Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 6642 ggr
MartinIngvar
3/5/15, 5:45 PM

Kan växter känna något?

Jag läste om hur djur känner smärta och jag får pikar för lchf och då började jag fundera hur är det med växter? En del öser skit på mig för varför ska vi utnyttja djur osv.  Så jag googlade och hittade dom här länkarna. Har svårt att bilda någon uppfattning ännu. Vad tycker ni? Att växter kan känna med "neurons". Mina icke kött ätande bekanta gillar inte att prata om detta. 

https://www.google.se/search?q=plants+have+consciousness&oq=plants+have+consciousness&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8

Annons:
Sisselie
3/5/15, 6:37 PM
#1

För ca 1-2 år sen visades dokumentären "Växternas planet" i 3 avsnitt på svt. Den finns tyvärr inte kvar på svtplay. Men där tyckte jag det framgick väldigt tydligt att växter är levande varelser med en stark önskan att överleva. Det var t ex nån växt som, om den blev skadad, tex om man skar i stammen på den, så "ropade den på hjälp från sina vänner myrorna", och myror kom dit och hjälpte på nåt sätt den att läkas.

Zepp
3/5/15, 7:53 PM
#2

Växter känner, men det är tveksamt om man kan säga att de lider?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

aktagrottman
3/5/15, 8:43 PM
#3

Zepp att känna är att lida.

Cina-y
3/6/15, 7:16 AM
#4

#1 Jag såg den dokumentären, den var jättebra. Det fanns växter som utvecklade taggar för att inte bli uppätna!

Redan för många år sedan såg jag ett TV program där man hade filmat en aura runt en planta och visade att den auran ändrade färg (till rött har jag för mig) när man skar i växten.

Så, ja, jag tror att växter kan känna fast de kan inte tala om det för oss. Fiskar pratar inte heller men vi vet numera att de känner fiskekroken i munnen när vi fiskar upp dem. 

#0 Jag svarar ibland när jag får kommentarer av vegetarianer angående att djuren lider för min kost att även växterna har känslor. Då ser de chockade ut och ingen säger emot.

AndersAA
3/6/15, 7:19 AM
#5

I Vegomyten skriver författaren om detta och visst kan växter känna saker. Och veganer gillar som sagt att skälla på oss köttätare för att orsaka lidande men vem är de att bestämma att ett djur lider mer än en växt? Bara för att djur har ögon och kanske liknar oss mer än växter gör? Och med tanke på hur jag sköter mina krukväxter så är jag nog betydligt större växtplågare än djurplågare. 😆

hemul
3/6/15, 9:19 AM
#6

Känna har en dubbel betydelse. Känna = uppfatta, registrera är inte samma sak som att känna = ha känslor. En solros kan uppenbarligen registrera solens läge och rikta in sig efter det. Man kan konstruera en maskin som gör samma sak. Det betyder inte att varken roboten eller solrosen förmår njuta av solskenet eller att de ens har ett medvetande.

Annons:
dufva
3/6/15, 11:19 AM
#7

Växter kan utan tvekan uppleva hur omgivningen påverkar dom och tom göra nåt åt saken om än väldigt långsamt

Jag tror lidandet är lika stort för allt levande som upplever negativa konsekvenser mot den egna organismen

Lidandet är inte nödvändigtvis större bara för att man kan skrika eller gråta eller skriva poetiska mästerverk över saken som kan uppfattas av andra

starhawk
3/6/15, 11:37 AM
#8

Dom mest barbariska dieterna är väl Raw food för dom stoppar levande växter i munnen och tuggar ihjäl dom, 🙂 i alla fall är det så jag uttrycker mig om en vegetarian kommer med åsikter om min kosthållning. Sen kan man vänligt fråga om dom tillagar eller på annat sätt dödar sina växter innan dom äter upp dom

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: