Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Dags att äta killing?

2015-06-10 12:11 #0 av: parsley

Tidningen Hemslöjd skriver om getgårdens baksida. För att få mjölk till getostarna behövs killingar. Köper ingen köttet, så slaktas killingarna i späd ålder och köttet kasseras. Kanske dags att börja äta killing?  http://www.hemslojd-tidningen.se/getostens-baksida/

Anmäl
2015-06-10 12:13 #1 av: tlover

Jaså, jag har hört att dom slaktas i vanliga slakterier och kallas lamm, men det kanske inte är så.

Värd för teifokus och kampsport ifokus . Teälskare? Besök min teblogg  
Sugen på te? välkommen in i tebutiken Tealovers och besök gärna facebooksidan

Anmäl
2015-06-10 12:43 #2 av: hemul

Svårt att köpa något som inte finns till salu.  Tror det är fel att säga att efterfrågan inte finns.  Har hört från invandrare från flera länder att de saknar getkött som är vanligt i deras länder.

Men absolut, klart köttet borde komma till nytta. Skulle definitivt prova om det fanns att köpa (och inte kostade >500:-/kg som svensk lammstek gör på min ICA...)

Anmäl
2015-06-10 22:16 #3 av: Annamaja27

Jag köpte rökt getkött i julas, så visst finns det. Det var bockarna som slaktades. De som inte skulle gå till mjölkproduktionen.

Anmäl
2015-06-10 23:27 #4 av: Sindri

Har faktiskt ätit killingkotlett i Spanien för några år sedan. Var inte dumt alls - kunde tagit det för lammkotlett.
Bara man kunde hitta bra recept skulle jag inte banga för att prova. Blev erbjuden att köpa för ett tag sedan, men var osäker hur jag skulle tillaga. Allt är ju inte kotlett......

Anmäl
2015-06-11 12:56 #5 av: KarinJ46

Jag såg också inlägget på TV. Det är verkligen slöseri med naturens gåvor att inte använda alla djur som slaktas. Här behövs en massiv informationskampanj.

Samma sak för alla tuppkycklingar som slaktas och slängs på soptippen.

Mer Coq-au-Vin åt folket!!!!! (smaskens)

Anmäl
2015-06-11 14:43 #6 av: tlover

#5 och mer höns till folket. Hönserihönsen slängs (eller ja eldas) också oftast upp men det är (visst) ett superbra kött. Jag minns det inte men min mamma gjorde ofta och gärna till höns när jag var liten och hon saknar höns i butikerna.

Värd för teifokus och kampsport ifokus . Teälskare? Besök min teblogg  
Sugen på te? välkommen in i tebutiken Tealovers och besök gärna facebooksidan

Anmäl
2015-06-11 14:47 #7 av: Annamaja27

Jag åkte till en gård och köpte ett antal tuppar. De nackades medan jag väntade. Sedan blev det allt lite pyssel innan jag fick dem ner i grytan. Gott blev det. Glad

Håller med annars att det är slöseri att avliva dem bara ngn dag gamla.

Kravhöns finns ju numer att köpa i affären. Jättebra initiativ tycker jag.

Anmäl
2015-06-11 14:59 #8 av: Lisabet

Jag frågade vårt lilla lokala hönseri om jag kunde få köpa några slaktade höns när de ändå skulle avlivas för att de var för gamla att lägga ägg varje dag.

Det fick jag inte, för de hade inte tillstånd att sälja kött av hygieniska skäl.

Tyvärr.

Anmäl
2015-07-05 18:04 #9 av: konichiwa

Jag har köpt slaktade ekohöns som tagits ur produktionen och även om jag kokade dem i ett par timmar var köttet segt och tråkigt och väldigt lite kött på dem också. Inte värt besväret faktiskt. 

Antagligen är rasen vald för att de äter lite och värper bra. När det gäller killing skulle jag väldigt gärna köpa det om jag kunde hitta det i affären! Grillad killing med jordnötssås eller gryta på killing, gottgott!

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.