Annons:
Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 11554 ggr
parsley
2015-03-27 12:08

Renben

Granngården / Lantmännen (Småland) har börjat sälja fryst, finskt färskfoder avsett för hundar och katter. I sortimentet finns bl a renben. Är de OK att köpa och koka buljong på till människa  (bortsett från att köttet är finskt och inte närproducerat)?

Annons:
VildaVittra
2015-03-27 12:15
#1

Frågan är om renen har behandlats med mediciner som inte är godkända för mänsklig konsumtion.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
2015-03-27 14:39
#2

Det är tuffare regler på mat som man ger till djur.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VildaVittra
2015-03-27 14:42
#3

#2 Vart har du fått den informationen ifrån?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
2015-03-27 17:45
#4

Det är ofta striktare regler på mat avsedda för djur.. EUs regler!

De kan inte välja vad de skall äta, men vi får lov att att äta giftig mat om vi vill iomed att vi kan välja själva.

Typ strömming!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Minorca
2015-03-27 20:04
#5

Skulle det vara till livsmedelsproduktionsdjur så är det strickta regler, efter galna kosjukan samt mul och klövsjukan i europa. Hur det är reglerna för hund och katt undrar jag?

parsley
2015-03-28 09:04
#6

Jag vet inte riktigt hur den finska renhållningen ser ut,  men jag inbillar mig att djuren går fritt fram tills att de samlas in för slakt. Det finare köttet säljs som livsmedel för människor och småbenen blir djurmat.

Annons:
hemul
2015-03-28 23:27
#7

Vad kostar benen?

Zepp
2015-03-29 01:31
#8

Det som skulle kunna vara skillnaden i hygien?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

parsley
2015-03-29 08:46
#9

# 7 Jag kommer tyvärr inte ihåg vad benen kostade, men jag tyckte de var prisvärda.

hemul
2015-04-03 19:17
#10

Kollade på deras sajt, men där står inget. Får nog åka dit och titta om de har här i stan också.

Kommer ihåg att det fanns ett ställa jag tänkte beställa från för flera år sedan, men det blev inte av. Nu hittar jag inte ben och inga priser heller, men sajten verkar inte direkt genomtänkt så det kanske finns om man frågar.

http://renomera.se

parsley
2015-04-04 07:59
#11

Det är färskfoder till hund och katt av märket MUSH som jag hittat. Tydligen har de gott rykte inom BARF-kretsar. BARF är LCHF för hundar och katter och betyder bone and raw food eller biologiskt anpassad rå föda.

parsley
2015-04-08 15:09
#12

70 kr för 1,5 kg tror jag att jag betalade. Om jag inte missminner mig så är det vad märgben av nöt brukar kosta där jag handlar. Vill man komma billigare undan kan man säkert spara kotlettben och koka när man fått ihop tillräckligt mycket eller koka på grisfötter eller kycklingskrov.

Jag kokade buljongen efter recept i Vår kokbok, vatten så det täckte, salt och soppgrönsaker efter halv koktiden. Istället för att koka ovanpå spisen lät jag den koka i 125 graders ugnsvärme. Bostaden fylldes av en rå, fuktig doft. Det doftade dött djur, inte lik, men en primitiv lukt av död. Efter 5 timmar i ugnen reducerade jag buljongen till hälften genom att koka den på spisen utan lock. Buljongen fick svalna över natten och bildade en geleliknande halvflytande vätska. Jag  frös in den. När jag äter den värmer jag den på spisen utspädd med lite vatten och rör i en rå äggula. Den smakar speciellt och jag kommer in i någon slags inre frid av att dricka den. Om det beror på att den är varm och nyttig eller att den innehåller mineraler som är rogivande vet jag inte.  Lukten i samband med buljongkoket gör att det krävs en hel det motivation för att hålla på.

aktagrottman
2015-04-08 22:12
#13

Barf =  Biologiskt Anpassad Rå Föda

Annons:
Upp till toppen
Annons: