Annons:
Etiketthälsa
Läst 10082 ggr
Kakan2
2015-03-31 11:12

Tolka mitt labsvar och rekommendationer KOLESTEROL

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!

Var på hälsokontroll på företagshälsan, fick ett stick i fingret och ett totalkolesterolvärde på 6,2. (Blodsocker 4,7)

Kommer inte ihåg om jag druckit en äggkaffe innan eller var helt fastande :(

Det något höga totalkolesterolet samt att jag ätit LCHF (Förutom totalt ca 2 veckor per år) under nu ca 4 år gjorde att de tog ett blodprov i armen och skickade iväg.  Jag äter normalt LCHF åt det strikta hållet, ca max 20g KH per dag från grönsaker. Tidigare åt jag mkt nötter så då blev det mer KH/dag. 

Idag fick jag svar på mina prover. Tar gärna emot kommentarer på det… Samt läs även läkarens rekommendationer… Speciellt den om BECEL,, jag höll på att trilla av pin.

Bifogar 2 bilder men för er som inte ser de så var mina värden:

P-Kolesterol 6,8

P-HDL-Kolesterol 1,53

P-LDL-Kolesterol 5,34

P-LDL-kol/HDL-kol (kvot?) 3,5

Som rekommendation tycker de att jag skall:

 äta mer av:

 Grönsaker o rotfrukter, frukt och bär, bröd (gärna fiberrikt), pasta(helst fullkorn), risgryn, mjukt och flytande matfett, fisk och magert kött,,, Hmmm,,, ja joo vissa av punkterna kan jag väl göra dvs, grönsaker o nå bär, kött o fisk .

Äta mindre av:

Fet ost, grädde, feta desserter, hårda matfetter som smör o margarin, feta kött o charkprodukter, snacks, kaffebröd, socker o godis… Hmm,, 

Sen upplyser läkaren snällt om att det finns en bra internetsida för information om fetter… gissa vilken… JO…… www.becel.se….. jag höll på o trilla av stolen… suck!!!

Jag tänker inte sluta med LCHF, men om man kollar på mina värden,,, är det nåt jag bör kolla upp ytterligare?

Annons:
hemul
2015-03-31 11:17
#1

"Det finns också en bra internet sida för information beträffande fetter www.becel.se"

Fy fan. För både de språkliga misstagen och innehållet.  :puke-smilie:

Gå till en riktig läkare och få APO-kvot tagen om du oroar dig.

[lottas-kaniner]
2015-03-31 11:21
#2

Kolesterol värdet skall ligga ruunt 4.0. Detta har diskuterats på andra ställen (inom läkarkåren), och det finns de som säger att detta värde, kan vara högre hos vissa, och lägre hos vissa, 

Jag har också fått att jag har högt kolesterol 5.1, och fått samma tips som du fått. Men jag tål inte fisk, nötter mm, så det är endast kött som hjälper. Tycker nog, att så länge som du mår bra, fortsätt med den dieten. Det finns de som har högt kolesterol som aldrig får hjärt/kärlsjukdomar, sedan finns de det med lågt värde som får dessa sjukdomar.

Zepp
2015-03-31 11:49
#3

6,8/1,53 = 4,44

Bör ligga under 6 , helst 5 eller lägre, kalasbra vid 4 eller lägre.

Du har bra kolesterolvärden vad man kan se.

Vill du försämra dina värden kan du alltid följa råden på BECEL.SE!

Oså.. du har högt bra HDL det är skyddande.. ju högre HDL desto mindre betydelse får de andra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kakan2
2015-03-31 11:53
#4

Haha,,, ursch,, jag förstår inte hur en läkare kan rekommendera att titta på becels sida. suck..

Effie
2015-03-31 12:08
#5

Står inget om triglycerider. Eftersom LDL-värde, såvitt jag vet, beräknas fram, så finns det tvivel om att det värdet är korrekt vid mycket låga triglyceridvärden (som är vanligt på LCHF-kost).

Becel sänker kolesterolvärdet genom att ersätta kolesterolet med växtsteroler. Om det är nyttigt, däremot… Kolesterol används i alla celler; om något är fel ökar reparationsbehovet och därmed behovet av kolesterol; att då byta det mot oanvändbara växtsteroler…

Jag är inte medicinskt utbildad på något vis; har bara läst på bloggar och försökt förstå sammanhangen, så ta mina åsikter för vad de är.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[krysopras]
2015-03-31 12:27
#6

Man kan ju be om att få ett apolipoprotein-test också, men de vill sällan ge en ett sånt. I synnerhet inte läkare som rekommenderar Becel, skulle jag tro. 

3,5 i kvot förefaller helt godkänt enligt vad jag kan utläsa här:

http://plus.rjl.se/info_files/infosida25084/hyperlipidemi.pdf

sida 3

Annons:
[lottas-kaniner]
2015-03-31 12:49
#7

Du kommer väl att få en ny tid längre fram för uppföljning

Kakan2
2015-03-31 13:32
#8

Det får jag troligen om jag hör av mig och kräver det. Kanske skall be om en uppföljning säg 6 månader framåt

[krysopras]
2015-03-31 14:59
#9

#8

Om du inte har någon annan sjukdom t ex diabetes så får man bara 1 kolsterolprov/år i mitt landsting. Men det kan vara andra riktlinjer i andra landsting. Bli bara inte förvånad =/

nilu
2015-03-31 15:36
#10

Precis som Effie #5 skriver så används kolesterol i alla cellerna, speciellt i cellmembranen, och är det något fel på väggarna så behövs det mer kolesterol för att laga felet. Det är precis så Becel med växtsteroler fungerar.  Växtsterolerna,   tränger sig in i cellväggarna i stället för kolesterolet, vilket förståss uppfattas som en skada av kroppen som ser till att mer kolesterol tas ur blodbanan för att reparera skadorna, vilket leder till ett lägre kolesterolvärde.

Även om läkarkåren anser att kolesterol är ren pest och pina, så borde man väl vara lite tveksam till vad växternas kolesterol annars ställer till i kroppen, förutom då  att förstöra cellmembranen.

[lottas-kaniner]
2015-03-31 16:33
#11

#9 Här skall jag komma tillbaka om 6 månader för att kolla.

Siggebus
2015-03-31 18:34
#12

Lite lustigt med de där mat-tipsen ts fick med analysen :)
Bl a "Mindre med fet ost, grädde, smör, feta kött och charkprodukter"
Jag hade ännu högre av det goda kolesterolet och mindre  av det onda samt jättebra triglycerider - men ovanstående är precis vad jag äter 😉

[lottas-kaniner]
2015-03-31 20:55
#13

#12 Bara för att det är efter livsmedelsverkets rådgivning😉.

Fortsätt med din kost, så länge du mår bra av den, finns många som har haft god nytta av den. 

Själv äter jag allt det som man inte skall, och jag mår inte dåligt, och tänker inte byta ut den mot läkarens rekommendationer.

Annons:
hemul
2015-04-01 00:15
#14

Jag förstår inte varför det skiljer så mycket på vilka prover som tas i olika delar av landet. Här (Uppsala) slutade man att ens ta de här gamla kolestrolvärden för ganska många år sedan nu. Varför fortsätta med något som alla är överens om inte är rättvisande, oavsett vad man anser om kolesterol för övrigt?

spirit
2015-04-01 08:30
#15

Ju högre kolesterol man har desto mer långlivad blir man, enligt Läkartidningen för några år sedan.

Glöm allt vad kolesterol heter, provet har ingen relevans över huvud taget annat än som försäljningsargument för statiner som plågar dig så svårt att du hamnar i i förtid i rullstol på demensboendet och dödar sig snabbare.

Doroteagun
2015-04-01 08:38
#16

Hur kommer det sej att referensvärdena ser annorlunda ut i mina provsvar?

P-Kolesterol 3,9-7,8   LDL-Kolesterol 2,0-5,3  I Kakan2:s provsvar är dessa värden 3,3-6,9 respektive 1,4-4,7!  (HDL-Kolesterol  ref.värdet är lika) 

Ska inte referensvärdena vara lika i hela landet? Hur skall man då kunna tolka sina värden?

[krysopras]
2015-04-01 09:40
#17

Om man har någon sjukdom så får man lägre högsta referensvärden. Diabetespatienter har lägre gränsvärden för de är patienter med hög risk för hjärt/kärlsjukdom. Ett kolesterolvärde som är normalt för en frisk person kan betraktas som för högt för en diabetiker.  Jag har en nära anhörig som har diabetes, hans kolesterol är förhöjt för honom men vore helt ok om han inte haft diabetes. Det finns andra tillstånd och sjukdomar som gör att man kan vara i riskzonen, t ex  högt Blodtryck, tidigare hjärt/kärlsjukdom, fetma eller rökning.  

Nu vet jag ju inte om någon av er har ngn sjukdom men det kan alltså vara orsaken.

hemul
2015-04-01 11:36
#18

#16 Referensvärdena ändrades för ungefär ett år sedan. Kakans företagshälsovård kanske fortfarande gå efter det gamla. Ska kolla, jag har lappar med båda.

Referensvärdena ska nu spegla någon slags normalvärden inom befolkningen, alltså värden som folk i allmänhet har, istället för som tidigare önskvärda värden.

hemul
2015-04-01 11:41
#19

Stämmer inte helt, men det har nog alltid skiftat mellan olika labb. Så här är det här.

P-kolesterol
gamla: <5    nya: 3.9 - 7.8

P-HDL-kolesterol
gamla: >1.2   nya: 1.0 - 2.7

P-LDL-kolesterol
gamla: <3    nya: 2.0-5.3

Doroteagun
2015-04-01 14:38
#20

#17 krysopras  Din teori stämmer inte. Jag har två hjärtinfarkter och en TIA i ryggsäcken och bör vara högriskpatient.

#19 hemul. Tack, då har jag de nya värdena!

Annons:
hemul
2015-04-01 15:17
#21

Fast de gamla är väl fortfarande de önskvärda. Min läkare sa att det ändrats för att inte skrämma upp folk så mycket. Läkarna går nog efter samma kriterier som förut ändå.

Zepp
2015-04-01 20:59
#22

Referensvärden är en sak och skiljer mellan laboratorium, behandlingsvärden är något helt annat och är beroende av sjuk/frisk!

Och med ny vetenskap så ändras även nivåer.. total kolesterol och LDL är oftast ointressant såvida man inte har konstaterad FH.

APOb är det nya om man har problem med att ha fått CVD.. dock så finns inga behandlingsnivåer/erfarenheter vad gäller APOb.. så man kikar då även på LDL och HDL.. för att se om det råder Concordanse.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: