Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Off topic - (OT)

Kan växter känna något?

2015-03-05 17:45 #0 av: MartinIngvar

Jag läste om hur djur känner smärta och jag får pikar för lchf och då började jag fundera hur är det med växter? En del öser skit på mig för varför ska vi utnyttja djur osv.  Så jag googlade och hittade dom här länkarna. Har svårt att bilda någon uppfattning ännu. Vad tycker ni? Att växter kan känna med "neurons". Mina icke kött ätande bekanta gillar inte att prata om detta. 

https://www.google.se/search?q=plants+have+consciousness&oq=plants+have+consciousness&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8 

Anmäl
2015-03-05 18:37 #1 av: Sisselie

För ca 1-2 år sen visades dokumentären "Växternas planet" i 3 avsnitt på svt. Den finns tyvärr inte kvar på svtplay. Men där tyckte jag det framgick väldigt tydligt att växter är levande varelser med en stark önskan att överleva. Det var t ex nån växt som, om den blev skadad, tex om man skar i stammen på den, så "ropade den på hjälp från sina vänner myrorna", och myror kom dit och hjälpte på nåt sätt den att läkas.

Anmäl
2015-03-05 19:53 #2 av: Zepp

Växter känner, men det är tveksamt om man kan säga att de lider?

Anmäl
2015-03-05 20:43 #3 av: aktagrottman

Zepp att känna är att lida.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.