Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8542 ggr
MatVeronica
2015-03-29 17:56

Tunnpannkakor

Hej  Är det någon som har ett bra recept på goda tunnpannkakor i lchf-stil. Jag vill inte ha med fläsk/bacon fyllning utan äta grädde med bär till.

Kan man byta ut vetemjölet i ett vanligt pannkaksrecept och ha i antingen mandelmjöl eller kokosmjöl istället?

Annons:
Sindri
2015-03-29 19:23
#1

Ägg, grädde kokosmjöl/mandelmjöl och lite psyllium/fiberhusk. Eller ägg, grädde, riven kokos + lite psyllium.
Om du söker på pannkakor på sajten tror jag du får upp mycket förslag.

Zepp
2015-03-29 21:16
#2

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kvinnlig40talist
2015-04-02 01:02
#5

Havrepannkakor:
http://blogg.svt.se/susanne/2015/01/havrepannkakor-glutenfria/

LCHF-pannkakor:
-4 Ägg
-2 dl Mjölk
-2 dl vispgrädde
-en halv dl kokosmjöl
-1 msk fiberhusk
-ett halvt kryddmått salt
-1 tsk vaniljpulver 

LCHF-våfflor:
2 ägg
1 dl vispgrädde
1 tsk fiberhusk
1 knivsudd bakpulver
(Teflonjärn, behövs inget smör)

Kvinnlig40talist
2015-04-02 01:05
#6

LCHF-Crêpes: funkar bra att äta som pannkakor
2 dl vispgrädde
1 dl standardmjölk
2 msk fiberhusk
4 ägg
1-2 nypor salt

Annons:
OlgaMaria
2015-04-02 11:08
#7

#6 Det här är ett bra recept. Tycker det blir godare utan mandel/kokosmjöl. Jag vill dock modifiera receptet då det inte blir gott med så mycket fiberhusk, och man kan också få ner kolhydratmängden.

Så här gör jag:

4 ägg, 1 dl grädde, 3 dl vatten, 1 msk fiberhusk, lite salt. Låt stå 10 minuter och stek sen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anders-S
2015-04-02 18:03
#8

RE #6-7  OlgaMaria, SajtvärdAllergier iFokus

Prova använda potatismjöl, skrädmjöl(rostad havre) och kokosflingor istället för fiberhusk/ispaghula/psyllium. 

Från FASS:  "Allergisk sensibilisering kan förekomma hos personer som i stor utsträckning arbetar med ispaghula (psyllium) preparat (sjukvårdspersonal eller dylikt). Sensibiliseringen kan uppstå som en följd av inandning, speciellt hos atopiska individer, vilket vanligtvis ger överkänslighetsreaktioner som kan vara allvarliga.

Ispaghula (psyllium) preparat innehåller potenta allergener. Exponeringen för dessa allergener kan ske via oral administrering, hudkontakt och, i pulverform, också genom inhalation.

Till följd av den allergiska potentialen kan individer som exponerats utveckla överkänslighetsreaktioner som rinit, konjunktivit, bronkospasm och i vissa fall anafylaxi."

RomDoll07
2015-04-03 12:06
#9

Om du vill ha det riktigt enkelt är ägg, creme fraiche och salt det enda du behöver. Ta cirka 3-4 ägg (eller hur många du nu vill ha) och rör ihop det med 1 rejäl matsked creme fraiche per ägg, och så lite salt på det. Sen är det bara att steka, klart!

Blir jättegoda tycker jag i alla fall. Kan också användas som crepes och fylla med kött, ost osv.

Veda
2015-04-03 12:53
#10

#9 Omelett är gott men smakar inte pannkaka. Själv gör jag baconpannkaka (tjock) med ägg, grädde, fiberhusk, flytande fett och bakepro.  Tror att smeten kanske kan användas till tunnpannkaka också, men jag har inte provat. Den fastnar tyvärr väldigt när jag gräddar i ugnen.

Recept: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/53051860ce12c475880045dc-flaskpannkaka-till-frukost?bookmarks-1

hemul
2015-04-03 13:03
#11

Gör lite fiberhusk verkligen så att det smakar riktigt pannkakor då? 😉

Veda
2015-04-03 18:57
#12

Nej, det är nog snarare bakepro som gör det tror jag.  Men inte riktigt som vanliga pannkakor, det kan jag inte påstå. Men definitivt inte ägg eller omelett.

RomDoll07
2015-04-03 19:53
#13

#10 Om man äter "riktig" LCHF och har vant sig av med socker- och mjölsmak smakar det recept jag går efter som pannkakor, inte omelett.

Annons:
LaRose
2015-04-03 23:19
#14

Jag är fortfarande storligen förvånad och lycklig över detta enkla och fantastiska pannkaksrecept: 1 ägg, 0,75 dl grädde, 0,25 dl vatten, 1 tsk fiberhusk (ibland har jag i lite vaniljpulver). Låt svälla en liten stund. Jag steker i en liten gjutjärnspanna och det blir 3 - 4 kakor, precis lagom för mig. Mycket godare än vanliga pannkakor och man slipper ju bli som en sten i magen på kuppen. Ett av de absolut bästa LCHF-recepten!

Upp till toppen
Annons: