Annons:
Etiketthälsa
Läst 19349 ggr
golla
2015-05-05 16:49

Kokar ni alltid hallonen ?

Ang. Utbrottet av magsjuka på äldreboende som verkar bero på icke upphettade hallon, kokar ni alltid?

Annons:
Siggebus
2015-05-05 17:54
#1

Jag köper inte frysta hallon utan brukar bara äta under säsongen. Självplockade på buskar hos min stallägare där jag hyser in hästen :)
Så svaret är nej - jag kokar inte dem. Frysta bär i butik köper jag inte längre pga problemen och jag gillar inte kokt frukt.

redets
2015-05-05 19:01
#2

Jag har en kompis som blivit magsjuk två gånger efter att ha ätit tinade hallon så jag kokar alltid om de inte är ekologiska.

papa-bear
2015-05-05 20:59
#3

Även självplock bör man kolla, minns att morsan alltid tjatade om att man skulle kolla efter mask när vi var ute och plockade vildhallon.

astro90
2015-05-05 23:08
#4

Jag kokade mina i morse till min yoghurt och det blev bara mos av dem. La ner dem i kokande vatten i 2-3 min, de förlorade all färg, och kvar var bara mos och kärnor. Någon kanske har ett tips på  hur jag ska värma upp hallonen utan att det blir hallonsylt? Kan man t.ex. värma dem i kastrull utan vatten en längre stund? Micra dem? /Det brukar blixtra i micron dock).

Knorrish
2015-05-05 23:35
#5

Ja jag kokar alltid, i torr kastrull under omrörning i 1-2 minuter. Funkar prima och behöver inte oroa mig för magbesvär därifrån!

LaRose
2015-05-05 23:52
#6

Usch, jag som brukar mixa halvfrusna hallon och grädde, till "glass"…

Annons:
Gur4m1
2015-05-06 05:34
#7

#4 om det blixtrar i micron kna det bero på om du satt in något i metall- t.ex sked, en guldkant på tallriken eller metallfolieet ska inte blixtra i micron, och hallon har ingen egenskap om gör att det ska brja blixtra i micron- därmot bör man inte använda en micro om/då den blixtrar. 

#3 Ja, mask i hallonen är insektslarver, men det är inte de som ger magsjuka, bara otrevligt att mumsa i sig larver för många ;)

Hallon är ju vätskefyllda bollar med kärnor. Bollarna går ju sönder när de upphettas och faller isär så ska man inte äta dem färska eller frysta så faller de ju tyvärr isär :/ Man kan ju enbart snabbt soppa dem i hett vatten, men frågan är om det är speciellt effektivt mot de bakterier som orsakar magsjukan?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Kajak11
2015-05-06 06:35
#8

Har alltid kokt vatten över hallon…men har använt självplock och inte frusna från affären. Äter inte mycket bär i övrigt

Siggebus
2015-05-06 07:04
#9

Mask är jag inte rädd för…bara lite extra protein ju 😃

dufva
2015-05-06 09:11
#10

Brukar skölja av dom i en sil med varmvatten direkt från kran

Har klarat mig från magsjuka hittills i allafall 😃

Ny_fiken
2015-05-06 11:12
#11

Jag kokar inte mina köpta hallon, men man kanske borde börja fundera på det nu. Jag har ju alltid vetat om risken, men tänkt att det inte är så farligt eftersom ALLTING är ju jättefarligt idag beroende på vem man frågar.

Självplockade hallon värms dock aldrig upp.

Gällande mask så går jag lite efter min mors filosofi från när jag var liten "äh, de har ju bara ätit hallon i alla fall" ;)

Kirsib
2015-05-06 12:21
#12

Kokar aldrig, men äter inga mängder heller, kanske 5-6 st max.

obstitant
2015-05-06 13:26
#13

#7 Blixtrande hallon är ett välkänt om än mystiskt fenomen, vilket jag upptäckte när jag googlade efter att en papptallrik med frysta hallon tagit eld i mikron!

Jag använder frysta hallon hyfsat ofta och har egentligen vetat länge att de kan sprida magsjuka men det har inte riktigt ramlat på plats förrän nu. Det blir kokning hädanefter!

Annons:
Gur4m1
2015-05-06 13:33
#14

#13 haha är det sant? Aldrig hänt mig, men då ska man tänka på det  :) (kan det ha varit folie på papptallrikern?). Märkt att folk slänger in saker med metallband/mönster osv (allt som reflekterar) i micron utan att tänka sig för :)

Är det hallon i sig som bär på bakterierna, eller är det frysta hallon efter att ha hanterats dåligt/sköljts i smutsigt vatten?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

obstitant
2015-05-06 13:53
#15

#14 Nope, vanlig papptallrik. Läste på någon av alla google-träffar att gnistorna från hallonen kan sätta eld på brännbara saker i närheten!

Aleya
2015-05-06 14:29
#16

Vill tipsa angående hallon man plockat själv och mask. Lägg dom på en plåt med bakplåtspapper och stoppa in i kylen innan man rensar dom. Då brukar masken komma fram bättre.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

hemul
2015-05-06 14:29
#17

Hittade en förklaring (som jag inte riktigt förstod) på Nationellt resurscentrum för fysik (!).

En bit ner, frågan som börjar "Hej! Såg att ni besvarar fysikfrågor! Ni kanske kan hjälpa mig. Jag mikrade frysta köttbullar härom dagen och de började blixtra i mikron".

http://fragelada.fysik.org/index.asp?keyword=mikrov%E5gsugn

sussie
2015-05-06 15:00
#18

Hmm, har väl haft tur äter dem halvtinade med grädde fortsätter nog chansa….

macarena
2015-05-06 16:25
#19

Bor på Tenerife. Vi har bara frysta tyska hallon , Slut på att köpa dom i alla fall.😭

hemul
2015-05-07 02:11
#20

Man kan tydligen få hepatit av dem också och det gäller visst inte bara hallon. Det hade jag missat, trodde bara det var kräksjuka.

http://www.svd.se/mat-och-vin/storhelger/frysta-bar-hepatitutbrottet-bland-de-storsta-nagonsin_8132248.svd

Äter enbart egenplockade bär numera, blåbär från skogen och trädgårdsbär från en bekants kolonilott. Inte p.g.a. rädsla utan p.g.a. tillgång. Kanske tur det. Usch så det har blivit!

Annons:
[tick]
2015-05-07 07:18
#21

#2, det spelar ingen roll om hallonen är ekologiska. Smittan kommer från människorna som har hanterat bären vid skörden.

OlgaMaria
2015-05-07 13:36
#22

Jag äter ofta hallon från frysen och har aldrig blivit magsjuk av det så jag kör på som jag brukar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
2015-05-07 15:29
#23

Om dom är frysta så kokar jag dom. Färska hallon äter jag rakt av.

hemul
2015-05-08 01:10
#24

Frysta aller färska kvittar väl. Frågan är väl var de kommer ifrån.

CasaRamon
2015-05-08 11:33
#25

Det är inte hallonen i sej så orsakar kräkningar. Det beror på hur dom har hanterats. Dom frysta hallon som livsmedelskedjorna säljer, kommer från länder där man inte är så noga. Man sköljer i kloakvatten, eller dylikt. Den senaste rapporteringen är inte den första. Har läst långt tidigare om samma sak. Men folk glömmer så fort.

Jag brukar köpa hallon i storpack som jag kokar och fryser in i mindre förpackningar. Använder gärna till hallonpaj ex.

Nova1234
2015-05-08 13:35
#26

Ja, jag har i dagarna börjat koka hallon och blåbär Inte pga risken för magsjuka, utan främst för att man kan bli sjuk av hepati a Usch, det är inte värt den risken.

citro
2015-05-08 19:31
#27

Jag äter dom råa och blandar råa i glass och på tårta, egna plockade

och djupfrysta från affären.

Hepatit A är jag vaccinerad mot.

Annons:
CasaRamon
2015-05-09 11:40
#28

#27

Är du vaccinerad mot magsjuka också? Det är det man riskerar när man inte kokar dom frysta hallonen som man köper. Dom man plockar själv ute, har ju inte dessa bakterier.

u s
2015-05-09 11:53
#29

Vågar man äta de färska importerade hallon som finns i butikerna? De kommer ju från alla möjliga håll, t.ex. från Mexico, Spanien, Marocko etc.

parsley
2015-05-09 12:12
#30

Jag låter dem ligga och vänta på magsjukelarm i frysen och hoppas att jag ser något i massmedia som får mig att misstänka just mina hallon. 

Hur länge behöver man egentligen koka dem om för att de ska vara garanterat smittfria? Uppkok? 20 min eller längre?

Hur är det med andra frysbär? Kan de också vara smittade eller är det bara hallonen som är bär smitta?

CasaRamon
2015-05-10 11:49
#31

Hittills har man bara rapporterat om smittade hallon. Men för säkerhets skull kokar jag även köpta, frusna jordgubbar.

Man behöver bara koka dem i 2-3 minuter.

hemul
2015-05-10 15:01
#32

Det stod ju även blåbär i artikeln jag länkade till. Om det beror på att blockarna har smutsiga händer vet jag inte varför det skulle vara begränsat till hallon.

Jazmin1e
2015-05-10 16:13
#33

Jag kokar aldrig frysta hallon. Gillar att doppa frysta hallon i vitchoklad.

Kvinnlig40talist
2015-05-14 10:01
#34

Det är "troligen" som så att det är frystekniken med förorenat vatten som avgör. Det måste gå snabbt att frysa, därför används vattenånga som frysteknik.  Men jag har också läst att det är plockarna som inte har rena händer.

För min del blir det inga fler hallon, varken färska eller frysta, speciellt inte från utlandet.

Kostdoktorns Forum:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/6699-djupfrysta-hallon/?hl=frysta+hallon

Annons:
*Dandelion*
2015-05-16 13:55
#35

Om det berodde på otvättade händer, då vore vi väl alla döda vid det här laget. För hur många tror på att bärplockare tvättar händerna efter varje "besök". Det finns inte så många vattenkranar eller handsprit att tillgå ute på fältet. Eller i skogen. 

Och vem minns inte sin barndom, där man plockade bär i skogen eller smultron på ängen. Åt dom direkt ur handen. Kommer ni ihåg att ni tvättade händerna precis innan? Nä knappast. Tvätta händerna blev man tvingad till innan maten. 

Sen så är det inte så många svenskar som plockar bären i det här landet. De flesta är utlänningar. Så vad spelar det för roll, om det är svenskt, i det läget?

Tror snarare att det beror på frystekniken. Att det är ett glapp där.

Upp till toppen
Annons: