Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9001 ggr
Margareta
3/29/15, 10:21 PM

Tack för 8:e kryssningen

Hemma efter en trevlig helg. Alltid lika roligt att träffas även om tiden att prata blir kort.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
LottaO
3/30/15, 8:24 AM
#1

Tack! Mycket trevligt och intressant! Kul att inse att jag har varit med nästan från början av denna kostens varande (började hösten 2006). Kollade just, M/S Galaxy tar 2800 passagerare. Om hur många år chartrar vi hela?

Dansa kan man alltid göra!

Effie
3/30/15, 10:20 AM
#2

Jag säger också tack till arrangörerna; det är fantastiskt att vara med och se hur många nyfikna lchf-are det finns, och ev hinna prata lite med några också. Jag har varit med de gånger jag kunnat, sedan 2008, och mötet med andra lchf-are har alltid känts som det mest intressanta, även om föredragen är spännande också.

Men jag börjar tvivla på att jag åker på fler kryssningar. Det är intensivt, det är jobbigt för det är långt att resa. Och lördagsbåten till Åbo är suparresor. Jag är begåvad med god sömn och märkte inget av sällskapet som skrek, slogs och spydde i korridoren utanför, men alla sov inte gott. Sedan ska man orka med en hel dag med föreläsningar, och därefter tåget hem, och sent i säng, igen.

Jag skulle föredra att kryssningen gick t.ex. till Helsingfors. Längre tid; samma mängd föredrag så man orkar smälta dem; någon lugn lokal där man kan diskutera olika frågor, utbyta erfarenheter, eller bara prata.  Och gärna någon liten markering så vi känner igen varann; inte nödvändigtvis namnskylt men någonting.

Annars säger jag ändå: tack för de resor jag varit med på för de har varit underbara; jag kanske ändrar mig till nästa år.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Margareta
3/30/15, 11:09 AM
#3

I år är första året utan namnskylt/igenkänning. Det är en kostnad och ett arbete vi tagit ur egen kassa tidigare. Vi har ingen egen budget eftersom Silja hanterar alla pengar. Nu testade vi utan namnlappar då kostnaden/arbetet ökat med antalet. Det var kaos förra året att dela ut dem så vi testade utan i år. Det är flera som efterlyst dem. Om Silja betalar/gör arbetet och delar ut vid incheckningen inför vi dem igen. Det är svårt att chartra hela båten för föreläsningslokalerna räcker inte redan nu med 650. Fredagskryssningarna har fått kritik för att det inte finns anslutningsresor på lördagkväll. Söndagsavgångar är inte fylleresor, men kräver semester på måndag. Fredag är samma som lördag. Ett alternativ är att boka lite dyrare högre upp. Där är det tystare och lugnare. Längre tid (Helsingfors) är ett alternativ, men knepigare när det gäller talare. Flera tackar nej just för att de sitter fast i 24 timmar. De kan inte åka till föreläsningen och tillbaka. Med en längre blir problemet större. USA-kryssningarna är en hel vecka med kompetenta talare, men de får en veckas semester i Karibien och det kan vi inte konkurrera med

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Effie
3/30/15, 12:45 PM
#4

Jag förstår att namnskyltar är svårt; det var därför jag föreslog "någonting". Det räcker ju med att man ser att de som sitter vid bordet bredvid också är lchf-are; namnet klarar jag ändå inte av att läsa. Ser man att det är en själsfrände :-) kan man fråga, eller prata ändå.

Och att det är svårt att få till en annan kryssning…ja, jag vet att fredagskryssningen är problematisk; det är jag som brukar klaga på den :-) . Och söndagsavgång - ja, egentligen skulle jag behövt semester på måndagen redan nu; det blev inte många timmars sömn den här helgen även om jag sov. Vi beställde sån hytt som fanns; kanske fanns A-premium eller nåt, men det hade nog blivit alltför dyrt för tre.

OK, man sitter fast på en båt; ja. (om man inte flyger ena vägen, men det känns inte bra det heller). Inte lätt att få till det. Men nu har jag fått framföra våra tankar. Och totalkänslan är fortfarande att jag älskar lchf-kryssningar (även om jag inte är riktigt lika lyrisk som efter den första :-) )


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kirsib
3/30/15, 5:19 PM
#5

Tusen tack Margareta och Karin och alla föreläsare!

