Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Hälsa

Tolka mitt labsvar och rekommendationer KOLESTEROL

2015-03-31 11:12 #0 av: Kakan2

Hej!

Var på hälsokontroll på företagshälsan, fick ett stick i fingret och ett totalkolesterolvärde på 6,2. (Blodsocker 4,7)

Kommer inte ihåg om jag druckit en äggkaffe innan eller var helt fastande :(

Det något höga totalkolesterolet samt att jag ätit LCHF (Förutom totalt ca 2 veckor per år) under nu ca 4 år gjorde att de tog ett blodprov i armen och skickade iväg.  Jag äter normalt LCHF åt det strikta hållet, ca max 20g KH per dag från grönsaker. Tidigare åt jag mkt nötter så då blev det mer KH/dag. 

Idag fick jag svar på mina prover. Tar gärna emot kommentarer på det... Samt läs även läkarens rekommendationer... Speciellt den om BECEL,, jag höll på att trilla av pin.

Bifogar 2 bilder men för er som inte ser de så var mina värden:

P-Kolesterol 6,8

P-HDL-Kolesterol 1,53

P-LDL-Kolesterol 5,34

P-LDL-kol/HDL-kol (kvot?) 3,5

Som rekommendation tycker de att jag skall:

äta mer av:

Grönsaker o rotfrukter, frukt och bär, bröd (gärna fiberrikt), pasta(helst fullkorn), risgryn, mjukt och flytande matfett, fisk och magert kött,,, Hmmm,,, ja joo vissa av punkterna kan jag väl göra dvs, grönsaker o nå bär, kött o fisk .

Äta mindre av:

Fet ost, grädde, feta desserter, hårda matfetter som smör o margarin, feta kött o charkprodukter, snacks, kaffebröd, socker o godis... Hmm,, 

Sen upplyser läkaren snällt om att det finns en bra internetsida för information om fetter... gissa vilken... JO...... www.becel.se..... jag höll på o trilla av stolen... suck!!!

Jag tänker inte sluta med LCHF, men om man kollar på mina värden,,, är det nåt jag bör kolla upp ytterligare?

Anmäl
2015-03-31 11:17 #1 av: hemul

"Det finns också en bra internet sida för information beträffande fetter www.becel.se"

Fy fan. För både de språkliga misstagen och innehållet.  :puke-smilie:

Gå till en riktig läkare och få APO-kvot tagen om du oroar dig.

Anmäl
2015-03-31 11:21 #2 av: lottas-kaniner

Kolesterol värdet skall ligga ruunt 4.0. Detta har diskuterats på andra ställen (inom läkarkåren), och det finns de som säger att detta värde, kan vara högre hos vissa, och lägre hos vissa, 

Jag har också fått att jag har högt kolesterol 5.1, och fått samma tips som du fått. Men jag tål inte fisk, nötter mm, så det är endast kött som hjälper. Tycker nog, att så länge som du mår bra, fortsätt med den dieten. Det finns de som har högt kolesterol som aldrig får hjärt/kärlsjukdomar, sedan finns de det med lågt värde som får dessa sjukdomar.

Anmäl
2015-03-31 11:49 #3 av: Zepp

6,8/1,53 = 4,44

Bör ligga under 6 , helst 5 eller lägre, kalasbra vid 4 eller lägre.

Du har bra kolesterolvärden vad man kan se.

Vill du försämra dina värden kan du alltid följa råden på BECEL.SE!

Oså.. du har högt bra HDL det är skyddande.. ju högre HDL desto mindre betydelse får de andra.

Anmäl
2015-03-31 11:53 #4 av: Kakan2

Haha,,, ursch,, jag förstår inte hur en läkare kan rekommendera att titta på becels sida. suck..

Anmäl
2015-03-31 12:08 #5 av: Effie

Står inget om triglycerider. Eftersom LDL-värde, såvitt jag vet, beräknas fram, så finns det tvivel om att det värdet är korrekt vid mycket låga triglyceridvärden (som är vanligt på LCHF-kost).

Becel sänker kolesterolvärdet genom att ersätta kolesterolet med växtsteroler. Om det är nyttigt, däremot... Kolesterol används i alla celler; om något är fel ökar reparationsbehovet och därmed behovet av kolesterol; att då byta det mot oanvändbara växtsteroler...

Jag är inte medicinskt utbildad på något vis; har bara läst på bloggar och försökt förstå sammanhangen, så ta mina åsikter för vad de är.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2015-03-31 12:27 #6 av: krysopras

Man kan ju be om att få ett apolipoprotein-test också, men de vill sällan ge en ett sånt. I synnerhet inte läkare som rekommenderar Becel, skulle jag tro. 

3,5 i kvot förefaller helt godkänt enligt vad jag kan utläsa här:

http://plus.rjl.se/info_files/infosida25084/hyperlipidemi.pdf

sida 3

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.