Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Varför fungerar det inte?

2015-04-25 20:48 #0 av: mariekarlsson83

Hej!

Jag har i flera år ätit mejerifri LCHF och legat på ca 80 % fett och max 15 gram kolhydrater om dagen.. Har provat allt från att inte räkna kalorier alls till att ligga på 800 kalorier som lägst.. Jag gick inte ned ett dugg sista året. Åren innan hade jag gått ned ca 25 kg och är väldigt nöjd med det så klart. Jag har dock 10 kg kvar att gå ned tills jag är på min ideal vikt. Jag har pendlat upp och ned sista året ca 2-3 kg men annars har inget hänt. Tränar styrketräning 4-5 ggr i veckan och kondition 1-2 ggr i veckan.. Sista månaden fick jag nog och anmälde mig till World Of Shape och åt enligt deras kostschema (var skadad så det blev ingen träning alls) och gick ned 6 kg! Hur kommer det sig? Där äter man ganska lagom med protein, lite fett, kolhydrater i form av knäckebröd (2 skivor) havregrynsgröt och ca 1 dl kokt ris till lunch och middag. 1500 kcal/dag. Man äter något litet var 3:e timme. Hur kommer det sig att jag droppade så mkt på en månad när jag stått still så länge som ett år tidigare på strikt LCHF?

Något förslag?

Anmäl
2015-04-26 00:10 #1 av: dufva

Om du äter under ditt kaloribehov kommer du förstås att gå ner i vikt

Problemet är vad det skulle göra med din kropp långsiktigt

Kan du uppbringa motivation till att äta på det sättet resten av livet?

Skulle det sättet att äta kunna hålla dig frisk och välnärd resten av livet?

Jag tror att åtminstone fråga ett skulle bli problematisk i längden Lipar

Jag tror att det enda som fungerar i längden är en kost som tillfredsställer dina behov samtidigt som den möjliggör för dig att nå normalvikt

Problemet är bara att hitta vilka faktorer som ställer till det för just dig Ler

Det kan också vara faktorer som ligger utanför kostens möjligheter

Det kan tex vara stress brist på sömn eller någon annan faktor som är svår att fixa enbart med kost..

Anmäl
2015-04-26 13:38 #2 av: Effie

Jag tror, utan att veta, men efter att ha läst en hel del på olika fora, att variation i kosten kan påverka viktnedgången.

Och jag tror inte på att 800 kcal per dag nödvändigtvis ger viktnedgång. Jag har träffat en kvinna som berättade att hon åt VLCD, Cambridge eller nåt, och gick upp i vikt av det. Visserligen är det omöjligt, men jag tror inte hon hade anledning att ljuga för mig.  Och jag har en kollega, som brukade äta enbart råkost till lunch, och som tränade en hel del...hon fick rådet att äta mer, och gick sedan ner i vikt.

Men jag tror på att det är viktigt att hitta en kost som fungerar i längden, och som ger den näring som behövs. Och jag tror på att stress, sömnbrist och ev andra faktorer kan påverka.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2015-05-28 18:54 #3 av: Internettan

Att äta en växtbaserad kost med låg proteinnivå (10 E%) och låg fettnivå (10 E%) gör att de flesta kan äta hur mycket de vill av kolhydrater, både i form av stärkelse och av enkla sockerarter som i frukt - och ändå gå ner i vikt eller hålla vikten. Och folk har dessutom blivit av med diabetes 2, trots stor kolhydratmängd. Plus många andra hälsofördelar.

(Googla t ex John McDougall, 80/10/10 eller Douglas Graham.)

Det känns som att man antingen får välja att äta mycket fett eller mycket kolhydrater. Inte både ock. Och att bägge leder till samma hälsofördelar.

När jag äter en kost baserad på frukt, grönt samt stärkelse (potatis, ris, bönor..) kan jag äta massor och ändå hålla mig smal. Jag gick upp på lchf trots att jag inte tyckte att jag åt så mycket. Så LCHF passar vissa medan andra verkar nå bättre resultat (vikt och/eller hälsa) med HCLF.

Anmäl
2015-05-28 22:39 #4 av: hemul

Kwasniewski (den polske läkaren som får typ ettor insulinfria) säger att en fettfri kost du beskriver är den näst bästa, men den skyddar inte mot hjärtsjukdom. Den bästa är förstår hans modell av LC. Skrattar

Han menar också att den värsta, mest ohälsosamma, kosten är just när man blandar kolhydrater och fett. Det ena bör (enligt honom) dominera. Han är dock emot att helt utesluta kolhydrater och vill undvika kraftig ketos. Man kan äta både morötter, potatis och banan, men i begränsad mängd.

Jag är inte man att avgöra vad som är rätt och fel, men han var tidigt ute, Kwasniewski, och han visade sig ha rätt om det mesta.

Anmäl
2015-05-29 08:15 #5 av: parsley

Kan du ha förlorat i muskelvikt om du åt kaloribegränsat och inte tränade under en tid?

Är den idealvikt realistisk med tanke på t ex ålder, kön och  träningsnivå?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.