Cajsavarg
3/30/15, 5:39 PM
#6

Tack för en jättefint genomförd kryssning! Jag hoppas att ni som arrangerade också kände uppskattningen och att ni inte drabbats av efterreaktioner av total utmattning nu!

Vad gäller igenkänningsförslag så kan man väl be var och en som vill, sätta på sig någon form av "tecken". Då kan dom som vill ge sig till känna göra så och andra, som vill förbli anonyma kan låta bli. Det kan ju vara att man har en LCHF brosch hemma som man sätter på sig, eller en enkel frysetikett att skriva sitt namn på. Eller som "Tommy tappar" en collegejacka 😉. Fritt fram för fantasi, egen ekonomi och lust.

🌊❤️

//Fat makes Me fit//

Annons:
[GoForIt]
3/30/15, 8:39 PM
#7

Stort tack för en oerhört inspirerande konferens. Jag och min man var med för första gången och vi har fått en nytändning i vår livsstilsförändring. Detta gäller alla föreläsare: Så många AHA-upplevelser, kunskapstäthet och grad av vetenskaplig höjd överraskade positivt - vi hade befarat en viss "halelujastämning" ;-) Med tanke på innehåll och omfattning var detta sammantaget oerhört prisvärt. Vi kommer tillbaka!!

Karin20
3/30/15, 9:23 PM
#8

Tack alla 600 som var med! Det var jättekul! Jag har funderat på Helsingfors, men de färjorna går också på kvällen och man vaknar på morgonen i Helsingfors. Dagen där kan man eventuellt ha föreläsningar på, men då blir det bara en halv dag. Många vill nog gå i land och se den vackra staden, det är mycket att se och göra! Sen avgår båten igen på kvällen och man vaknar på morgonen i Stockholm. Det skulle alltså gå åt en dag till, men färre föreläsningar!

//Karin

odezza
3/31/15, 2:09 PM
#9

Stort tack till Karin20 och Margareta för att ni arrangerar kryssningarna! Kul att få hälsa på er båda två, även om vi inte hann prata så mycket. Detta var min fjärde kryssning, och min särbos andra.

Föreläsningarna var mycket inspirerande, och matarrangemanget (dvs vad som ingick i priset) var utmärkt. Speciellt då vi kunde äta lite medhavd färdkost i hytten istället för på någon restaurang, på söndagen. Vi var inte särskilt hungriga vid lunchtid på söndagen!

Kul att det har blivit så många som åker med. Även om det blir lite mer anonymt, särskilt om man jämför med den första kryssningen. Men det är ju å andra sidan viktigt att så många som möjligt får chans att ta del av budskapet.

Skulle inte Pagina förlag kunna sponsra LCHF-knappar till deltagarna, t ex mot att dom får ha bokbord, vid kommande kryssningar? Jag har för mig att dom har haft LCHF-märken!? Annars tycker jag inte att det är något större problem, det är ju bara att fråga dem man råkar hamna bredvid om dom "hör till sällskapet"

Tack LottaO med kompis för skjuts till och från Linköping, och för jättetrevligt ressällskap! Hoppas vi ses igen på något arrangemang.

"still lost in space and time"

Margareta
3/31/15, 7:01 PM
#10

Pagina sponsrade mkt riktigt med knappar ett år. Företaget är omorganiserat sen dess och LCHF som begrepp är väl mer eller mindre bortstädat? (Rätta mig gärna). Jag ser inte längre det begreppet på deras titlar.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

odezza
3/31/15, 7:47 PM
#11

Ok, jag hade ingen aning…

"still lost in space and time"

LottaO
3/31/15, 8:47 PM
#12

Jag tyckte som sagt det var toppen. Och tack själva, Odezza! Jag sa det till Anne på vägen hem, att ni var j inte så svåra att ha med i bilen :D

Man kanske kan uppmana folk att själva ta med sig en namnlapp den som vill :) Kanske låter fånigt, men jag tror det skulle funka. På det Facebook-forum jag hänger funderade vi på om man skulle skriva ut sin profilbild och sätta på sig :)

Dansa kan man alltid göra!

Margareta
3/31/15, 10:44 PM
#13

Det är en rolig idé Lotta tycker jag. Det stora problemet är ju att få ihop bild, namn och sammanhang (nickname eller grupp man tillhör).

Under de första kryssningarna hade jag här på Kif en länk till en hemsida jag gjort där man fick anmäla sig till föreläsningarna med epost, namn, postort och nickname . Allt detta (utom e-post) skrev jag med på namnlapparna så att det skulle gå att hålla koll på alla.

E-post till deltagarna  var bra för att kunna skicka info med tider och program in i det sista innan kryssningen. Då bokade man hytt och mat via Silja och konferens via min hemsida. Det var ingen koppling mellan och stämde aldrig när vi väl kom ombord.

Det fungerade hyfsat när vi var 100-150 men jag slutade med hemsidan när jag insåg att de allra flesta kom inte här via Kif och fick den länken utan de anmälde sig direkt till Silja utan att ta till sig info om att även anmäla sig till oss på konferensen. De fick på så vis inga mail med program osv Silja har aldrig haft detaljprogrammet på hemsidan. Flera deltagare hittade inte oss eftersom de inte anmält sig "rätta vägen".

I många år stod vi därför i den långa gången efter biljettkontrollen vid ombordstigningen och delade ut detaljprogram till alla som passerade och kände igen Annika Dahlqvist och vår "inte-så-vackra-LCHF-skylt".

Det är helt fantastiskt nu när Silja delar ut programmet redan vid incheckningen. Tänk om påsarna kan delas ut där också. Det är drömmen till nästa år.

Det blev inte så lite krångligt de år när Silja insåg att vi var betydligt fler som åt än de som anmält sig (vi hade en liten buffet för de som anmält sig till LCHF-kryssningen i Moonlight under ett par år). Då infördes åkband mot avprickning på anmälan för att hålla koll och det tog tid att administrera. 

Jag minns inte längre vilket år Silja tog över hela incheckningen, men det är ju rätt som det är nu att de får mer och mer koll på vårt lilla event som växt sig stort. Det innebär tex att de avsätter folk som följer med för att hjälpa till med tex hanteringen av teknik och påsar.

Nu medan jag skriver väcks minnet och jag kan bara småle åt hur "enkelt" allt är för oss nu när vi är så stora att Silja räknar med oss. Vi hade mer jobb själva tidigare när det var betydligt färre deltagare.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
odezza
4/1/15, 11:07 AM
#14

#12 av: LottaO
På den första och andra kryssningen, då vi inte var så många, hade jag printat ut min alien-avatar, och hängt den på min handväska. På så vis kände alla igen mig från forumet, då jag visade den. Många tyckte t o m att den liknade mig litegrann! 😉

Den här gången struntade jag i det, dels för att jag inte är lika aktiv här på forumet längre, dels för att jag utgick ifrån att många av deltagarna inte kommer från Kif, utan hänger på andra ställen.

"still lost in space and time"

Effie
4/1/15, 12:43 PM
#15

Och jag har funderat på att trycka texten Effie på en tröja, med stooor text…men det är ju bara här och på Kostdoktorns forum som jag är känd som det, så lite onödigt känns det.

Säkert har jag någon gammal LCHF-knapp liggande någonstans hemma, men komma ihåg att leta efter den innan jag åker… Skulle gärna betala en slant för den, om någon skulle fixa sådana.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kvinnlig40talist
4/2/15, 11:57 AM
#16

Mitt förslag är att arrangörer, föreläsare, bloggare ska ha namnskyltar. Andra kan ju också ha det om man vill.  En idé är ju att arrangörerna tillhandahåller ett antal ark klisteretikett med LCHF-magasinets logga och en tom rad där var och en kan skriva sitt - förnamn - och ev. efternamn - alias - bloggnamn - eller annat valfritt.

Margareta
4/2/15, 5:41 PM
#17

Det är ett klokt tips! De vi haft tidigare med loggan här från Kolhydrater iFokus har jag kostat på själv och det blir ganska dyrbart med 650 stycken, men jag kan gott tycka att LCHF-magasinet kan sponsra detta.

Ska tala med mina kollegor :-)

Tack för tipset!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: