Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

ang räkning av protein och kolhydrater!

2015-04-21 11:10 #0 av: smurfan37

Hej !

jag är en tjej som började med LCHF för fyra årsedan och trivdes väldigt bra med det. Men när jag började läsa på högskolan med långa resor och mycket plugg o stress tappade jag bort mig i snabbmaten igen :( Men nu är jag tillbaka igen :)

Men mina funderingar är runt detta räknande av protein intag och kolhydrater som de flesta verkar hålla på med nu, fanns inte så mycket förr.

Då åt man en kött bit, ovangjord grönsaker och nån god sås till.  Utan att räkna hur mycket proteiner det innehöll. Är det något nytt som gör att man bör räkna eller kan man köra på som man gjorde förr?

jag tyckte det var så skönt att slippa räkna och hålla på :)

Anmäl
2015-04-21 11:28 #1 av: Siggebus

Jag tycker du ska göra som du gjorde innan om det funkade? Glad
Det kan inte nog betonas att vi alla är olika och jag räknade rätt friskt i början - i alla fall kolhydraterna.
Jag  hade ett stört ätbeteende/känsloätare och kunde överäta även på ren lchf-mat vilket i slutändan gör att det BLIR för mycket kcal (kalorier) om man vill gå ner i vikt.
Jag fick planera min matlagning - gjorde jag stora grytor, stekte en massa biffar eller köttbullar etc så fick jag frysa in i portioner för annars var jag där igen och överåt trots att jag var mätt egentligen.
I samband med mina portioner jag skulle frysa in ville jag försäkra mig om att varken få i mig för lite eller onödigt mycket protein etc så jag räknade en del på det också.
Numera efter ca 45 kg:s viktnedgång och uppnådd målvikt så räknar jag ingenting längre - har lärt mig vad som är lagom för just mig. Tummen upp

Anmäl
2015-04-21 11:29 #2 av: parsley

Har du inga direkta problem med ditt ätande, t ex att du äter för mycket eller för litet eller har svårt att gå ner i vikt, så finns det ingen direkt anledning att räkna om man inte är speciellt road av det. 

Anmäl
2015-04-21 11:31 #3 av: Angelfish

Jag har i stort sett aldrig räknat nåt. Jag vet att jag räknade ut vad 4 ägg och lite smör blev på ett ungefär, när jag började med 5:2 i november men det är det enda jag kan komma på.

För mig funkar allt, så länge jag klarar av att hålla mig från sockret (vilket inte är det lättaste eftersom jag tror att jag är sockerberoende och vissa saker och situationer gör att jag "faller" dit igen men jag försöker lära mig hur min kropp fungerar och vad som triggar mitt sockersug), utan att hålla på och räkna, vilket jag ändå aldrig skulle orka hålla på med. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.