Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6515 ggr
patrikmellq
2015-04-22 19:15

Ska jag göra som Dietisten säger?

Hej, mitt namn är Patrik och är 44 år.

Vill gå ned i vikt pga hälsan och att jag vill åldras, bli gammal.

Träffa Dietisten för första gången förra veckan.

Hon visa mig tallriksmodellen.

Halva tallriken med sallad och 1/4 del kött, fisk eller fågel och 1/4 del potatis, ris eller pasta.

Och i maj ska jag börja en kurs om kost.

Hon sa även att LCHF använder farliga fetter och att jag skulle undvika detta.

Vi kolla inte mitt BMI och tog inga blodprover.

Men vet sedan tidigare att jag tillhör riskgruppen att utveckla diabetes.

Jag väger 131 kilo och vill väga 80, så det är 51 kilo.

Vill prova LCHF för jag tycker det låter spännande och att kosten är god.

Men skulle behöva bli medlem på någon sida med coaching och mat-menyer, recept.

Är det någon som har några förslag på sida?

Känns omöjligt att gå ned 51 kilon, men vet att jag kan gå ned i vikt.

Slog vad en gång med två arbetskamrater om jag kunde gå ned 4 kilo under en månad.

Jag gick ned 6 kilo.

Åt endast mixad sallader med kött, fisk eller fågel.

Åt inge bröd, frukt eller socker och skipa potatis, pasta samt ris.

Och gick på gå-band 1 timme varje dag i snabbt tempo.

Tänkte lägga upp mitt mål på 80 kilo i del mål.

Mitt första mål skulle kunna vara att börja kunna köpa 3 XLL i vanliga butiker.

Och inte som nu 5 XLL hos Dressman XL.

Är det någon som har tips och råd om vart och hur man ska börja.

Tror själv att bli medlem på en sida med coaching skulle passa mig.

Annons:
parsley
2015-04-22 19:22
#1

Kostbevakningen är en gratis sida, där man kan skriva in vad man äter och se kcal och hur fördelningen i gram och procent när det gäller protein, fett och kolhydrater. 

Jag tycker det är lättast att utgå från mängden protein så den blir lagom, kolla kolhydraterna så de håller sig på tänkt nivå och komplettera med fett så man får tillräckligt med energi.

Lycka till med viktminskningen. Jag tror du kommer klara det galant. 

Tidningen Matkärlek innehåller en del trevliga LCHF-recept. Kvällstidningarnas LCHF-bilagor brukar också vara bra och det finns en hel del trevliga kokböcker. Googlar du på recept LCHF och vad du nu vill äta, t ex LCHF tacos eller LCHF köttfärslimpa, så hittar du användbara recept.

Aleya
2015-04-22 19:25
#2

Fundera om våra förfäder mådde gott och hade det bra utan ris och pasta. Blir ditt svar ja, så då kan du absolut testa.

Jag säger testa, vad har du att förlora på detta förutom vikt?
Själv har jag nu gått ner 16 kg på nästan ett år.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Zepp
2015-04-22 21:23
#3

Eh.. vadå livsfarliga fetter.. livsfarliga dietister säger jag.. hujedanemej!

De fetter man vet är farliga är industriellt framställda transfetter!

Resten kan du äta efter tycke och smak så länge de kommer från bra livsmedel/råvaror!

Fettintag och kardiovaskulär hälsa – är vi helt felinformerade?

"Sammanfattat

Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier.

Gällande kostrekommendationer för prevention och behandling av tex hjärt–kärlsjukdom säger enhälligt att befolkningen kraftigt bör sänka sitt intag av fett, framför allt intaget av mättat fett och transfetter.

Vi behöver nu en ny vetenskaplig debatt och strukturerade systematiska analyser av hela det publicerade underlaget för sambandet mellan fettintag och allvarliga sjukdomar som cancer och hjärtkärlsjukdom. Först då kan nya, vetenskapligt grundade rekommendationer utarbetas."

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=8291

Här har du kostråden på tre minuter!

http://www.lchfmagasinet.se/dokument/LCHF.pdf

Här har du lite recept;

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
2015-04-23 06:56
#4

Jag är kvinna och snart 55 år och en sådan (har jag läst 😉) kan ha problem att gå ner i vikt.
Jag gick ner 45 kg och väger nu UNDER den målvikt jag från början satte. Var lite skeptisk och tänkte som många sa till mig att man kan inte räkna med att väga som man gjorde när man var smal och ung.
Väger nu faktiskt nästan exakt vad jag vägde innan jag vid ca 29 års ålder började äta mig upp i vikt.
Jag säger bara det - läs på (Skaldeman är en favorit för mig och jag tog till mig från honom mest av alla i början) ge det en chans och känn efter vad som händer med vikten, välmåendet etc.
Jag var på god väg att utveckla diabetes typ2 och hade en massa andra krämpor i kroppen som försvunnit. Jag har ätit LCHF i snart 6 år och mina prover för ett tag sedan var jättebra.
Viktigt är att man ger det en ärlig chans - är ÄRLIG mot sig själv när man spårar ur (för det gör man ibland).

Cina-y
2015-04-23 07:20
#5

Börja hos Kostdoktorn.se (du kan bli medlem eller bara läsa en massa) Där finns också tips på andra bloggar och sidor, tex beroende på om du vill träna eller inte

Siggebus
2015-04-23 07:36
#6

Ts: Förresten - du säger att det känns omöjligt att gå ner 51 kg?
Skaldeman gick ner 70 kg ( http://www.skaldeman.se/ ) och vi har även Tommy Runesson ( http://www.tommytappar.se/?page_id=31 ) som halverat sin vikt och gått ner ca 87 kg!
Det finns även många andra - ingen nämnd, ingen glömd! 🙂

Annons:
Kvothe
2015-04-23 08:56
#7

Rekommenderar också dig att läsa Skaldemans bok "ät dig ner i vikt". Studera också på kostdoktorn.se sida. Samt för den dagliga supporten, peppningen och en god gemenskap med många recept, bli medlem i Facebook gruppen LCHF XXL (åtm 40kg att gå ner) LCHF FÖR OSS TUNGVIKTARE (åtm 25 kg att gå ner. LCHF FÖR OSS SINGLAR ( en liberal grupp med en fantastisk gemenskap, du bör vara singel däremot, men det är nog mer en feel good lchf grupp, med mycket humor, lch och livet.

patrikmellq
2015-04-23 13:32
#8

Tack för alla fina inlägg och tips.

Det som känns viktigast nu är att göra en vecko meny för lunch och en vecko meny för middag att hänga upp på kylskåpsdörren. Helst lättlagat.

hemul
2015-04-23 14:29
#9

Bara nyfiken på varför du behöver veckomenyer? Är du inte van att laga mat, brukar äta ute annars?

Zepp
2015-04-23 21:53
#10

Det finns inget så lättlagat som LCHF!

Betänk att de flesta recept du hittar på nätet är oftast mer komplicerade än den mat man äter till vardags!

Varför finns det sällan recept på äggobacon.. jo för att de inte behövs!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anders-S
2015-04-26 08:38
#11

Hur lång tid tog det för dig att gå upp 50 kg?   Ta samma tid på dig för att gå ner!

Att banta är riskfyllt. Det leder till näringsbrist.   Att väga mycket är ingen sjukdom men att äta fel leder till många sjukdomar.

Finns vanligtvis ingen vettig anledning att förändra vikten mer än ett kg per månad, vare sig upp eller ner - 12 kg/år.

Ät mat istället för industriprodukter/industriavfall. Drick vatten.

Avstå helt från spannmål, socker och omega-6-haltiga fröoljor/fett/margarin.  

Ta tillskott av vitaminer och mineraler m.m. (C, D, E, K2, magnesium,zink, EPA/DHA, Q10) från tillförlitliga leverantörer, helst ekologiskt, GMO-fritt och utan sötningsmedel.

Vägra äta statiner även om din legitimerade läkemedelsförsäljare tjatar!

Träna tungt på gymmet, en muskelgrupp per dag. Gå ute i naturen i kuperad terräng istället för på band. Naturen gör dig harmonisk! Lär dig crawla.

Dietister är dödens hantlangare, utbildade och köpta av livsmedels- och läkemedelsindustrin. De har nollkompetens och deras råd är livsfarliga. Skippa deras kostkurs.

http://coltingblogg.com/

http://coltingsnaknasanning.libsyn.com/

Upp till toppen
Annons: