Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Äter för lite? (LCHF)

2015-05-22 18:34 #0 av: _Fisken

Är överviktig och hade dåliga värden (risk för metaboliskt syndrom) och har nu börjat med LCHF. Mycket för jag vill försöka få bort BT-medicinen men givetvis även för vikten och även för hälsan. Nu har det visar sig att jag passar utmärkt för denna livsstil - tror jag. 2 veckor...Jag är sällan hungrig, sällan trött, bra blodvärden, vikten går ner etc. Men varningsklockor ringer. Äter jag för lite?  Två ägg, en större näve kyckling och broccoli. Två lowcarb öl. Det är för lite va? Äter inge extra fett. Jag är nästan aldrig hungrig....va fasiken...

Anmäl
2015-05-22 21:12 #1 av: odezza

Du kan lätt kolla här: kostbevakningen.se

"still lost in space and time"

Anmäl
2015-05-22 22:34 #2 av: _Fisken

Det gör jag. TACK!

Anmäl
2015-05-22 23:00 #3 av: jiim

Det låter typiskt som en "LCLF"-diet (low carb low fat...). Var är fettet?

Fett och protein är de enda essentiella makronutrienterna.

Tror nog du bör äta mer så du inte ligger på för mycket underskott...

Sen måste jag anmärka på att ölen innehåller gluten, vilket är lite Tabu här ;) men det gör du givetvis som du vill.

Lycka till! :)

Anmäl
2015-05-23 02:13 #4 av: hemul

Fettet finns i ägget och kycklingskinnet, om det sistnämnda var kvar. Men jag håller med, det bli ändå mest en högproteindiet och det är kanske inte så jättenyttigt i längden.

Anmäl
2015-05-23 02:24 #5 av: _Fisken

0.79gr kolhydrater i ölen. Men det är väl som att svära i kyrkan. :-)

Jag måste nog äta nåt annat än bara detta protein! Men vad???  

Anmäl
2015-05-23 04:28 #6 av: hemul

Öh... fett? Gör gräddsås till kycklingen. Gör t.ex. en äggsallad med lök, tomat och CF/majjo. Ät fett kött och snåla inte med smöret när du steker.

Anmäl
2015-05-23 08:39 #7 av: Ewa-Lotta Berg

Om du vill lära dig äta LCHF så är denna länk till Kostdoktorn en bra början,

http://www.kostdoktorn.se/lchf 

Kostdoktorn är en familjeläkare i Karlstad som har ätit lchf i 8 år och även behandlat de patienter som så önskat, med lchf.

Själv har jag ätit lchf i 3 år och har värden som en tonåring.

Det jag ser av ditt inlägg är att du äter alldeles för lite fett.

Stek i rikligt med smör, gör kryddsmör, en stor sats som du har i kylskåpet.

Ät en hel avokado. Gör egen majonäs. Tag en matsked till varje ägg.

Köp hem kokosfett, ekologisk, kallpressad, som du har i kaffe och té. Om du har svårt för det - vispa lite kaffe med kokosfett så du får en kaffelatte, är mitt förslag.

Fettet kan lämpligen utgöra 80% av din kost. Garnera med gröna grönsaker.

Avstå från ölen.  All öl är flytande bröd då det görs på humle och maltos. Även lågkaloriöl som är ett svar från industrin att få dig att dricka deras produkt då försäljningen troligen gått ner av vanlig öl.

Ur lchf-perspektiv är det bättre med ett glas rött vin istället för ölen. I andra hand ett glas vitt vin. Om jag  vore du skulle jag glömma att öl existerar tills du har nått din drömvikt,  och då finns det risk att du inte tycker om ölen längre.....

Du går  garanterat ner i vikt om du tar bort ALLA kolhydrater, förutom lite gröna grönsaker.  Du behöver inte mer.

Det finns mycket "smygkolhydrater" i charkuterier och i brödprodukter.

Googla på kolhydrattabell så du ser vilka grönsaker som innehåller lågt antal kolhydrater per 100 gram. Lär dig vilka de är och ät dem.

Skippa ALLT bröd, kakor och annat sött. Du bryter din viktminskning varje gång du stoppar något sött i munnen. Du väljer naturligtvis själv om du tycker det är värt att gå upp i vikt eller stå still en vecka för denna kaka eller denna öl. Men det är du som måste välja - varje gång.

Om du ökar fettet - och det ordentligt så att du är rejält mätt, hela tiden, ja då är det lättare att avstå från sockret och de snabba kolhydraterna.

När du är inne på kostdoktorn, så titta på sidan om högt blodtryck också.

