jag i sämre skick än nånsin, så fan vet hur det kommer att gå! 😮

Nova1234
2015-06-30 10:32
#4

Lycka till hoppas det går bra denna gången och att du håller bra matvanor även när du har gått ner För min egen del så tycker jag det är bättre om jag ser att uppsatta mål gör jag för min egen skull, inte för någon annans (Det är så lätt att bara sluta skriva här och bli bortglömd, var och en har nog med sina egna mål) Om jag inte uppnår målet är felet också mitt eget, inga andra yttre omständigheter. (det är lätt att skylla ifrån sina misslyckande annars)

obstitant
2015-06-30 11:22
#5

#4 Så är det absolut! En av anledningarna till att jag börjar just nu är, ironiskt nog, att jag för tillfället inte känner någon press utifrån. När jag får vara ifred och göra mina egna val blir det mycket lättare att göra bra val som är grundade i mig själv. Jag tycker också det blir lättare när jag lyckas med att skrapa bort all skuld och skam och moraliserande kring mat och vikt och se pragmatiskt och rationellt på det. Vissa val för mig närmare ett önskat mål, andra inte. Har jag valt på ett sätt idag kan jag välja på ett annat sätt i morgon. Jag behöver inte ljuga för mig själv för att skydda mig från skammen om jag inte lägger någon skam i att ha gjort ett val som inte leder i min önskade riktning.

Sen var jag inte på något sätt "färdig" när jag ramlade av banan. Jag hade gått ner mycket men var fortfarande rejält överviktig, och tanken var att fortsätta äta strikt ett bra tag till och sen göra en bukplastik (+innerlår, förmodligen) eftersom jag hade väldigt mycket överskottshud som inte visade några tecken på att försvinna av sig själv.  Så det var ju tur att jag inte la en massa pengar på det just då…

ashe
2015-06-30 11:48
#6

Jag tror det kommer att gå superbra! Du kan lchf, du trappar ner på dina villkor och du skriver här! Har man målet klart för sig är det lättare att hantera ev omvägar .

Jag tycker LCHF-ingenjören skriver klokt idag om att dumpa det som är ens egna favoriter. Mitt var rostat bröd. Trodde inte man kunde leva utan det. Går fortfarande undan när någon annan sprider den där doften. Stanken?

Om du vill läsa: http://lchfingenjoren.se/

Roligt att få läsa om din väg till bättre hälsa!

Annons:
Nova1234
2015-06-30 12:16
#7

#5 alla människor är ju olika, men jag klarar inte heller press från andra, jag gillar heller inte när andra försöker stötta och peppa mig att hålla mig på rätt bana När jag skulle sluta röka, ville jag inta att någon annan skulle lägga sig i öht, inte fråga hur det gör, inte "tjata" och säga "jo, du kan" Press och peppning har motsatt effekt på mig, jag blir bara irriterad och obstinat :) Vill jag gå ner några kilon, så skulle jag bli vansinnig om sambon la sig i vad jag äter. Det skulle han aldrig våga säga något om. …. Skam är den värsta känslan en människa kan bära, det finns inget som är värre Det är också en känsla som går att välja bort, om man tränar Som sagt, om du vill så går det :)

Facklan
2015-08-04 21:37
#8

Heja dig!! Jag ska oxå började innan idag med maten hjärnan har tänkt ett tag… Nu gäller det… Kan se fram emot hösten med alla bra grytor /soppor som kan hjälpa en på traven!!

parsley
2015-08-05 09:33
#9

Lycka till!

obstitant
2015-08-05 11:31
#10

Tack! Första fasen har gått hyfsat. Slutade med godis, kakor och glass, har hållit det. Tappade fem kilo som mestadels satt runt vristerna tror jag… iofs väldigt skönt med normala fötter igen!

Tyvärr har jag inte riktigt lyckats implementera fas 2 än: bort med mjölet. Bröd har jag i stort sett lagt ner, men dålig planering har gjort att jag hemfaller åt pasta då och då. Får lov att ta tag i nästa steg nu…

Malinhell
2015-08-05 13:38
#11

Har du smakat bönpasta? Det är visserligen en del kolhydrater men inte alls i närheten av vanlig pasta, är gluten fri och smakar riktigt riktigt bra.

obstitant
2015-08-05 15:37
#12

#11 Jag är allergisk mot bönor tyvärr.  Annars var det ett bra tips! Ska se till att planera maten bättre istället, förhoppningsvis blir det lättare nu när min mans semester är slut och jag styr mer över mina dagar. (Och mina luncher.)

Anelis
2015-08-27 12:18
#13

Hoppas allt går bra för dig. Har själv börjat om så många gånger och varje gång när jag har fått upp ångan tänker jag att så här ska jag ju leva. Så skönt det är när man inte fokuserar på att stoppa i munnen hela tiden och så skönt när kroppen börjar kännas någorlunda åt rätt håll. Och så kommer det där lilla snedsteget som man tror sig kunna behärska och there we go again. Men jag tror på det du skriver, punkten när man känner att nu vill jag, på riktigt , göra något åt det här. Och sedan planering. Man får inte låta kroppen bestämma, den är inte riktigt mogen för det!

Som sagt, lite pepp till dig!

Annons:
obstitant
2015-08-27 13:26
#14

Tack! Det går sådär för tillfället, det kommer en riktig kolhydratfest om ett par dagar som jag varken kan eller vill undvika, men efter det är det slut på ursäkter!

Äter dock fortfarande inte godis och kakor, och glass mycket sällan för att vara jag. Så jag har inte helt spårat ur.

Anelis
2015-08-27 17:51
#15

Lika här, en resa där jag inte heller kan eller vill tänka på restriktioner. Lär väl ta chansen att fullständigt vrålvräka i mig men som sagt, sedan finns det inga ursäkter. Och det går ju ändå inte att äta dygnet runt, man måste ju i alla fall sova ibland. Och duscha och så. Det är kanske knepet, att springa in i badrummet så fort sockermonstret syns i ögonvrån?

Jojo55
2015-08-30 20:27
#16

Välkommen tillbaka och lycka till kära du! Du förtjänar bättre än att plåga din kropp med socker som du gjort! Alla sätt är bra utom de dåliga och för mig var det ett bra sätt att börja med att ta bort det jag hade lättast att ta bort, dvs ris, pasta och potatis. Det är saker som jag är rätt likgiltig för även om jag kan sakna pasta ibland. Men tanken på att sluta med choklad och godis gav mig fruktansvärd separationsångest! Men då jag slutat med pasta, ris, potatis kändes tanken lite mer överkomlig och när jag också slutat med bröd  kännes det som att det där med godis inte skulle vara en omöjlighet

Det funkade även om det inte var särskilt genomtänkt. Jag hade börjat läsa "Matrevolutionen" av Andreas Eenfeldt och blev så påverkad av det jag läste att jag helt enkelt inte kunde förmå mig att få ner ris, pasta och potatis. Jag slutade helt enkelt att lägga ner det i matlådan och det hjälpte mig att gå vidare

Jag har sedan ätit mer eller mindre lchf sedan 2011 men gjort många, många avsteg, tro inget annat! Jag har fortfarande svårt att avstå från socker till 100% men har aldrig lagt av helt och hållet med lchf och som mest gått upp 5 kg från min bottennotering med lchf. Det är självreglerande på något sätt, när jag äter för mycket strunt för ofta så börjar jag helt enkelt att må för dåligt och mina sjukdomar blir för jobbiga och då återgår jag till tämligen strikt/normal lchf.

Håller tummarna för att dina besvär ska vara överkomliga! Hur går det?

obstitant
2015-08-30 20:41
#17

#16 Jo, den här helgen har ju inneburit en sockerfrossa utan dess like, men jag försöker se det som en avskedsfest!

För mig känns det bäst att sluta med det jag mår sämst av först, och det är socker och mjöl. Båda ger mig migrän och får mig att bli väldigt svullen. Ris och potatis har inte riktigt de effekterna, även om det såklart inte heller är bra för mig i längden.  Så nu tar jag sats och börjar om igen…

ashe
2015-09-01 09:34
#18

Ja! det är rätt tycker jag. Ta bort stortrollen först! Jag kör smörbollar eller ostskivor med smör när jag får storsug efter att ha ätit sockrade saker. Suget säger annat ("sött, choklad, socker") men jag slänger in smörbollar och försöker säga till sockertrollet att hålla käften. Vetemjöl ger tyvärr (eller lyckligtvis?)  sådan reaktion att jag tappar all matlust. Tvärdiarre och krav på toa inom några meter…

Intressant eftersom bröd och vetemjöl tidigare var något som jag aldrig trodde jag skulle kunna leva utan. Det går visst!

Det går visst!

Eron33
2015-09-01 09:50
#19

Jag har kört en hel del ostskivor, men nu har jag laddat frysen med osttchips perfekt att äta när man behöver något. Går att äta efter bara nån minut man tagit upp dem från frysen! Och räcker oftast med en när jag åt ostskivor ville jag ha många!

obstitant
2015-09-01 10:17
#20

I första inlägget säger jag att jag ska börja med LCHF på riktigt i september och nu är det september, så… 🤔 Tuffa förhandlingar med sockermonstret just nu! 😂

Annons:
lizzyz
2015-09-03 13:43
#21

Hej Obstitant! Jag började också med LCHF 2008 och åt så i ett år. Jag har varit med här sedan 2008 även om jag inte var jätte aktivt skrivande så läste jag mycket och lärde mig mycket. Gick ner 26 kilo. Började sedan fuska och till slut åt jag som innan. Nu har jag också bestämt mig för att det är nog. Jag har gått upp alla kilona och ett par till och nu ska dom bort. //Lizzyz

obstitant
2015-09-03 15:18
#22

#21 Då sitter vi i samma båt. Men nu kör vi, eller hur!

lizzyz
2015-09-04 08:33
#23

Ja, nu kör vi! 😂

Leramani
2015-09-04 09:43
#24

Jag har också precis börjat om. Har ätit paleo-aktigt sedan slutet av 80-talet och tagit bort fastfood,  läsk och enummer.  Men ändå varit överviktig pga massor av skogaholmslimpa och te med honung. ^^  Självbedrägeri är en underskattad konstart.

Kört LCHF av och till i några år,  men pga sjukdom haft svårt att få till det,  förra året gick jag upp till över 90 kg, efter att tidigare ha gått ner från 106 till 82.  Har i  vår/sommar gått ner till 83.  Nu är det en NU JÄKLAR - tid. ^^  Har lusläst Skaldeman och ska nu ta nästa steg till 70 kg.  Det lär bli kämpigt,  jag har svårt att äta så mycket som behövs, efter många år av nästan svält med omväxlande limpfrosseri.  Ja,  man kan frossa i limpa. !  

Jag hänger gärna på och tar en NU JÄKLAR! ^^

De Lapsus Resurgam

lizzyz
2015-09-04 11:54
#25

Ju fler desto bättre tycker jag. Jag vägde mig i morse då stod vågen på 83 så vi ligger ungefär lika där. Den visade 86,5 för ett par veckor sedan. Nu ska dom bort. Första målet är 80-strecket.

Jojo55
2015-09-06 09:42
#26

@24 : "Självbedrägeri är en underskattad konstart." Jojo, vi tjockisar är nog de största lögnare som finns! En chokladkaka som man trycker i sig i hemlighet när ingen ser blir man inte lika tjock av som den man äter officiellt, är en klassiker

Bildresultat för fuck sugar

Jojo55
2015-09-06 18:41
#27

Halloj Tanten! Hur har veckan varit?

Annons:
obstitant
2015-09-06 23:30
#28

Sådär, jag har varit sjuk och ynklig och har ätit festrester… men inte katastrof ändå. Nu har jag knappt tre veckor på mig att få en klänning att sitta lite snyggare såatteh…

(Och ja, det handlar om långsiktig hälsa och ingen snabbkur för att bli snygg etc etc, men det hindrar ju inte att jag gärna vill slippa gå på fest som en uppsvullen padda i trång klänning och elefantfötter som väller ut ur pumpsen.)

Jojo55
2015-09-07 08:28
#29

Släng festresterna! På tre veckor kan mycket hända, kanske de värsta omställningsbesvären är avklarade till dess till och med. Du har väl Seltin hemma? Då kan du lägga en halv tesked Seltin (eller annat salt) på tungan och skölja ner med ett stort glas vatten. Hjälper inom 20 minuter mot de flesta omställningsbesvär! 😃

En annan sak, känner du till resistent stärkelse? Det har hjälpt mig mot sockersug när inte fett räcker:  http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10468/LCHF-guiden-till-resistent-starkelse.aspx

Jojo55
2015-09-07 08:33
#30

Jag vet att du är veteran och känner väl till det grundläggande men samtidigt har du varit ifrån den här världen länge så jag ville ändå påminna om kallsup och resistent stärkelse

Anelis
2015-09-07 08:45
#31

Självbedrägeri, ja, krusbären, svarta vinbären och hallonen som man äter ute från buskar kan väl inte riktigt räknas på samma sätt som de man läger på tallrik i köket? ;)

Leramani
2015-09-07 10:33
#32

Ner 2 kg nu,  anklarna är smala, så det är vattnet som gått. ^^  Härifrån går det bara neråt mot lägre höjder där jag inte vistats sedan 1997.  Ska bli en intressant tidsresa.

De Lapsus Resurgam

Jojo55
2015-09-19 22:07
#33

Kom igen nu Obstitant!

[niklaeri02]
2015-09-20 09:50
#34

#0 Lycka till

Annons:
lizzyz
2015-10-01 18:41
#35

Hej igen. Jag har haft lite problem med att logga in så det var ett tag sen jag var här. Hur går det för er? Själv har jag idag nått första delmålet som var att komma under 80 kg och idag så stod vågen på 79,8 och 9 cm borta runt magen 😃. Nästa delmål är 76,5 då har jag gått ner 10 kg. Slutmålet är 56-58 kg det jag vägde innan jag la på mig alla extra kilon. Så nu kör vi vidare.

obstitant
2015-10-01 18:51
#36

Ähum.

Det kom en äppelpaj. Helt från ingenstans! Eller ok, det var jag som bakade den. Ska inte göra om det.

pringles
2015-10-01 21:32
#37

#36 Farligt. När dom oplanerat dyker upp hos mig så brukar det följa med en massa vaniljvisp också.

[niklaeri02]
2015-10-01 22:49
#38

För mig brukar det dyka upp läsk här och där… ;-P Utan socker, men ändå.

obstitant
2015-10-02 10:18
#39

Märkligt det där med hur saker bara dyker upp!

Men skam den som ger sig. Igår gjorde jag stekt fläskfärs med paprika och purjolök (en LCHF-favorit) till lunch, och idag blir det rester. Jag är fortfarande helt inställd på att minska kolhydraterna till jag kommer ner till LCHF, och nu är ett par distraherande tillställningar över där jag inte hade kontroll över maten (eller mina cravings dagen efter), så nu är det bara att tuta och köra!

Jojo55
2015-10-03 22:04
#40

Bra att du tutar och kör!

[peter54]
2015-10-07 23:06
#41

#39 Nyfiken fråga, vad säger förnuftet när du står och bakar något som du sagt att du inte ska äta mer? Min fru har lite av samma beteende med sådant hon säger att hon inte ska äta. Hennes ögon betraktar den egna armen som sträcks ut och fingrarna som griper tag och jag bara skakar på huvudet i oförståelse.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Jojo55
2015-10-22 11:51
#43

Obstitant, du skriver inget här. Anar vad det beror på. Är det månne så att sockertrollet har övertaget just nu? Gör det du behöver göra, kom igen! Du är värd bättre än att plåga din kropp med socker! 👍

obstitant
2015-10-22 14:50
#44

#43 Observant av dig, fullt upptagen med att brottas här! 😡Jag har haft en liten urspårning, men… ja, jag behöver verkligen sluta.

Jojo55
2015-10-23 13:19
#45

Säger bara: 1)Fett. 2)Resistent stärkelse

Heja, heja!

pringles
2016-02-01 19:42
#46

Hur går det förresten såhär efter alla helgdagar?

obstitant
2016-02-02 00:50
#47

Jobbar på det…

Upp till toppen
Annons: