Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

LCHF vid mjölkproteinallergi - hur funkar det?

2015-03-30 22:17 #0 av: Kajsami

Min mamma har kronisk värk i magen sen ca tjugo år och läkarna vet inte vad det är och inga mediciner hjälper.  Nu funderar hon på att testa LCHF, i ett desperat läge tar man ju till allt. Jag har förut pratat med henne om LCHF men då har hon inte varit intresserad, dels för att man blir så väldigt begränsad, dels för att hon dessutom är mjölkallergiker, vilket ju försvårar en del. Men nu tänkte hon ge det en chans.

Men hon är som sagt mjölkallergiker (mjölkprotein, inte laktos) och kan ju inte äta andra mejeriprodukter mer än mjölkfritt smör , Oatleys havregrädde och någon form av mjölkfri yoghurt som naturligtvis innehåller socker. Havregrädden är väl säkert för mycket kolhydrater i för att vara LCHF (gissar jag av själva namnet), men det är ju det enda hon kan göra såser av, så hon är ju helt beroende av den.

Så hur funkar det att äta LCHF vid mjölkallergi? Måste ju vara helt omöjligt att göra såser, och jag tror väl inte att hon vill äta majonnäs varje dag. 

Anmäl
2015-03-30 22:28 #1 av: Zepp

Iomed att jag är laktosintollerant så använder jag inte så mycket mejerier, mest smör och lite ost.

Man behöver inte göra sås om maten är tillräckligt fet, det går även bra att ha olivolja på grönsakerna. osv.

Testa cocosolja, cocosmjölk, cocosgrädde.. finns i alla affärer.

Anmäl
2015-03-30 22:52 #2 av: dufva

Det som är väldigt begränsande är väl att ständigt ha ont i magen

Att äta Lchf är inte alls begränsande tycker vi som insett att Lchf bara är att välja att äta vanlig god människomat och att undvika det som vi inte är gjorda att peta i oss Skrattar

Jag hoppas att din mamma vågar prova för hon har troligen mycket att vinna på att göra det Ler

Anmäl
2015-03-31 08:08 #3 av: Effie

Visst är det gott med mejerier...men visst finns det massor av recept utan, också. Birgitta Höglunds paleo-blogg är den jag spontant kommer på.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.