Metabolt syndrom finns också, men i första hand är det lchf nybörjarråd som jag föreslår att du noga studerar och lär dig.

Själv har jag vuxit upp med fettskräck, och jag tycker mig känna igen denna fettskräck i ditt inlägg.

Jag har fått lära mig att dietister,  vars vidareutbildning sponsras av Coca-Cola i Sverige och de lär ju inte godkänna en föreläsare som säger att Coca-Cola är farligt, eller hur  :=). Så glöm allt vad dietisten föreslår och gör tvärtom.

Sten Sture Skaldeman har skrivit en bok som heter GI-noll för kvinnor.

Där kan du också lära dig ännu mer, men mitt förslag är att du använder dig av kostdoktorns sida som din "bibel" så du lär dig om lchf.

Det är kolhydraterna som ska bort, och måste ersättas med bra fett, inte mer protein än du behöver.  Jag trodde också att om jag tog bort kolisarna och struntade i att öka fettet så skulle jag tappa vikt snabbare, men det gjorde jag inte. Jag stod still. När jag ökade fettet - ja då rasade kilona av mig. Lycka till!

Anmäl
2015-05-23 13:16 #8 av: _Fisken

Oftast lägger jag på rejäla skivor fet ost (5 mm) på stekta ägg på morgonen. Sen äter jag nötter. Det jag beskrev ovan var en dag då jag inte hade nåt hemma. 
Men jag ska börja använda Creame Frasche mer för det är supergott som kall sås till det mesta! Bara man häller i rätt kryddor.

Ska läsa kostdoktorn....

Anmäl
2015-05-23 14:08 #9 av: jenny_li

(Ost är bra – men innehåller mycket protein det med...)

Slår ett slag för kokosfettet jag också – fast det där med att förstöra gott kaffe med kokosfett har jag aldrig förstått mig på, så jag tipsar om att man kan äta kokosfettet med sked också. Och dricka kaffet efteråt...! ;-) 

Allvarligt: det är verkligen en jättebra fettkälla – jag ser det som en naturlig medicin, som påminner kroppen om vad det är den ska förbränna...! 

Anmäl
2015-05-23 14:25 #10 av: _Fisken

Kokosfett... Hmm... Man kanske kan riva det som ost och sen ha det över varma grönsaker?

Anmäl
2015-05-23 15:52 #11 av: hemul

Kan kan man, men det smälter vid runt 25 grader, så det är halvflytande i rumstemperatur. Du kan ha det i matlagningen eller t.o.m. till efterrätter. Det är delvis vattenlösligt så det blandar sig med t.ex. såsen från tinade bär om man rör om (gott tycker jag!), bara bären inte är kalla.

Men man behöver inte äta kokosolja. För de flesta är det inget problem att få i sig tillräckligt med fett bara man väljer feta råvaror och produkter. Ett vanligt kokt ägg utan någonting till innehåller t.ex. 60E% fett. Det är bara om man genomgående väljer magra proteinkällor som man behöver tillsätta stora mängder fett.

Mitt problem är lite det motsatta. Jag tillar fett kött och feta såser. Blir lätt lite för mycket då.Blinkar

Anmäl
2015-05-24 11:00 #12 av: CasaRamon

Jag rekommenderar kokosfett. Det kallas för " morgondagens medicin" eftersom det har en läkande effekt. Har vant mej vid att ha det i kaffet, så numera tycker jag att det fattas något om jag inte får kokosfett i kaffet. Dessutom steker jag det mesta i kokosfett. Jag använder  utan smak.

Anmäl
2015-05-24 14:18 #13 av: _Fisken

Vet nån av om Youghurt/fil är ok och om det är så, så undrar jag vilken man kan köpa? 

Tack för alla råd btw.

Anmäl
2015-05-24 14:59 #14 av: Sindri

En del lägger på sig av mejerier, om du inte gör det så grattis. Då är det fet yoghurt som gäller, minst 10%; Arlas meze, turkisk, grekisk i hink eller rysk yoghurt 17%.

För att fetta upp den kan du blanda med kokosgrädde (ex. vis Santa Marias Creamy Coconut i lila tetra) eller som jag gör nu, köpa kokoskräm ( ex. vis Biona ekologisk, jag köper från Bodystore, men det finna andra) som är dryga 60% fett, blanda med lite vatten för att kunna mixa med yoghurten. Av och till har jag turen att få tag på getyoghurt som passar mig bättre.

Anmäl
2015-05-24 16:38 #15 av: _Fisken

Du har en point där. Jag var väl inne på frukosten faktiskt. Köpa sånt där lowcarb bröd o bryta i bitar i  yoghurten....

Anmäl
2015-05-24 17:22 #16 av: Sindri

Billigare med lite olika frön och nötter, det är ju det som brödet är bakat av.

Själv älskar jag kokos och toppar gärna med riven kokos eller kokoschips.

Anmäl
2015-05-24 22:24 #17 av: jiim

#16 LowCarb-bröden är bakat på mestadels veteprotein=Gluten

Är mycket mer gluten i lowcarb-bröd än vanligt bröd

Är ju självmord :)

Anmäl
2015-05-25 02:39 #18 av: hemul

Skippa tanken på att härma vanlig frukost typ flingor och mackor.  Skaffa nya vanor istället.

Du kan äta vanlig fil om du föredrar det. Det har mer kolhydrater och mindre fett än turkisk yoghurt. Alltså äter du mindre fil och äter mer fett till så blir det samma sak i slutändan. Mjölkfett är mjölkfett, antingen det kommer ur en tetra eller ett smörpaket.

Anmäl
2015-05-25 06:59 #19 av: _Fisken

"Skippa tanken på att härma vanlig frukost typ flingor och mackor."  Jag har börjat vänja mig vid tanken faktiskt - och ser väl inget direkt problem med det.  Det är väl bara att frukosten blir så fattig på alternativ - bara för jag inte läst tillräckligt mkt eller har alla grejer hemma. För min del nu är att skaffa in ett sortiment för både frukost, mellanmål och middag och sen dessutom "kondesera" fram enkla recept som inte kräver konstiga bär hit och dit. 

Anmäl
2015-05-25 07:43 #20 av: Tyroidea

Varför inte sluta med frukost helt, det blir ca 16:8-fasta. Ät ordentlig lagad mat till lunch och middag. Det räcker och håller dig mätt om du tar tillräckligt med fett.

16 timmars fasta har många positiva effekter för hälsan. Dessutom spar man tid på morgonen. Jag tar en promenad istället.  Här nedan kan du läsa mer.

http://www.jonasbergqvist.se/periodisk-fasta

Anmäl
2015-05-25 09:06 #21 av: _Fisken

Ja. DET passar mig för jag är aldrig hungrig på morgonen. Utmärkt förslag!

Anmäl
2015-05-25 09:43 #22 av: KarinJ46

Äter du ordentligt med fett till lunch och middag så kommer du inte behöva några mellanmål heller.  Tänk bara "riktig mat" så är du hemma Tummen upp

Anmäl
2015-05-25 10:47 #23 av: _Fisken

Ett problem jag har är att jag aldrig är riktigt hungrig längre. Jag *tror* det är ett problem eller kommer att bli.  Det är lätt att hoppa över måltiderna då. 

Anmäl
2015-05-25 11:26 #24 av: jenny_li

När jag läser #10 tänker jag att jag nog ska inflika att med kokosfett menar vi INTE de silvriga paketen i mejeridisken. Det kokosfettet är härdat och värsta skräpet. Det nyttiga kokosfettet är kallpressat och kommer i glasburkar (kan bli svårt att få upp en bit att "riva som ost"). 

(Bifogar en bild – det finns givetvis fler märken med bra kokosfett, men bara så du ser ETT exempel iaf!)

Och ja det är dyrt, och nej kanske inte nödvändigt – men det är bra. :-) 

Anmäl
2015-05-25 11:39 #25 av: CasaRamon

Jag köper Alba Dalby kokosfett på CityGross. Det är inte härdat. Liknar det "dåliga" silverpaketet. Lågt pris och smaklöst.

Anmäl
2015-05-25 12:29 #26 av: Sindri

Det dyraste kokosfettet kommer i glasburkar, men det finns ett billigt och bra ekologiskt i plastburk från Biofood. "Mitt" Coop säljer 400 gram för 49,95, Vitaminvaruhuset.se för 45:- .

Anmäl
2015-05-25 14:15 #27 av: _Fisken

:-) Det var "matnyttig" information.  
Vågar jag ifrågasätta denna fokusering på fett? Jag menar, om jag lagar mat som vanligt (utan fettskräck vilket jag aldrig haft), dvs med feta såser och smör och nån avocado då och då - bör jag  inte i mig nog då? Kyckling kan jag ju inte leva på hela tiden. Det blir garanterat annat. Att det varit så nu är ren lathet från min sida.

Anmäl
2015-05-25 14:58 #28 av: OlgaMaria

Om fettförbränningen funkar bra så får du ju en massa energi från kroppen. Det viktigaste är att du mår fint! Försök att få i dig lite c-vitamin (rå paprika, vitkål, spenat t ex.)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.