Annons:
Etikettövrigt
Läst 10380 ggr
ItsAlvaa
2015-04-27 23:05

Vad är det för skillnad på vegan och vegetarian?

Jag vet inte vilken 'sida' av iFokus jag ska lägga ut detta på, men jag tänkte att jag tar det här…

Vad är det för skillnad på ''vegan'' och ''vegetarian''? Jag är vegetarian, men har ingen aning om vad det är för skillnad med att vara 'vegan'. Jag har nästan alltid trott att 'vegan' var en förkortning för 'vegetarian' eftersom jag har hört det i filmer och från mina vänner osv.
Om någon vet eller skulle kunna förklara skulle jag vara jättetacksam för svar! Tack!

Annons:
VildaVittra
2015-04-27 23:08
#1

Vegetarian är ett samlingsbegrepp för kostregimer som inte innehåller djurdelar. Så begreppet omfattar veganer, ovo-vegetarianer, lakto-vegetarianer osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
2015-04-27 23:10
#2

Eller.. vegetarianer kan äta en del animalier.. typ ägg o mejerier är vanliga.

Veganer äter inget animaliskt alls.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AnneN
2015-04-27 23:11
#3

På Vegan iFokus finns en artikel med kort beskrivning av vad skillnaderna mellan vegan & vegetarian är.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Yuuuhanna
2015-04-27 23:14
#4

I korthet vad jag har lärt mig, är att…

En vegetarian äter inte döda djur.

En vegan äter inget från djuret. Dvs. varken mjölkprodukter, ägg, kött eller något som kommer från djur. De bär inte heller päls eller använder produkter där det förekommer animaliska produkter.

Sen så finns det alla möjliga varianter och var och en gör ju givetvis som de vill. :)


ItsAlvaa
2015-04-27 23:21
#5

Jaha, nu fattar jag! Tack för alla svar! :)

Saga85
2015-04-27 23:43
#6

Vegetarian är begreppet för att äta en helt vegetabilisk kost (d.v.s. inget från djurriket). Äter man ägg och/eller mjölk är man ovo, lakto eller lakto-ovo-vegetarian.

En vegan äter vegetariskt samt avstår från att använda produkter från djur/utnyttja djur.

Annons:
VildaVittra
2015-04-27 23:57
#7

#6 Nej, det är det inte. 🙂

Ne.se:

_vegetarian, person som äter enbart någon form av vegetarisk kost
_

vegetarisk kost, kost som enbart (vegankost) eller till övervägande del (laktovegetarisk [laktovegetabilisk] och lakto-ovo-vegetarisk [lakto-ovo-vegetabilisk] kost) består av vegetabiliska livsmedel. 

Vegetarian är alltså ett samlingsnamn för de olika "inriktningarna".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

citro
2015-04-28 17:44
#8

Så en vegan kan inte ha en handväska eller plånbok av läder?

Men det kan en vegetarian ha eller?

Zepp
2015-04-28 20:36
#9

I princip så är det så!

Men.. det finns gråskalor inom den veganska världen oxå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
2015-04-29 15:05
#10

För att hålla sig till den ursprungliga definitionen: En vegetarian är en person som inte äter några animaliska födoämnen. Detta innebär att en ovo- eller lakto-vegetarian är en motsägelse i sig, dom äter ju animaliska födoämnen och är således en person som vill kalla sig vegetarian trots att han/hon i själva verket inte är det.

En vegan är en person som inte nyttjar animaliska produkter, alltså inte bara läder utan också tvålar och shampo som är gjorda med animaliskt fett.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[laloli]
2015-04-29 16:05
#11

#9 Hur ser den gråskalan ut? Den enda skillnad jag ser är att man, av hälsoskäl t.ex, äter veganskt. Att vara vegan är en livsstil, där allt utnyttjande av djur utesluts. Eller missar jag nåt?

VildaVittra
2015-04-29 18:35
#12

#10 Du menar att Nationalencyklopedin har fel och du rätt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hemul
2015-04-30 20:11
#13

veget|ari|an [-a´n] substantiv -en -er
• person som endast äter föda från växtriket _jämte i vissa fall mjölk
_http://sok.saol.se/pages/P1066_M.jpg

Definitioner förändras. 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: