Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7688 ggr
Bibban
4/21/15, 9:23 PM

5:2 och lchf

Vi Lchf:are verkar ha lite olika uppfattning om vad 5:2 innebär för oss. Nu hoppas jag på hjälp att få ordning på vad som gäller under fastan.😀 500 kcal, so far so good. Men ska kalorierna bygga på fett och protein? Det blir knappt ett glas äggmjölk… Ska man försöka hålla den rekommenderade fördelningen mella fett, prot o få kh Eller spelar det inte så stor roll om man glufsar i sig lite extra kh och mindre fett? Jag har sett recept för lchf 5:2 där det ingår baljväxter, rotfrukter mm. Alltså endast fokus på kalorierna. Hade min första 5:2-dag idag med kyckling, rotfrukter, yoghurt, allt i enlighet med receptet. (Jag uteslöt honung och sötpotatis för där gick gränsen för mig.) nu håller jag på att svälta ihjäl… 😀😀😀

Annons:
Angelfish
4/21/15, 10:21 PM
#1

Jag vill göra det så lätt som möjligt för mig så när jag kör 5:2 så äter jag totalt 4 ägg och lite smör, 1 kokt ägg på förmiddagen, 1 kokt ägg nångång på eftermiddagen och sen äggröra på 2 ägg med lite smör till kvällen.

Det håller jag mig ganska mätt på under dagen och det funkar för mig.

Började med det nångång under november och höll på tills nångång i januari och under den tiden gick jag ner drygt 10 kg.

Zepp
4/21/15, 10:27 PM
#2

Bäst är nog att koncentrera sig på ägg?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
4/22/15, 7:20 AM
#3

Jag kör i 5:2 längre men provade ett tag och då var det också ägg som gällde.
Mättar bra.

Bibban
4/22/15, 8:13 AM
#4

Ägg låter lätt och bra. Det känns som om det då blir ägg eller bara vatten. Tackar!

Layza
4/22/15, 9:08 AM
#5

Jag tänker inte så mycket på kalorier. 5:2 måndag och onsdag.

Ingen frukost (kör 8:16 också)

Lunch, två stekta ägg med blad och groddar.

Middag/kvällsmat en vanlig lchfmåltid, men äter mig inte mätt, äter ungefär hälften mot normalt. Om jag är så hungrig så jag absolut vill ha en portion till, så tar jag en med enbart sallad, alltså blad, gurka, goddar .

Jag har gått ner 9 kg på så sätt. de första 5-6 gick på några månader, nu går det mer långsamt.

danlo
4/23/15, 4:46 PM
#6

Har ätit LCHF i ca 6 år nu. Har fuskat en del de sista månaderna dock men för ca 2 veckor sen striktade jag till vardagskosten och började med 5:2 dessutom. Äter mig mätt och belåten på fet lchf-mat övriga dagar. Känns som om jag gått ner 10 kg redan! Dock så gissar jag att det försvunnit ca 1.5-2kg i verkligheten. Men åh så skönt att känna hunger igen. Fastedagarna är underbara! Brukar ligga mellan 400-500 kcal på fastedagarna. Fina fisken :)

Annons:
LaRose
4/23/15, 11:11 PM
#7

#6 Får man fråga vad du äter på fastedagarna?

Effie
4/24/15, 1:15 PM
#8

Jag äter 16:8, normalt (eller rättare sagt, jag hoppar over frukosten för att jag inte är hungrig då). För ett par år sedan fick jag för mig att testa 5:2 oxå. (I combination med 16:8, för det ville jag inte ändra på)

Först försökte jag hitta på lite lagom mat för 500 kcal (omelet tror jag det oftast blev). Jag försökte med ett mål, jag försökte dela upp det på två mål - det blev alltid mer än 500 kcal, för att inte bli vrålhungrig; 600-700 kcal kanske. Då tänkte jag att det kanske var batter att inte äta alls på fastedagen (eftersom jag hört att han som hittade på 5:2 inte trodde att man kunde vara utan helt; sant eller ej) och provade det. Det var lättare, tyckte jag först - men sedan märkte jag att jag var constant hungrig. Då lade jag ner det hela ett tag. Jag ska nog testa igen; kanske hoppa over lunchen två ggr I veckan och alltså fasta 24 timmar. Jag tror 40 timmars fasta två ganger I veckan var för mycket för mig.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Amrit
4/27/15, 10:38 AM
#9

Jag tror att man måste hitta det som passar en själv. Jag körde 5:2 en period och upplvde att det var enklast när jag åt strikt lchf (max 5-10g KH) de andra dagarna och helt enkelt inte åt alls fastedagarna.

starhawk
4/27/15, 3:18 PM
#10

Hade ett fastedygn igår, blev varken hungrig eller trött, en tvåmilstur på cykeln var inget problem. Men det stora problemet för mig var att det är ju så tråkigt! För mig är måltiderna dagens små glädjeämnen men vid fasta tar man ju bort dom!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Siggebus
4/27/15, 5:14 PM
#11

När jag körde 5:2 så brydde jag mig inte om att kvinnor "ska"äta 500 kcal (varför just den siffran?)  - jag höjde och låg på ca 650-700 vilket ändå är väldigt lite. Åt ägg som mättar.

Upp till toppen
Annons: