Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Viktnedgång av kolhydrater

2015-04-19 09:19 #0 av: Ny_fiken

Hej, 

Jag har ett tag ätit mer strikt (fettkaffe, tonfisk, ägg, smör, majonnäs etc - alltså inga grönsaker alls) och försöker ligga på max 5 gram kh per dag enligt Kostbevakningen. Detta har jag tänkt fortsätta med några veckor för att få igång viktnedgången. 

Jag har känt skillnad i kroppen, men inte gått ner i vikt. Men så denna helgen gjorde jag tre avsteg. I fredags kväll hade sambon lämnat lite mat i stekpannan - grönsaksblandning med ärtor, majs, bönor, falukorv, köpeköttbullar och potatis. Det var för lite för att lägga undan till ny måltid men för mycket för att slänga så jag åt upp det istället. Medvetet val och tänkte att det är ju inte hela världen. Sedan igår var vi hos min bror där jag tog två eller tre godisbitar som min brorson bjöd mig på, samt en potatis, sås redd på mjöl och efterrätt á la LCHF. Sen på vägen hem blev det avokadosallad med ananas från pizzerian.

Vi pratar alltså inga massiva mängder här, men imorse när jag ställde mig på vågen så hade jag gått ner ett kilo. 

Då kom jag på att jag hört något om att det ibland är bra att öka på kolhydraterna lite för att kicka igång viktnedgången.

Finns det någon som kan förklara mer? 

Är det bra att ha en dag varje eller varannan vecka där man äter lite mer kolhydrater i form av tillåten mat (alltså inte brorsonens godis Skämtar)?

Vore tacksam för svar.

Anmäl
2015-04-20 06:55 #1 av: LUAL

Bloggen Formtoppa med LCHF har gjort experiment med CarNite. Kanske kan du hitta lite mer där? http://sockertjocken.se/bieffekterna-av-carbnites/

Anmäl
2015-04-20 18:58 #2 av: hemul

Siten är uppfuckad, bara blanka sidor. Handlar det om metoden att äta kolhydrater en dag i veckan eller om produkten CarbNite? Den senare verkar som bluff.

Anmäl
2015-04-20 20:08 #3 av: ChoKos

Jag körde på vanlig lchf jan och feb. I mars började jag med carb nite en ggn i veckan och ja jag har gått ner i vikt snabbare.
Mest syns det på mina lovehandles som blivit markant mindre. Jag äter va nlig lchf frukost på mina carbnites sen blir det ofta sushi. Potatis och lite godis brukar också slinka ner. Kalorierna brukar ligga på 3500 den dagen.

Anmäl
2015-04-20 20:26 #4 av: LUAL

#2 Det verkar som hennes hemsida har kraschat, funkade i morse när jag letade efter en länk.
Det handlar om hennes försök att ladda med kolhydrater en gång i veckan med så kallade  "safe carbs". Inget om någon produkt.

Anmäl
2015-04-21 10:08 #5 av: Ny_fiken

Intressant!

Visste faktiskt inte att det till och med fanns en term för det. 

Jag är inte sådan att jag faller tillbaka i dåliga vanor om jag äter mycket kolhydrater eller en bulle så då känns det ju definitivt värt att testa. 

#3 Vad härligt att det funkat! Men då äter du alltså inte bara LCHF-mat med högre kolhydratinnehåll, utan du äter "fuskmat" som en del skulle kalla det? Att kunna äta sushi en gång i veckan låter ju som en dröm ;) Hur mycket extra kolhydrater skulle du säga att du äter? Eller man kanske inte ska tänka så.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.