Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Frågelåda - MinMat

Vikten upp och löpningen sämre

2015-03-26 12:27 #0 av: Anna Ham

Jag började med strikt LCHF för ca 8 veckor sedan. Jag hade besvärlig omställningsperiod men gick ned 3 kilo på 3 veckor. Det som hände redan efter en vecka var att min andning blev väldigt ytlig och kort när jag var ute och löptränade, detta håller fortfarande i sig och jag orkarinte  springa  likalångt som som tidigare . Det som dessutom hänt är att jag gått upp alla 3 kilon och lte till, så nu ligger jag på "all-time-high" 73,8 till en längd på 170. Min fundering är om denna kosthållning inte passar alla? Jag är i övergångsåldern och funderar på om det kan ha med det att göra? Jag är en hälsossam, aktiv person med inte särskilt mkt övervikt men skule gärna vilja gå ned 6 kilo och orka med min löpning igen. Vad ska jag göra??

Anmäl
2015-03-26 12:45 #1 av: Jaxination

Jag började också med LCHF för ett tag sedan och kör mycket långlöpning. Kände som dig, jag hade ingen energi för att springa, kände med helt färdig. Så provade jag äta lite kolhydrater innan ett löpningspass jag hade senare samma dag. HELT annan energi! 

Anmäl
2015-03-26 13:09 #2 av: Anna Ham

bra tips, tack! Ungefär vilka mängder kolhydrater pratar vi om?

Anmäl
2015-03-26 13:35 #3 av: Jaxination

Alltså tex. åt korv och lite pommes, räckte med energi för 6 km, Var knappt utslagen efter. Mängden får man nog känna på lite själv. Tog inte alls mycket. :)

Anmäl
2015-03-26 14:20 #4 av: Effie

Nu är ju inte jag rätt person att ge råd om träning...men letar du lite, t.ex. här på Kolhydrater ifokus, så hittar du mängder med exempel på folk som börjat med LCHF och haft noll ork under träning.  Men när kroppen väl ställt om sig till fettdrift(vilket är individuellt, men kan ta några månader) så fungerar träningen ofta bättre än tidigare, utan kolhydrater.

Har för mig att vissa rekommenderar lite extra salt i början.

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2015-03-26 21:59 #5 av: Zepp

Eh.. som Effie är inne på, det tar månader att ställa om till fettdrift.. men då så slipper man sen muppa kolisar för minsta anstränging!

Nåja.. springer du tävlingar i Ultra Marathon så får du nog dra i dig lite kolisar hur som helst?

Det ni upplever är faktist så enkelt som glukosbrist, närmare bestämt glykogenbrist!

Och vad innebär det, jo era kroppar är så tillvanda vid socker som bränsle att den inte funkar utan det i stora mängder.

Det är ett allvarligt tecken.

Anmäl
2015-03-27 00:56 #6 av: RomDoll07

Håller absolut med föregående att inte ha för bråttom, har man levt ett helt liv på kolhydrater är det ju inte så konstigt att det kan ta lite tid att ställa om. Kroppen måste ju lära sig att fungera på ett annat sätt men när den väl har gjort det har du ju näringen med dig vart du än går, dvs din kropps fettreserver. Väldigt praktiskt tycker jag som oftast bara äter 1 gång per dag.

Nu vet jag inte hur du har gjort men många gör misstaget att äta för lite i början, de tar bort kolhydraterna men är inte vana att äta så mycket fett och inser inte hur mycket mer fett de faktiskt måste äta för att ersätta alla kolhydrater. Då har kroppen i princip ingenting att ta näring ifrån och då är det ju inte så konstigt om man blir trött och slut.


Anmäl