Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 13386 ggr
vildma
2015-04-15 07:43

Hur få i sig tillräckligt mycket fett?

Hej! Jag har kört en period med appen Lifesum för att kolla om jag gör rätt. Jag får fram att jag bör dra ner på protein och öka fett. Men hur då? Dricker redan fettkaffe, så det är maten jag undrar över. Ät äggallergiker kan jag berätta. Tacksam för tips!

Annons:
[Outlawly]
2015-04-15 08:02
#1

Olivolja och kokosolja?

På sallad eller kokosolja med smak kan man bara käka av för det smakar gott :)

hemul
2015-04-15 15:25
#2

Äter du minde protein så ökar ju andelen fett automatiskt. Du kanske inte "behöver" lägga till så mycket fett.

Zepp
2015-04-15 16:56
#3

Du får äta fet mat i stället.

Typ ägg.. 60E% fett.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
2015-04-15 17:15
#4

#3. I första inlägget står det "Ät äggallergiker kan jag berätta".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
2015-04-15 21:24
#5

Missade detta!

Hur som helst.. då ersätter vi ägg med något annat.. typ Avocado, lax, sill, makrill, entrecote, sidfläsk, bacon.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

peoy
2015-04-15 23:33
#6

Det går tydligen ersätta ägg med blod.. fast det är ju inte särskilt mycket fett i blod, men nåt som är lite intressant iallafall… Mina LCHF-modifierade blodplättar borde alltså gå göra helt utan ägg om man vill..
http://nordicfoodlab.org/blog/2013/9/blood-and-egg

Annons:
vildma
2015-04-15 23:46
#7

Tack för era svar….kul att tänka lite tvärtom - äta mindre protein, så ökar den procentuella fettandelen. Men blooood…nej, det är inte för mig! Avokado och lax älskar jag däremot. Nu har jag lite att klura på! Tack!

duchess
2015-04-25 11:16
#8

Jag har också problem med att det  blir för mycket protein. Jag försöker äta strikt, ganska få grönsaker, undviker mejeri dock inte smör. Jag brukar äta två ägg med ca 20 gram smör till frukost. Till lunch blir det oftast en ägglatte (kaffe, 1 rått ägg, 20 g kokosolja, 20 g smör) plus ett ägg med 10 g smör.  Säg att jag sedan äter en köttbit på ca 150 gram med 30 g smör till middag. Då är jag uppe i ca 60 g protein (målvikt 58kg så 60g är väl lagom), 111 g fett och 4 g kolhydrater (19%, 80%, 1%) men bara ca 1300 kcal vilket jag antar är lite väl lite? Och vill jag byta ut lunchen mot någon köttfärsbiff eller köttbit så drar proteinet iväg för mycket, uppåt 70 g.

Har ni några fler bra tips?

Zepp
2015-04-25 12:07
#9

Eh.. lagom?

Näe minimum.. det verkar som flertalet har problem med att skilja på minimum intag och optimalt intag, det är två skillda saker!

Minimum är det man alldrig skall underskrida någon längre period.. dvs det är nedre gränsen!

Osen på det.. det finns inget som helst vetenskapligt stöd för 1 gram per målvikt.. det är snarare 1 gram per nuvarande vikt.. som absolut minimum/nedre gräns.

Det som finns stöd för är 1-2 gram per kilo och dag, till stora delar beroende på aktivitetsnivå.

Det här med 1 gram per målvikt tror jag handlar om att man släpar med sig gamla bantningstänk in i LCHFtänket.. dvs, ju mindre dessto bättre?

Vad gäller protein så tyder det mesta tvärt om på att ett optimalt intag bevarar muskler och hälsa samtidigt som man går ner i fettvikt på LCHF!

Tyvär kan det innebära att det tar längre tid, dels bevarar man mer av musklerna, dels får man lägre värden av ketoner.. men det viktiga är att det främst är fett man minskar i.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

parsley
2015-04-25 13:54
#10

Ta en sked kokosfett eller smör med jämna mellanrum.

duchess
2015-04-26 22:52
#11

Så då är det ingen större fara om det blir uppemot 80-90 g protein då? Man blir lite smått galen när man läser alla råd hit och dit, så svårt att veta hur man äter optimalt. Antar att det bästa är att experimentera själv. Har ätit lchf sedan 2008 och tycker jag har bra koll på vilka livsmedel som är bra, men när det kommer till att boosta en viktnedgång så vet jag inte vad som funkar bäst. Väger nu 70 kg till 157 cm så behöver tappa lite till.

Har svårt att äta kokosfett/smör bara rakt av, funkar när jag blandar det med kaffe.

Upp till toppen
Annons: