Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 8888 ggr
majsan332
2015-05-21 11:20

Salt

Hej!

Det har varit den del om salt och hälsa…. kan någon säga mig vilken sort salt som är bäst?

Annons:
[tk1971]
2015-05-21 11:23
#1

Det finns bara en sorts salt som används i matlagningen: natriumklorid.

majsan332
2015-05-21 11:33
#2

ok

[tk1971]
2015-05-21 11:40
#3

Ja, om man nu inte äter Seltin och liknande där en del av natriumet ersatts med kalium, men hur hälsosamt det är för kroppen att plötsligt få en massa extra kalium vet jag inte.

Kyllan56
2015-05-21 11:45
#4

Havssalt och himalayasalt, som innehåller också andra nyttiga spårämnen.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

hemul
2015-05-21 14:46
#6

Sen kan man ju vilja köpa en sort utan antiklumpmedel. Apropå det tror jag det är många som inte tänker på att det är antiklump i industrisalt också, d.v.s saltat smör, korvar, ost o.s.v. innehåller det också.

Annons:
parsley
2015-05-21 16:01
#7

Ann Fernholm är kritisk och menar att salt inte alls är så farligt som påstås.  http://ettsotareblod.se/faktakoll-far-vi-hjart-karlsjukdom-pa-grund-av-salt/

Vad gäller kalium så vet jag att Sten Sture Skaldeman rekommenderar det. Har man brist på kalium så kan man få muskelkramper.

Kyllan56
2015-05-21 17:16
#8

#7 Jag håller med om att rätt salt tror jag inte är farligt. Det är allt processat salt i processade livsmedel, som inte är bra.

Muskelkramper kopplar jag först och främst ihop med magnesiumbrist  då magnesium är den mineralen som får muskeln att slappna av och även styr kaliumets utsöndring. Magnesiumbrist är vanligare än brist på kalium.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Sindri
2015-05-21 23:38
#9

Det viktigaste är att man använder salt utan antiklumpmedel. En hälsorisk som det aldrig pratas om. I Sverige köper jag bara naturligt havssalt, men då får man mala det själv. Jozo har ett grovmalet havssalt, annars är det dyra salter typ Maldon.
I Spanien har jag till min lycka hittat både fin- och grovmalet havssalt med och utan tillsatt jod som INTE innehåller antiklumpmedel.
Om nu det funkar så bra i det fuktiga klimatet fattar jag inte varför vi inte kan ha sånt salt här hemma. Det finmalda är inte riktigt lika finmalet som det vanliga brukssaltet vi köper här, men det funkar jättebra till allt. Man kanske borde skriva till Jozo och Falk.

hemul
2015-05-22 02:34
#10

Det finns ett gott (faktiskt är det godare) och billigt havssalt utan tillsatser som brukar säljas på invandrarbutiker. Det finns i olika grovlekar och har en skuta på paketet som det står Sel Marin på. Tyvärr har butiken nära mig slutat sälja det. Jag nästan grät.

När jag växte upp var det inte antiklump i saltet och inte tyckte någon det var ett problem. Vad gör det om det blir en liten klump? Bara att smula sönder. Strösocker klumpar sig fortfarande på samma vis och det kan vi ju hantera. På restauranger var det vanlig att de hade lite riskorn i saltkaren. De suger åt sig fukten och gör att saltet inte klumpar sig.

Men som sagt, vill man undvika antiklump är det stora problemet färdiga produkter som smör, ost och chark. Jag köper Valios osaltat, men ett tag var det omöjligt att få tag på. Det vanliga svenska brukar finnas på större butiker, men det finska smöret är mycket godare.

Ni som inte provat, det blir 100 ggr godare att salta smöret själv med kvarnsalt. Det smakar fäbodsmör! Jag tror skillnaden är att i industrisaltat är saltet så finfördelat att smaken blir helt homogen. I det hemsaltade får man små korn av salt i munnen och det gör en himla skillnad för smakupplevelsen!

Sindri
2015-05-22 08:57
#11

En skuta? Blå påsar med vit skuta? Chalupa? Det är det jag med mycekt möda släpar hem från Spanien. I så fall är det fantastiskt om jag kan hitta det här. Skall genast ge mig ut och leta. Hur söker man på såna butiker runt stockholmstrakten?

hemul
2015-05-22 13:14
#12

Nä, inte Chalupa, Sel Marin. Det är paket, inte påsar. Färgen varierar beroende på vilken typ av salt det är. Blå och vinröd minns jag.  Skutan är tecknad.

Sindri
2015-05-22 13:51
#13

Ok - skall leta och leta.

Annons:
hemul
2015-05-22 14:57
#14

Du, det finns nog inte längre. Kollade lite och den svenska importören, droga.se, verkar ha konkat. Den slovenska tillverkaren Droga Kolinska listar det inte längre på sin sajt. Så hittade jag en artikel om att de sålt sin salttillverkning. Till vem framgick inte. Så saltet finns väl antagligen, men under ett annat namn och kanske inte i Sverige.

Ledsen att jag ledde dig på villospår, men det är ett tag sen jag försökte spåra upp det för egen räkning och då fanns det fortfarande. Synd, jag saknar det. Fanns både grovt och fint, båda med och utan jod. Hur som kan det säkert vara lönt att kolla invandrarbutiker i alla fall.

Sindri
2015-05-22 15:45
#15

Japp! ger inte upp så lätt  🙂

hemul
2015-05-23 02:11
#16

Bra att jag blev påmind om saltet. Jag ska faktiskt följa mitt eget råd. För ett par år sedan hade jag svårt att ta mig runt, men nu är jag ute och cyklar för jämnan. Ska scouta stadens invandrarbutiker!

Upp till toppen
Annons: