Annons:
Etikettövrigt
Läst 13085 ggr
helvete
6/7/15, 3:44 PM

Depression

Jag är född dyster med alkoholistgener i generationer. Har aldrig gillat mat, helst ätit frukt , bröd.  Har ätit LCHF i ganska många år, av och på. Vikten är ingen katastrof, skulle behöva gå ner 10 kg, men världen går inte under .  Men den utlovade energin, euforin, ketosen med LCHF kost har jag aldrig känt av. Känner mig allt dystrare före varje år. Pensionär sedan ett par år, sambon dog ungefär då, men  kan inte säga att det har påverkat mitt lynne. Jag äter Levaxin i rätt inställd dos sedan 15 år till baka. Kosttillskott kalk, D-vitamin, B-vitaminer, magnesium.  Undrar  om det finns fler preparat jag skulle kunna ta. Har inte sökt läkare. Många antidepressiva preparat ger ökad aptit och viktuppgång. Det är jobbigt att planera mat , då inget är smakar. Känner mig mest som bedövad, nollställd.

Annons:
parsley
6/7/15, 7:18 PM
#1

Lite tankar.

Vad menar du med LCHF under ganska många år, av och på? Hur länge håller du på innan du ledsnar? Äter du LCHF flera månader i taget eller 3-4 dagar i veckan och "vanlig" mat resten av tiden? Om du äter LCHF under en längre period, varför slutar du? Om du äter med korta intervaller, så riskerar du att ha konstanta övergångsbesvär.

MSM eller organiskt svavel är ett kosttillskott som sägs vara uppiggande och bra för bl a muskler och leder. Börja med 1 krm eller mindre och öka dosen successivt till ca 1 msk. Ta gärna ihop med C-vitamin eller askorbinsyra.  Finns att köpa i hälsokostbutiker eller djuraffärer. MSM avsett för djur är ofta billigare. 

Kolla Mia Lundins hemsida /webshop för tips om kosttillskott.  Allt är inte tillåtet i Sverige, men de kan gå att få tag på ändå. Läs gärna hennes bok "Kaos i kvinnohjärnan" om du har möjlighet. 

Det finns en del antidepressiva kosttillskott som t ex Saframyl och Johannesört. Jag tror de säljs av svenska hälsokostbutiker, men jag är inte hundra och jag har inte testat dem själv så jag vet inte hur väl de fungerar. 

L-tyrosine är en aminosyra som påverkar dopaminet. Den finns att köpa i Sverige. Googla för återförsäljare. 

Även periodisk fasta, t ex 16:8 kan öka dopaminet och möjligen förbättra humöret. 16:8 innebär att man äter det man ska under 8 timmar och fastar 16 timmar per dygn. Fasta medför en belastning på kroppen, så du får känna om det är något för dig. 

En del författare, kostrådgivare etc hävdar att depression är ett tecken på låggradig inflammation och läckande tarm. Proteiner från maten läcker ut genom tarmen och påverkar immunförsvaret och skapar autoimmuna reaktioner.  De proteiner som kan påverka är gluten, som finns i mjölmat och kasein som finns i mejeriprodukter. Vill man försöka läka sin läckande tarm ska man alltså undvika mjöl och mjölk (socker och stärkelse är inte heller bra, men av andra orsaker) och äta någon form av paleokost eller mejerifri LCHF. Martina Johansson skriver om detta i boken Magstarkt. Aminosyran L-glutamine kan hjälpa till och läka tarmen. Den finns att köpa i Sverige. Googla för återförsäljare. Även resistent stärkelse i form av t ex potatismjöl utrört i kallt vatten är bra för matsmältningen, liksom mjölksyrade grönsaker.  I boken Gnisselzonen rekommenderar Anna Hallén att man  ska ta bort gluten och mejeri 3-4 mån och se hur man mår av det, även om hennes råd främst rör IBS och matsmältningsbesvär. Kosthållningen blir ganska strikt och begränsad, men om man inte mår bra, kanske det är värt ett försök? Äter man mejerifri LCHF så försvinner onekligen en del mentala snuttefiltar och mat som påverkar hjärnans belöningssystem.

Hjälper det att planera maten om du har dålig aptit? Använd t ex kostbevakningen och se till att du får i dig tillräckligt med protein, fett eller energi i form av kalorier och att kolhydraterna håller sig på en låg nivå.

Finns det något roligt du kan hålla på med, människor som kan muntra upp dig eller någon aktivitet du tycker om att utöva? Är du ute i friska luften varje dag?

parsley
6/7/15, 7:59 PM
#2

Ett par kosttillskott till som brukar nämnas i samband med depression är zink och omega -3 / fiskolja.

Eva Renners kost nämns ofta i sköldkörtelsammanhang. Jag har inte läst något av henne, så jag vet inte exakt vad kosten innebär.  http://www.vikt-igt.com/

helvete
6/7/15, 10:19 PM
#3

Tack för svar. Jag har gnag inombords, delvis bättre av LCHF. Jag äter den maten månadsvis, men längtar efter annat, dock inte bröd och pasta.  Äter äpplen och morötter. Då jag inte gillar mat, så slarvar jag med planeringen. Jag går kurser, deltar i veckoträffar med handarbete, släktforskning. Dagliga promenade med två hundar. Men känner mig gråmulen inombords.

Sindri
6/8/15, 7:28 AM
#4

Låter som om du har någon form av depression. Om det sedan har fysiska eller psykiska orsaker är svårt att sia om.

Kosten är en grundförutsättning för vårt mående, men har du någon gång sökt en psykolog eller psykiater som kan hjälpa dig och nysta i orsaken till din låghet?

Visserligen skriver du om gener, men det kan kanske också vara så att din släkts gener saknar någon signalsubstans eller så som behövs i hjärnan för att man skall må bra.

helvete
6/9/15, 8:24 PM
#5

Det är ju deprimerad jag känner mig. Inte sökt psykolog eller psykiater. Tänkte först få råd om kosttillskott. ,Ska pröva med Johannesört, enl råd ovan.

OlgaMaria
6/10/15, 3:48 PM
#6

Jag tar dessa http://www.topformula.se/article/adaptogen__topformula?gclid=CIqYx7ihhcYCFSTbcgodqp4ANw

Tycker dessa gjort mig betydligt mer stabil och glad. Effekten kommer efter en tids användande och är kanske inte så påtaglig - inte som att du mår bättre direkt då du tar tabletterna. Men jag märker tydligt då jag jämfört perioder då jag tagit dessa och inte. Jag har mått sämre då jag slutat med dem även om den positiva effekten har avtagit ganska långsamt. 

Du kan läsa mer om adaptogener här:

http://kurera.se/fa-energin-lusten-och-orken-tillbaka-med-adaptogener/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Näring
6/12/15, 11:59 PM
#7

"Men den utlovade energin, euforin, ketosen med LCHF kost har jag aldrig känt av. Känner mig allt dystrare före varje år. "

Man blir inte direkt euforisk av själva kosten. Det är ingen drog. Anledningen att många blir glada är snarare att man länge känt hopplöshet inför viktminskning och att vägen till idealvikten är lång och svår, men efter ett tag med lågkolhydratkost upptäcker man att det var inte så svårt, därav blir man glad och i vissa fall t.o.m. euforisk.

Det finns en orsak till att du är dyster, och att försöka manipulera ditt mående med olika tekniker som fasta, dieter, tillskott o.s.v. kommer inte leda någonvart eftersom grundorsaken finns kvar. Det du/vi behöver göra är att luska ut vad som gör att du inte mår så bra, och det är inte så svårt som man kan tro vid första anblick. När du väl mår bra så kommer dina matvanor att bli bra automatiskt.

Du säger att du är född dyster… Jag vågar påstå att få människor föds dyster. Dysterhet är något som kommer efter man har föds, ofta p.g.a olika traumatiska upplevelser under uppväxten. Det kan handla om alltifrån en riktigt svår uppväxt med fysisk och/eller psykisk misshandel, till något så simpelt som att ens föräldrar är dystra och därmed "lär" man sig att bli dyster.
Hur såg din uppväxt ut; Kännde du dig trygg under din uppväxt? Hade du vänner? Var dina föräldrar och syskon snäll/elak mot dig? Mådde dina föräldrar bra och var trygg (och därmed sände signaler av trygghet)?
Vi börjar där…

hemul
6/13/15, 1:22 AM
#8

Stopp och belägg.  En känsla av extremt välbefinnande, eufori om man vill, är en känd effekt av ketos, samma sak händer vid fasta. Det var nog helt enkelt detta helvete syftade på. Och nog tror jag man ha en depressiv läggning.

Beträffande att kosten inte är en drog, nej det är den ju inte i sig, men när man fastar eller äter ketogent bildas ett ämne i levern som heter beta-hydroxybutyrat. En teori om varför ketogena tillstånd kan orsaka eufori utgår från att beta-hydroxybutyrat är kemiskt mycket likt  gamma-hydroxybutyrat, mer känt som GHB… 😃

[angel62]
6/15/15, 1:27 PM
#9

Låter inte bra. Eftersom kosten är en viktig del av våra liv för att må bra. Motion är också ett sätt för att må bra. Har också sköldkörtelbesvär och äter levaxin. Men försöker göra mycket med kosten också. Selen är också viktigt att ta. Titta gärna in på min nya hälsoblogg healthandwellness.bloggo.nu      där kommer det stå mycket om kost och välbefinnande.

Upp till toppen
Annons: