Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har koncentrationssvårigheter

Ledsmärtor och problem med minne och koncentration

2015-04-13 12:58 #0 av: mtg

Hej!

Registrerade mig precis på detta forum då det verkar vara väldigt många kunniga och hjälpsamma människor på en och samma plats :)

Hur som helst, jag är 28 år gammal, 175cm lång och väger ca 82kg, BF på runt 15%. Jag har problem med ledsmärtor runt om i kroppen. Jag har ont under fötterna, i knän, armbågar och händer. Det har varit så otroligt mycket problem med min kropp de senaste åren att något bara måste vara fel. 

Har även haft problem med minne och koncentration i några år nu, och det känns som att det blir värre.

Funderat mycket  på om det kan bero på ångest som jag haft i ganska många år till och från. Om detta är boven i dramat vet jag inte, men det kan ju vara en möjlighet.

En annan möjlighet som jag börjat fundera mer på den senaste tiden skulle vara kosten. Har läst runt på bla detta forum om folk som fått otrolig hjälp från rätt kost. Allt från att dra ner på kolhydrater till att börja käka vissa vitaminer och/eller mineraler.

Är det någon här på forumet som haft problem med ledsmärtor, minne och koncentration som har blivit hjälpt om omlagd kost eller vitaminer/mineraler?
Idag äter jag inte enligt LCHF, men försöker att undvika snabba kolhydrater och istället äta långsamma. Jag skulle kunna överväga LCHF, men tränar en hel del och har redan låg fettprocent, så då borde det väl inte vara en bra idé?

I många år har jag druckit väldigt mycket mjölk, en bit över 10 liter i veckan. Jag har läst att för mycket mjölk kan tömma kroppen på Magnesium, vilket även ångest/stress kan göra. Så att stoppa i sig extra Magnesium kanske inte är en dum idé? Någon som har tankar kring detta?

Andra blandade konstiga saker som min kropp har för sig:
- Väldigt ofta hungrig
- Fort utmattad vid uthållighetsträning (ej utmattad i muskler eller   konditionsmässigt, bara kraftlös på något sätt)
- Behöver kissa väldigt ofta
- Väldigt mörka ringar under ögonen

Hoppas någon orkar läsa hela inlägget och kan hjälpa mig med råd :)

Mvh

Anmäl
2015-04-13 14:08 #1 av: Cina-y

Hej Hur ligger ditt blodsocker? En del av de symptom du nämner KAN man ha vid diabetes typ 2. (minne o koncentration, orkeslös, kissnödig). 

Anmäl
2015-04-13 14:18 #2 av: mtg

Dom har testat mig för Diabetes på vårdcentralen, det var negativt.

Anmäl
2015-04-13 15:09 #3 av: Tant Grön

Jag äter inte LCHF, men råkade hamna här och såg ditt inlägg. Dina symptom påminner om de en kompis dotter hade. Jag googlade runt för att försöka hitta vad som var fel på henne. Tror alla dina symptom kan bero på för låg ämnesomsättning, hypotyreos. Det kan tydligen också ge minnesproblem, eftersom tarmen tar upp vitamin B12 sämre vid hypotyreos. Du kan väl kolla sköldkörtel, B12 och järn nästa gång du går till vårdcentralen.
Sen låter 10 l mjölk/vecka inte alls bra.

Anmäl
2015-04-13 16:10 #4 av: OlgaMaria

MSM är väldigt bra mot smärta i leder och andra delar, och för att läka och bygga upp hjärnan. MSM är organiskt svavel.

Från wikipedia om Svavel: Två av det tjugotal aminosyror som bygger upp proteinerna i växter och djur - metionin och cystein - innehåller svavel.[4] I människokroppen ingår svavel i varje cell, det är kroppens 8:e mest förekommande grundämne, i vikt räknat. Det är en beståndsdel i proteinen kollagen och keratin som bygger upp bland annat brosk, senor, hjärna, bindväv, muskler, skelett, hud, hår och naglar.

Sen behöver hjärnan också fett för att fungera bra. Inte alls bra att äta låg-fett då du har minnesproblem. Om du googlar kan du hitta en del solskenshistorier från personer med dåligt minne som börjat äta kokosolja t ex.

LCHF är ett bra alternativ på många sätt. Varför inte testa!? :-) 

Magnesium är också väldigt bra då man tränar mycket och har stressproblem, och för att väga upp högt intag av kalcium.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-04-13 16:36 #5 av: parsley

Magnesium är bra för mycket. Testa. Välj en lite dyrare sort från hälsokosten som bl a innehåller magnesiumcitrat eller använd magnesiumolja. Billiga sorter innehåller magnesiumoxid som ger mycket magnesium för pengarna, men tas upp dåligt av kroppen  och mest fungerar som laxermedel. Magnesium är muskelavslappande och kan göra att man sover lugnare. Har man haft problem med ångest, så kan kroppen förbrukat en hel magnesium den vägen. 

Kostbevakningen är en sida där man enkelt kan fylla i vad man äter och se hur man ligger till med olika näringsämnen och energiprocent. 

Mjölk innehåller en hel del mjölksocker och det kan trigga sötsug och skapa hungerkänslor. 

Testa LCHF och se hur det känns och fråga på om det är något du undrar över. 

Välj fetare mejeriprodukter, dvs sådana som har mer än 10 % fetthalt, och ha dem i matlagning eller ät fet youghurt till frukost och undvik mjölk som törstsläckare. 

Jag tillhör dem som blivit av med muskelvärk genom att äta LCHF och utesluta mjölmat. 

D-vitamin är en typisk bristvitamin, som kan tas under årets mörka månader, dvs de månader som innehåller bokstaven R. 

Anmäl
2015-04-13 22:24 #6 av: Zepp

Hypotyreos – ett tröttsamt och deprimerat tillstånd 

"Kanske den mest underdiagnostiserade sjukdomen i Sverige är hypotyreos, dvs. en nedsatt effekt av sköldkörtelns hormoner, vilket påverkar varenda cell i hela kroppen. Följder av detta tillstånd kan yttra sig som kronisk trötthet, förstoppning, sömnproblem, depression, lättare psykoser, frusenhet, låg kroppstemperatur, huvudvärk, migrän, värk och kramper i muskler, stickningar i händer, domningar i fötter, svullnader, artrit dvs. reumatisk värk, lite av yrsel, torr och fjällig hud, akne, ”tunga” ögonlock, glåmigt ansiktsuttryck, svullnader och svullnader under ögonen, värk före och under menstruation, kramper vid menstruation, nedsatt aptit, försvagad puls, återkommande urinvägsinfektioner, svårigheter att stå ut med kyla eller värme, oförklarliga viktändringar, åderförkalkning, högt kolesterol osv."

http://migrated.ifokus.se/uploads/ab2/ab24b1944060c932f735074e7d0cc6df/hypotyreos.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-04-14 07:36 #7 av: Tyroidea

Tycker också att det låter som något med sköldkörteln, Har det själv och hade jätteont i ryggen tills värdena blev bra. Försök att få komma till en internmedicinare som är mer expert på detta än vårdcentralen. 

Anmäl
2015-04-14 07:39 #8 av: mtg

Tant Grön: Jag har också trott det är Hypotyreos, men dom har tagit blodprov för det. Jag överväger fortfarande starkt att det är det dock, för det ska tydligen vara väldigt svårt att hitta via blodprov.

OlgaMaria: Testade MSM i ett tag faktiskt, men märkte ingen skillnad. Tack för tipset iaf :)

Parsley: Det magnesiumet jag tar innehåller just magnesiumoxid, och det blir jag dålig i magen av. Så ska testa att skaffa ett med citrat istället. Tack för massa bra tips.

Zepp: Ja, som sagt tror jag också det skulle kunna vara detta. Ska försöka få vårdcentralen att utvärdera detta ytterligare. Dom verkar inte ha så bra kunskaper om ämnet dock tyvärr :(

Anmäl
2015-04-14 07:41 #9 av: mtg

Zepp: Vart hittade du den artikeln? I slutet står det
"Vi erbjuder en sådan test, läs mer om Adrenocortex Stress Profil, vilken kartlägger cortisolnivåer och DHEA. Provtagningen är enkel då saliv är testsubstrat."

Jag skulle vilja komma i kontakt med dom om dom göra sådana test. Verkar ju inte som vårdcentralen besitter kunskap om detta.

Anmäl
2015-04-14 10:58 #10 av: makros

Du få gå till din Vårdcentral och be de att ta blodprover; TSH,  T4, T3,   (som man kollar sköldkörtel), TPO (kollar man om du har antikroppar som producerar inflamation i  kroppen, - kortisol värde som skall tas kl 8 på morgonen ( som man kollar om du har trötta bynjurar) och kolla B12 och ferritin (järn).

Anmäl
2015-04-14 11:03 #11 av: mtg

Makros: Har läst runt massa om kortisoltest, och det behövs väl göras flera gånger under dagen för att veta hur det står till?

Anmäl
2015-04-14 12:15 #12 av: Lisabet

Jag har hypotyreos, och känner mig ofta trött och håglös, trots att jag tar Levaxin, och har så gjort i 20-25 år.

Jag testade L-Tyrosin, ett kosttillskott, som jag köpte från BodyStore. Jag tog en tablett om dagen. Det stod (såg jag sen) på någon sida, att man ev. skulle behöva se över sin dos Levaxin. Det skulle behövts, så jag slutade, för jag fick hjärtklappning i stället. Det tog nog tre veckor med en tablett om dagen. På burken står 2-4 tabletter 2 ggr om dagen, så jag började försiktigt.

Men ni som inte tar Levaxin skulle ju kunna pröva, för det verkar som tyrosin behövs på många ställen i kroppen.

Jag skulle gärna prova igen, men med hjälp av läkare för kontroll, men har inte orkat ta tag i det.

Anmäl
2015-04-14 13:33 #13 av: parsley

Vill man hålla på med kosttillskott så finns det både det ena och det andra som stöttar diverse funktioner i kroppen. Grunden är dock att äta rätt. Hjälper inte det, så kan man börja med kosttillskott, om man inte har något skolmedicinskt problem. 

Gurkmeja sägs vara anti-inflammatoriskt. Ta en burk gurkmeja (vanlig från mataffären går bra) och häll i en kastrull. Tillsätt 2 burkar vatten. Koka upp. Stäng av plattan och koka gurkmejapastan ca 10 min på eftervärmen. Förvara i en burk med lock i kylskåpet och ät ca 1 msk per dag. Gurkmejapastan kan blandas med någon form av mjölk och får då en rogivande effekt. En del tar den får att somna lättare. Den kan också sväljas hel eller blandas i t ex yoghurt. Helst ska man krydda den med nymald svartpeppar också för bästa upptag. Testa att googla på t ex golden milk gurkmeja eller gurkmeja, så tror jag du hittar en del information.

Tror dock att den innehåller en del kolhydrater, så behöver äta strikt LCHF så kanske man får avstå den.

Anmäl
2015-04-14 14:15 #14 av: mtg

Här hittade jag nu några som gör tester för Hypotyreos och utmattade binjurar etc.

http://www.luningnaringsklinik.se/

Ska kontakta dom och se om dom kan hjälpa mig :)

Anmäl
2015-04-14 14:54 #15 av: Tyroidea

Den kliniken ser väl inte helt seriös ut. Att ta mediciner som påverkar sköldkörtelhormonerna om man inte behöver det är potentiellt farligt.

Anmäl
2015-04-14 15:06 #16 av: parsley

Är du intresserad av kosttillskott och hormoner läs Mia Lundins bok "Kaos i kvinnohjärnan" om du har möjlighet. Hon har även en del tabeller på sin hemsida/webshop som man kan ta del av.

Anmäl
2015-04-14 19:05 #17 av: Zepp

#9

Det är en gammal artikel som legat hör i flera år.. dock så har jag för mig att det var från ett laboratorium som inte var så seriöst?

Jag rekommenderar Werlabs för provtagning.

http://www.werlabs.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-04-15 05:36 #18 av: mtg

Tyroidea: Varför tyckte du inte kliniken verkade seriös? Det känns som att det är enda sättet för en att få det svart på vitt att binjurarna är trötta och behöver hjälp med kortisoltillverkningen.
Om man går via sjukvården så verkar det ju bara vara blodprov dom kan ta, och där hittar man ju oftast ingenting.

Anmäl
2015-04-15 06:52 #19 av: mtg

Zepp: Dom utför väl endast blodprov? Det verkar inte vara så tillförlitligt för att upptäcka uttröttande binjurar, så länge det inte rör sig om Addisons sjukdom tex.

Anmäl
2015-04-15 09:48 #20 av: Zepp

Ja det gör dom.

Men.. från det ena till det andra, här har du debatten samanfattad i Läkartidningen om Scandlabb och deras Kortisolprov.

http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/16560/1196_1198.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-04-16 07:59 #21 av: Tyroidea

Teorin om utmattade binjurar och hur det i så fall ska behandlas är väldigt tunn. Finns det någon som helst forskning på det? Jag har inte sett någon hänvisa till det. En sorts slaskdiagnos för att man inte får hjälp av sjukvården. Det senare är ju tråkigt men det gör ju inte andra hypoteser sanna bara för att.

Anmäl
2015-04-18 11:05 #22 av: melodylouise

Du har mycket inflammationer i kroppen. Du måste sluta med mjölkprodukter och whey och kaseinpulver. Och dra ner på träningen. Tyvärr. Din kropp skriker till dig att du pressar den för hårt. Sov. Vila. Promenera istället för springa, yoga eller liknande istället för styrketräning. Om du lyssnar på kroppen nu så kan du säkert träna lika mycket om 4-6 månader. Om du skiter i vad kroppen säger till dig nu så kommer skadorna på posten och du kommer i framtiden alltid ha skador. 

Hoppas att du tar till dig mitt råd.

Mvh.

Anmäl
2015-04-19 09:48 #23 av: mtg

melodylouise: Jag har lagt av helt med mjölkprodukter nu faktiskt.

Det kan vara så att jag pressat kroppen för hårt, men jag har också en annan teori.
Det är att jag har en stor magnesiumbrist. Vid långvarig stress så töms ju kroppen på magnesium, och kalcium som finns i mjölk drar också ur magnesium ur kroppen. Och mjölk har jag ju druckit MYCKET av!
Många av mina symptom stämmer ju överens med magnesiumbrist iaf.
Käkar nu 600mg magnesium om dagen och ska se om det blir någon skillnad. Undrar hur lång tid det tar innan man märker något.

Anmäl
2015-04-20 17:34 #24 av: Halvdansken

Och glöm inte d-vitaminet!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-04-20 19:08 #25 av: farao

I dag är ca 70 % av vår föda inte lämplig människoföda. Du skall äta sånt som vi åt för mer än 10 000 år sedan. D.v.s. kött, fisk och grönt försiktigt med frukt eftersom de flesta frukter innehåller för mycket socker, då de är förädlade och ej ursprungliga.

Denna sk. paleolitiska kost kommer att göra dig frisk och du behöver inte fundera över vad som fattas dig.  Felaktig föda gör att näringsämnen och mineraler ej tas upp på ett riktigt sätt, vilket leder till sjukdom. Vilken sjukdom du drabbas av beror på ditt arv. Dessa 70% olämplig människoföda leder till både födoämnesallergi och födoämnesintolerans som kan vara svårt att spåra. Back to basic. När du blivit frisk  pga din dietförändring så måste du prova dig fram när du inför nya saker på din dietlista. Du måste själv ta ansvar för din hälsa, ingen annan gör det. Skolmedicinen har misslyckats och är fokuserade på att skriva ut mediciner som någon skall tjäna pengar på. Låt maten bli din medicin sa visst redan medicinens fader Hippokrates.

googla på paleodiet och lär dig mer.    

   ps:  mjölk och mjöl(sädesslag) är det första man skall misstänka vid värk

Lycka till Anders 66.

Anmäl
2015-04-20 20:30 #26 av: mtg

Skall kolla upp den dieten :) D-vitamin käkar jag 25 mcg per dag, det borde väl räcka nu över sommaren iaf? Eker ska man ha större dos?

Anmäl
2015-04-20 20:33 #27 av: mtg

100 mcg såg jag att det var nu! Den nya jag köpt är 25 mcg. Är inte 100 mcg alldeles för mycket?

Anmäl
2015-04-20 20:36 #28 av: Halvdansken

Nä, 100 är en ganska lagom dos. Det tar vi året runt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-04-29 10:10 #29 av: mtg

Blivit tipsad om att det kan hjälpa att dricka saltat vatten mot ledsmärtor. Någon som hört om detta?

"Det kanske inte låter särskillt näringsrikt, men vanligt vatten med lite salt och vissa mineraler kan göra underverk. Dr. Fereydoon Batmanghelidj anser att sjukdomar är symptom på uttorkad kropp. I sin bok Your Body’s many Cries for Water berättar han vad brist på vatten kan ställa till med och hur du enkelt kan åtgärda den genom att dricka lätt saltat vatten mellan måltider. Detta plus kalcium, magnesium, kalium, zink, selen och mangan. hjälper din kropps celler att behålla sitt vatten.

Jag har under ett år slängt ut tusenlappar på miljöfarliga mediciner, provat trettio olika kurer för att bota inflammerade leder (artros), men utan resultat. När jag börjat med den här kuren, blev fingrarna friska på en vecka.

Doktorns recept: Blanda 1/4 tsk salt per liter vatten. Drick två glas direkt på morgonen när du stiger upp. Ta sedan ett glas en halv timme före varje mat och ett glas två och halv timmar efter maten. Se också till att du får i dig kalcium, magnesium, kalium, zink, selen och mangan. De första tre finns bl.a. i havssalt. De senare två finns bl.a. i ägg. Mangan finns bl.a. i lingon och fullkornsbröd. Slutligen behöver vi också motion för att få kroppens kemi att fungera normalt."

Anmäl
2015-04-29 12:14 #30 av: hemul

mtg, oavsett vad dina problem beror på så kan det hända att lågkolhydrat hjälper. Det är många med diffus värk, trötthet o.s.v. som har den erfarenheten. Vad har du att förlora på att testa?

Att du redan är smal och tränar är inget hinder. Det enda är att i början mår de flesta dåligt och det tar en tid innan man kommer upp i normal kapacitet igen, så man bör ta det lugnt med träningen då. "Övergångsbesvären" kan vara olika länge för olika människor, men minst ett par veckor bör du nog räkna med.

Det är väl heller ingen anledning att go cold turkey eller köra superstrikt om du inte behöver det. Trappa ner gradvis så slipper du antagligen övergångsbesvär. Uteslut/minska drastiskt fr.a. spannmål och socker. Rotfruker och frukt tror ivf jag inte är så big deal om man inte äter stora mängder eller, som många här, har en problemetik kring sockerberoende och söta saker i allmänhet kan trigga ett djupdyk bland smågodiset på ICA.


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.