Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9914 ggr
Kajak11
2015-05-08 18:24

blodtryck

Jag har läst kostdoktorns link till Blodtryck. Har ni erfaringer med medicin och biverkningar med blodtrycksmedicin? Vill förtsätta med LCHF men i kanske moderat version. Är rätt säker på at jag måste medicineras då jag var hos läkaren och hade aldeles för högt Blodtryck. Jag frågar bara efter erfarenhet med mediciner. Hoppas jag har lagt ftågan i kolhydrater i fokus. Mit förste inlägg. Tack.

Annons:
dufva
2015-05-09 09:11
#1

Blodtrycksmediciner har ofta få biverkningar och fungerar i allmänhet väl

Ett högt Blodtryck är givetvis inte bra i längden så nog bör du lyda doktorn

Däremot kan du göra massor för att åtgärda saken via kosten och det hoppas jag du förstår

Det gäller att få ner vikten och få bukt med inflammationer i kroppen

sussie
2015-05-09 10:59
#2

White coat syndrome får man inte glömma, de flesta får högt BT då de är hos doktorn på grund av nervositet. Bra att kunna mäta själv hemma, köp en egen manchett.  Många upplever även att LCHF påverkar BT  positivt.

OlgaMaria
2015-05-09 12:02
#3

LCHF leder vanligtvis till att blodtrycket sjunker. Tar man redan blodtrycksmedicin och börjar med LCHF kan man känna efter och mäta trycket och eventuellt minska ner på medicinerna efter hand. Det är ju bättre om man kan korrigera trycket helt med kosten istället för med medicin, men man får ge det tid.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

spirit
2015-05-09 12:04
#4
Inkanyezi
2015-05-09 14:08
#5

Min erfarenhet av Blodtryck och blodtrycksmediciner är att trycket dels kan åka bergochdalbana rätt mycket, och att en del mediciner har biverkningar som jag inte vill ha. Alla får inte samma biverkningar, så den medicin som inte funkar för mig, kan mycket väl fungera för någon annan.

Här är min lista över besvärliga biverkningar - obs att det gäller mig, och att du kanske inte får samma biverkningar från samma medicin.

  • allt som slutar på -sartan (micardis, losartan etc) - impotens och fullständig förlust av allt som är intressant i livet. 

  • alla kalciumkanalblockerare (felodipin, amlodipin etc) - svullna anklar, omöjligt att ta på stövlar, skavsår med lågskor, svimningsanfall vid ansträngning, yrsel.

  • alla ACE-hämmare (enalapril, captopril etc) - svår torrhosta som inte ger med sig, utan bara blir värre.

Mediciner som jag har fått inga, måttliga eller godtagbara biverkningar av är de här:

  • diuretikum (hydroklortiazid med tillsats av amilorid) - inga biverkningar
  • metoprolol (betablockerare) - inga biverkningar
  • atenolol (betablockerare) - måttliga och godtagbara biverkningar genom att det drar ner hjärtrytmen också när den behöver ökas vid ansträngning. 

Min erfarenhet av diuretikum är också att det förutom att vara det absolut billigaste medlet också är effektivare än alla andra jag har provat. Betablockerare påverkar inte trycket ensamt, utan bara i kombination med annat, ex. diuretikum, då det har synergieffekt.

Jag får emellanåt så lågt tryck att jag tvingas sätta ut medicinen, och det kan sedan hålla sig bra i några månader, men kan sedan gå upp igen till alltför höga värden, så att jag får sätta in medicin igen. Jag håller koll med blodtrycksmätare och ändrar inte om jag inte har sett en trend på några veckor mot att trycket stadigt förändras. När det går ner till omkring 110/70 under lång tid minskar jag medicinen, och om det håller sig lika lågt en längre tid eller fortsätter sjunka, sätter jag ut den. När mitt Blodtryck ligger under 110/70 mår jag inte bra och  har dålig ork.

Tyvärr kan trycket öka igen efter några månader och gå upp till oacceptabla värden, så jag sätter in medicin igen om jag stadigt har mer än 135 i systoliskt tryck under en längre tid. Det diastoliska brukar då fortfarande ligga vid 80.

Och under tiden som jag åt relativt strikt LCHF kunde jag inte se någon inverkan av dieten på blodtrycket, annat än när jag käkar maskrossallad, vilket sänker trycket, men det innehåller diuretikum, så det är troligen en farmakologisk effekt.

OlgaMaria
2015-05-09 18:05
#6

Betablockerare i tillräcklig dos sänker trycket även utan diuretika (fast effekten blir ju större om man kombinerar). Sen kan det ju finnas individuella skillnader.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
golla
2015-05-09 19:18
#7

Har samma erfarenhet som#5 perfekt Blodtryck efter viktnedgång och LCHF men av och till går trycket upp till ohållbara värden så då får ja ta till blodtrycksmedicin igen men sedan efter ett tag går de att sätta ut igen.

Kajak11
2015-05-09 21:44
#8

Tackar för eran svar! Konstigt att ni kan nämna båda högt och lågt tryck…med så stora skillnader..men det hörer kanske med…Jag kollar här i helgen..och det var då glädja att jag mätade långt under det hos läkaren…det var skyhögt mestendels nog vitrock syndrom men fortfarende för högt…… Men lite mer än 140 i alla fald i dag. Det lägra tryck över 90. Jag har ätit LCHF i mer än 3 år. På senare tiden har grädde inte smakt mig så bra. Så det blir lite ost i helgen och inget mjölk eller yoghurt. Använder kokosolja på fastande maga och annars 16-8 periodiskt fasta i vardagen. Men äter smör..kött…för lite fisk kanske..ovanjordsgrönsakor.Är i övergångsåldern..49 år…och normalviktig..men vill gärna gå enstaka kilo ner…för fett procenten. Har gått hos homeopat och kollar inflammationer där. Men har ju tankar om det ena och annat som kan påverka. Nu sade läkaren att man inte kan bli naturlig gravid som 49 årig så där slipper kanske några av hörmonpåvirkningarne. Springar 3 gångar i veckan och promenerar lite. Ja det är ju inte roligt med blodtrycksmediciner. Har ni ärftlig högt Blodtryck? Jag är nofa med attlyssna på läkaren. Tyvärr hade min mamma ochså högt blodtryck…och rökte. Det har jag aldrig gjort och drickar enbart 1,5 glass rött i helgen.

Kajak11
2015-05-09 21:54
#9

Inkanyezi: det låter ju inte dom att du har glr högt Blodtryck om det hållar sig under 140/90?

Inkanyezi
2015-05-09 22:03
#10

Jag håller det där. När jag började med blodtrycksmedicin hade jag 246/140, och innan jag har fått ner det igen efter att det har kommit lite för högt kan det bli över 150 i systoliskt tryck.

Men som sagt, ganska lång tid emellanåt, håller det sig i schack utan medicin, och när det går ner väldigt lågt sätter jag ut medicinen, eftersom den då får mig att må dåligt. Jag har också någon gång gått mer än ett år utan att behöva ändra dosering.

Kajak11
2015-05-09 22:41
#11

Otroligt. Oj då hade du stress i kroppen då! Men ochså otroligt att du nu kan vara utan mediciner i långa perioder. Har dina långa cykelture mon hjälpt? Jag tänkar att kanske mer motion hjälper…om det inte stressar alltså. Spirit: kollar ditt link. Tack.

Kajak11
2015-05-09 22:46
#12

Har du slutit med mejerior som hrädde och ost Inkanyezi?

Inkanyezi
2015-05-09 22:51
#13

Nej, jag både dricker mjölk och äter ost. Jag har inte märkt att de livsmedlen skulle innebära någonting särskilt för mig, annat än att jag tycker att de är goda.

Annons:
Kajak11
2015-05-09 23:05
#14

Tack. Min läkare var positiv till lchf..men det var innan hon mätade mitt Blodtryck. Tror fortfarende att det går. Jag tänkar förtsätta i 16-8 fastan i vardagen och äte lite mejerior men blir kvalm av grädde.typ efterrätter…äter du bär Inkanyezi?

Inkanyezi
2015-05-09 23:16
#15

Numera äter jag i stort sett allting, men inte så mycket av sådant som innehåller kolhydrater. Jag äter bär, ja.

Det enda som jag har sett påverkar blodtrycket påtagligt är just maskros, som har i stort sett samma verkan som Normorix/Amiloferm. Jag får minska dosen av diuretikum när jag käkar maskrossallad.

Kajak11
2015-05-09 23:19
#16

Intressant….plockar du bara maskros blomman och har den i salat

Inkanyezi
2015-05-09 23:21
#17

Jag har använt bladen som sallad.

Kajak11
2015-05-09 23:23
#18

Du skrivar om diuretikum. Jag kommar i håg att min mamma fick ta Centyl…det var nog kalium på grund av vattendrivande medicin.

Inkanyezi
2015-05-09 23:47
#19

Amilorid, som ingår i Amiloferm eller Normorix, är ett diuretikum som spar kalium. När man äter maskrosblad får man i sig kalium den vägen, så man behöver inte tillföra mer.

Andra blodtrycksmedel finns, som tillför kalium eller minskar förlusten av kalium, så att om man exempelvis tar ACE-hämmare minskar risken för brist på kalium. Men blandningen av hydroklortiazid och amilorid är avpassad så att man inte ska behöva tillföra extra kalium.

Mineralsalt i stället för vanligt koksalt innehåller kaliumklorid, så om man saltar med sådant är det knappast någon risk för kaliumbrist.

Kajak11
2015-05-10 08:56
#20

Yack Inkanyezi. Detta är en ny lite skrämmande värld att förholda sig till. Får plocka maskros kanske till en början:-)

Annons:
OlgaMaria
2015-05-10 09:57
#21

Maskros finns att köpa som tillskott ifall man tycker det blir enklare. Rödbetsjuice använder många också för att sänka trycket. Finns massor med naturliga ämnen man kan använda för bättre hjärthälsa och Blodtryck.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Kajak11
2015-05-10 10:48
#22

Tack Olga Maria. Ja har hört talas om rötbetsjuice. Sockret i det har fått mig att inte köpa men äter ibland rå rötbeta. Jag tyckar jag har gjort mycket. Hollar inflammationer nera. Men nu undrar jag om kaffen ochså må hellt ner. Drickar lite mindre nu. Och kanske färre ägg…jag kännar till kolesterol myten men vissa säger att kvinnor i övergång inte skall ha många ägg var dag. Jag äter 1 i vardagen kanske 2 men lite fler i helgen ibland. Mejerior…blir lite smör men nösten inte grädde. Kokosfett och ibland kokosmjölk.

Kajak11
2015-05-10 10:53
#23

Läkaren var positiv till Q10 så nu börjar jag i dag med det.

Kajak11
2015-05-10 21:26
#24

Och sedan tänkar jag att läkaren kandke vill kolla kolesterol och så har jag frykt för medicinering med statiner…blir du medicinerat för kolesterol Ikanyezi?.

Inkanyezi
2015-05-10 21:50
#25

Nej, jag bestämde mig för att inte ta statiner när jag ordinerades simvastatin. Jag kommer inte att ta statiner, och vad jag har funnit finns det ingenting som talar för statiner som väger tyngre än allt som talar emot.

Kajak11
2015-05-10 22:06
#26

Bra att höra Inkanyezi. Jag har samma uppfattning. Jag ursäktar mina många frågor men det är inte många jag kännar som äter LCHF som jag vet om som har forhögd Blodtryck. Kan man risikera att gå upp i vikt på blodtrycksmedicin?

Inkanyezi
2015-05-10 22:33
#27

Jag tror inte att man går upp i vikt av blodtrycksmedicin. Däremot kan man få besvärliga biverkningar, men det blir inte lika för alla, så man får prova vilken som passar bäst. Min fru tar ACE-hämmare (Enalapril eller Captopril) och betablockerare (metoprolol). Hon får inte hosta av ACE-hämmaren, men för mig är det omöjligt att ta den, eftersom jag får torrhosta som bara blir värre.

Eftersom biverkningarna blir olika på olika personer, får man ta reda på vilket som fungerar bäst genom att prova sig fram. Jag har provat flera olika, och det som fungerar bäst för mig är diuretikum kombinerad med betablockerare, och metoprolol är för mig bättre än atenolol. När jag tog atenolol gick min puls inte högre än ungefär sextio slag, vilket gjorde att jag fick dålig ork. Med metoprolol kan den gå upp till hundrafemtio om det behövs. 

Och jag har inte gått upp i vikt av blodtrycksmedicin. Jag har snarare gått stadigt ner under en längre tid, och är nu viktstabil vid cirka femtiosju kilo.

Annons:
Kajak11
2015-05-10 22:45
#28

Tack för förklaringen Ikanyezi. Ja jag skall mäta sista dag i morgon och ringar läkaren på tisdag. Jag har börjat tänka på om man skall genom alla sorters undersökninger och är inte hellt lugn inför detta men ja vi får se. Fryktar att dom sägar nej till LCHF nu…och att komma på ne6dicin restan av livet. För har man kännt sig fräsch…men nu..

Kajak11
2015-05-17 18:18
#29

Jag har en månad nu att kolla Blodtryck på…det lå i gruppen moderat förhöjd..alltså mellom 140-160 och över 90. Det diastoliske tryck vill jag härna ha under 90…ochså. har börjat med q10 tabletter. Provar nu att helllt cutta ut grädden och bara äta ost i helgen…och sätta sallt intaket ner men tyckar inte jag äter för mycket salt. Äter mindre smör nu men det blir 16-8 fasta i vardagen och min tesked kokosolja på fastande maga. Mättningar över helgen lite över 140 men över 90. .

Tyroidea
2015-05-18 16:18
#30

Pröva arginin. Vidgar kärlen och kan på så sätt sänka trycket!

Kajak11
2015-05-25 14:44
#31

Updatering…mättningar hemma har varit under 140…..typ 132 och vissa under 130…och under 90 på lågsta delen ..bortset ifrån enkelte. Jag lever nu i hoppet om blodtrycket har gått ner. Kanske Q10 har hjälpt och mindra inflammation i kroppen. Ville gärna gå ner 2-3 kilo men då är det nog inte boven. Har sprungit fortfarende…

hemul
2015-05-27 02:18
#32

Men snälla nån, varför skulle du få högt Blodtryck av grädde? Var kommer det ifrån?

Du frågade tidigare om cykelturer hjälper. Jag cyklar numera massor, min nya hoppy liksom. Var hos doktorn idag. Hade 126/82 och ungefär så har det legat sedan jag började röra mig mycket.

Jag hade aldrig riktigt högt, doktorn föreslog aldrig medicin, men jag kollade själv upp att mina värden var "gränsfallshöga", om man kan kalla det så. Lite till så hade nog receptblocket kommit fram.

Kosten gjorde obetydlig skillnad. När jag gick ner i vikt gjorde det stor skillnad. När jag började motionera blev det riktigt bra. Så har det varit för mig, men jag har också hört andra berätta att de fått bättre tryck av kosten, fast jag vet inte om det varit viktnedgång inblandat då.

Kajak11
2015-06-03 16:39
#33

Grädde hir mig vikt uppgång ibland… Men hu har det börjat gå ner…blodtrycket! I går under 130 …lågsta 120 …och mindra än 80…..tror faktisk 70….kanske grundet Q10..springar 3 gångar i veckan året om. Och har inget särskilt vikt problem. Ju 2-3 kilo ner vill jag gärna men är inom normal BMI…alltså under 25.

Upp till toppen
Annons: