Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 11657 ggr
parsley
6/10/15, 12:11 PM

Dags att äta killing?

Tidningen Hemslöjd skriver om getgårdens baksida. För att få mjölk till getostarna behövs killingar. Köper ingen köttet, så slaktas killingarna i späd ålder och köttet kasseras. Kanske dags att börja äta killing?  http://www.hemslojd-tidningen.se/getostens-baksida/

Annons:
tlover
6/10/15, 12:13 PM
#1

Jaså, jag har hört att dom slaktas i vanliga slakterier och kallas lamm, men det kanske inte är så.

l'm back

hemul
6/10/15, 12:43 PM
#2

Svårt att köpa något som inte finns till salu.  Tror det är fel att säga att efterfrågan inte finns.  Har hört från invandrare från flera länder att de saknar getkött som är vanligt i deras länder.

Men absolut, klart köttet borde komma till nytta. Skulle definitivt prova om det fanns att köpa (och inte kostade >500:-/kg som svensk lammstek gör på min ICA…)

[Annamaja27]
6/10/15, 10:16 PM
#3

Jag köpte rökt getkött i julas, så visst finns det. Det var bockarna som slaktades. De som inte skulle gå till mjölkproduktionen.

Sindri
6/10/15, 11:27 PM
#4

Har faktiskt ätit killingkotlett i Spanien för några år sedan. Var inte dumt alls - kunde tagit det för lammkotlett.
Bara man kunde hitta bra recept skulle jag inte banga för att prova. Blev erbjuden att köpa för ett tag sedan, men var osäker hur jag skulle tillaga. Allt är ju inte kotlett……

KarinJ46
6/11/15, 12:56 PM
#5

Jag såg också inlägget på TV. Det är verkligen slöseri med naturens gåvor att inte använda alla djur som slaktas. Här behövs en massiv informationskampanj.

Samma sak för alla tuppkycklingar som slaktas och slängs på soptippen.

Mer Coq-au-Vin åt folket!!!!! (smaskens)

tlover
6/11/15, 2:43 PM
#6

#5 och mer höns till folket. Hönserihönsen slängs (eller ja eldas) också oftast upp men det är (visst) ett superbra kött. Jag minns det inte men min mamma gjorde ofta och gärna till höns när jag var liten och hon saknar höns i butikerna.

l'm back

Annons:
[Annamaja27]
6/11/15, 2:47 PM
#7

Jag åkte till en gård och köpte ett antal tuppar. De nackades medan jag väntade. Sedan blev det allt lite pyssel innan jag fick dem ner i grytan. Gott blev det. 🙂

Håller med annars att det är slöseri att avliva dem bara ngn dag gamla.

Kravhöns finns ju numer att köpa i affären. Jättebra initiativ tycker jag.

Lisabet
6/11/15, 2:59 PM
#8

Jag frågade vårt lilla lokala hönseri om jag kunde få köpa några slaktade höns när de ändå skulle avlivas för att de var för gamla att lägga ägg varje dag.

Det fick jag inte, för de hade inte tillstånd att sälja kött av hygieniska skäl.

Tyvärr.

konichiwa
7/5/15, 6:04 PM
#9

Jag har köpt slaktade ekohöns som tagits ur produktionen och även om jag kokade dem i ett par timmar var köttet segt och tråkigt och väldigt lite kött på dem också. Inte värt besväret faktiskt. 

Antagligen är rasen vald för att de äter lite och värper bra. När det gäller killing skulle jag väldigt gärna köpa det om jag kunde hitta det i affären! Grillad killing med jordnötssås eller gryta på killing, gottgott!

tlover
7/5/15, 9:21 PM
#10

#9 oooh så det måste passa perfekt till sylta 🤤

l'm back

sussie
7/6/15, 2:07 PM
#11

Åt get i Grekland för massa år sedan, jättegott!

Zepp
7/7/15, 7:24 PM
#12

Åt killing på Fuertaventura.. rätt torrt!

Dvs jag åt deras traditionella getsoppa, det kallas för getragu men var som det som vi kallar för köttsoppa!

Inget fel på det alls!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: