Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6044 ggr
angest
2015-05-03 18:35

Tvärstopp med ägg -hjälp!

Sedan jag  började med lchf har ägg varit min räddning; perfekt till frukost, ett bra mellanmål, till den övriga maten, och på kvällen om man är lite småsugen framför TVn.

Men det har för någon vecka sedan börjat ta emot att äta ägg. Jag är bara inte sugen på det. Och när jag äter det ändå  så nästan kräks jag. Trots att jag verkligen var hungrig innan.  Jag har just tryckt i mig två stekta ägg nu och nu är det riktigt tvärstopp. Nu är det bara inte att tänka på att äta ägg på väldigt länge. Jag dricker och dricker vatten men har bara äcklig äggsmak i halsen hela tiden och jag rapar ägg.

Snälla säg vad jag kan äta till frukost i morgon, och till mellanmål, för jag blir hungrig mellan målen. Jag får nog i mig för lite fett också - sålänge det inte är grädde creme fraiche och ost jag äter. Mejeriprodukter är det enda jag tycker är riktigt gott med lchf. Smör är gott att steka i men inte  som tillbehör tyvärr. Kryddsmör får jag kväljningar av. Jag vill ha gräddsåser, men tyvärr verkar mejeriprodukter bromsa min viktminskning. Jag vill inte heller öka min köttkonsumtion alltför mycket.

Det har verkligen varit äggen som varit min räddning i alla lägen men nu är det helt omöjligt att äta det😭

Annons:
pimpim73
2015-05-03 18:56
#1

Hej,

Har du provat att dricka "fettkaffe"?  En stor kopp kaffe med en matsked kokosfett och en klick med smör i. Ganska gott och mättande faktiskt. Jag står mig fram till lunch men om jag blir för hungrig så tar jag en kopp till innan lunch men med mindre fett.

angest
2015-05-03 19:01
#2

Tyvärr så dricker jag inte kaffe

OlgaMaria
2015-05-03 19:03
#3

En smoothie baserad på kokosmjölk.

Jag gör ofta äggröt som inte alls smakar ägg. Kanske är något att testa lite längre fram. Rör och koka ihop: 1-1,5 dl kokosmjölk, 2-3 ägg, en klick kokosolja, kardemumma, kanel och ev. lite psylliumfrön. Servera med några lingon från frysen eller andra bär och lite utspädd grädde.

Baka LCHF-bröd/knäcke och ät med mycket smör och pålägg.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

parsley
2015-05-04 13:24
#4

Kvarg kanske fungerar (lite godisvarning på de smaksatta varianterna)

Keso och bär + ev extra (kokos)fett.

Smoothie-tips:

  • Ta 1 dl grädde och 1 dl 10 % youghurt 

  • Mixa med 2 äggulor och 1 dl bär

  • Späd med vatten om den blir för tjock och ha ev i extra kokosfett.

eller

Mixa 2 äggulor med 1 mugg kokande vatten och 25-50 g smör. Smaksätt  med t ex 1 tsk kakao och aningens stevia eller en ruta mörk choklad. Låt smaksättningen följa med när du mixar. Smöret kan bytas mot valfri mängd kokosfett. Tar man kakao istället för mörk choklad minskar man mängden kolhydrater något (från 5 g till 1 g enligt kostbevakningen). Smakar ungefär som chokladmjölk.

Är du osäker på vad du äter registrera gärna i kostbevakningen.se för att se hur du ligger till.

Sindri
2015-05-04 17:14
#5

Fett-te går lika bra om man inte dricker kaffe.

asta56
2015-05-09 18:36
#6

Falsk mannagrynsgröt är inte dumt.

Smält 50 g smör och ta från spisen och häll i ett ägg. Vispa ihop. Släng i nån halv deciliter grädde eller ev lite till   och vispa och sen 2-3 msk mandelmjöl  och sätt nu på spisen en kort stund och vispa hela tiden. Det måste gå fort så kok inte länge alls. Snabbt värmer du bara upp det. Servera med lite grädde. Du kan också hälla lite vaniljpulver ovanpå. Jag lovar det är jättegott. Jag brukar ta det nån gång då och då när jag är sugen på nåt gott och man står sig länge även på det.

Annons:
Anders-S
2015-05-09 23:34
Upp till toppen
Annons: