Annons:
Etikettövrigt
Läst 3752 ggr
Nova1234
4/1/15, 8:23 AM

Erfarenheter

Hej alla medlemmar Jag undrar vilka erfarenheter ni har av lchf mat Hur länge har ni ätit den maten? Hur mycket har ni gått ner? Har ni haft lätt för att hålla vikten när ni har nått er målvikt? Jag har ingen stor övervikt, jag är 167 och väger 65 kilo, det är bara några kilon som ska bort. Mitt problem är att jag alltid får kämpa för att inte gå upp i vikt, jag får alltid hålla strikt koll på vågen då jag kan lätt gå upp fyra kilon på semestern eller runt jul och nyår. Jag har provat alla möjliga sortes dieter, jag går ner för stunden, men går sen upp lika lätt igen…. Därför tänker jag nu prova lchf för att se om den maten passar mig bättre och fungerera på sikt.

Annons:
Nova1234
4/2/15, 8:50 AM
#1

Lchf funkar för mig också, även om jag inte har så mycket att gå ner Igår vägde jag 64,1, idag 63,6 Mitt mål är 55 kg, det är vikten jag trivs bäst med, jag vill bli pinnsmal :)

Siggebus
4/2/15, 10:45 AM
#2

Började så smått i  början av 2010.
La om kosten tvärt och radikalt men hade en del bakslag när jag periodvis "fuskade".
Gick ner från 106 till 62 kg och höll den vikten ett bra tag men sen började jag flippa ut under en period med frossande i framförallt godis, chips etc (maten har jag hela tiden varit noga med)
Kände att kläderna började strama lite och vägde mig - hade gått upp ca 6-7 kilo.
Har nu skärpt till mig och insett att maten funkar fint som bara den. Mår bra och älskar allt det goda man får äta.
Men har också insett att jag INTE klarar att bara ta lite godis - att "unna" mig för då är jag snabbt där igen och frossar utan stopp.
Har stoppat allt godis etc och har börjat krypa ner i vikt igen.

OlgaMaria
4/2/15, 11:03 AM
#3

Man får helt enkelt acceptera att man måste äta på ett visst sätt alltid för att hålla vikten, att man inte kan göra utsvävningar, i alla fall inte flera dagar i rad. Att kunna äta vad som helst, när man känner för det, är en lyx som bara funkar för vissa, tyvärr. 

Så hitta ditt sätt att äta och må bra på lång sikt. LCHF är ett mycket bra alternativ för livet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Nova1234
4/2/15, 11:04 AM
#4

Så strongt av dig att gå ner så mycket! Visst är det lätt att falla tillbaka på gamla vanor, det brukar straffa sig…. Med lchf känner jag att det borde vara lättare att inte fuska med godis. Det finns så många goa recept, i påsk ska vi äta bl.a en god köttbit med bea och smörstekta grönsaker, som godis blir det lchf glass och kokos godisar Det är ju helt fantastiskt att man kan äta så och gå ner i vikt! :)

Nova1234
4/2/15, 11:08 AM
#5

#3 ja, som det känns nu så kan jag äta den här maten alltid!! :) Tidigare har jag levt på pulver och bantarsoppa i (långa) perioder, för att hålla vikten

Minska kolhydrater
4/2/15, 2:49 PM
#6

Har gått ner 30 kg på två år. Har nu den vikt jag är nöjd med. Jag har försökt att alltid vara i ketos och har inte haft några bakslag under den här tiden.  Ketosen gör att man själv kan bestämma hur mycket och vad man vill äta. Man bli inte ett offer för sin hunger eller sitt sötsug.

Annons:
Nova1234
4/2/15, 3:31 PM
#7

Helt otroligt 30 kg på två år!! Skönt att du har hittat en balans och att du kan hålla din vikt. Vilket är det svåraste Hur vet du att du är i ketos? Fortsätter du att gå ner i vikt om du äter på samma sätt som när du tappade 30 kilo? Har du ökat mängd fett eller kolhydrater nu när du har nått ditt mål?

Zepp
4/2/15, 8:03 PM
#8

Ketos är inget underverk.. däremot så är det inget fel i att vara i ketos.. som regel betyder det mest att man gjort fett till huvudbränsle.

Att äta en sk ketogen diet betyder inte alltid att man promt kommer att befinna sig i ketos.

Det betyder mest att man dragit ner drastiskt på kolhydrater som omvandlas till blodsocker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nova1234
4/3/15, 9:59 AM
#9

#8 det är så mycket att lära som nybörjare, jag antar att det får ta tid innan jag känner mig mer säker på lchf. Just nu räknar jag kolhydrater med hjälp av kostbevakningen och försöker hålla mig till max 20 om dagen. Försöker också äta 16:8 Än så länge känns det kanonbra :)

Zepp
4/3/15, 10:17 AM
#10

Ja räkna du på i början.. i slutändan så lär du dig vad för mat som främst leder till främst blodsocker!

Och beroende på hur mycket blodsocker/raketbränsle du behöver, så kan du välja vad du vill äta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: