Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Kilona försvinner inte och receptförslag

2015-03-05 10:08 #0 av: dinonnes

Hej, 

Jag vill börja med att säga att detta mest är en fundering och inte ett direkt klagomål =).

Jag har ätit LCHF till och från i flera år. Med till och från menar jag att jag äter LCHF i normala fall, men att jag vid speciella tillfällen helt utan ångest väljer att äta kolhydrater - kanske min favorittårta när jag fyller år och att jag smakar chipsen när jag är på fest (ytterst sällan, och LCHF gör att jag inte längre vill trycka i mig hela skålen). Ibland äter jag mer liberalt och ibland mer strikt - med liberalt menar jag mer mejeriprodukter och lite bär till frukosten ibland, och strikt kan ibland sträcka sig till att jag fakirar nån vecka här och där. 

De senaste fyra månaderna har jag även tränat kondition flera gånger i veckan och jag märker att jeansen sitter bättre och att det inte finns lika mycket fett till exempel på höfter, ben och armar. Men ner i vikt går jag inte, utan jag har faktiskt gått upp två kilo. Vad beror det på? 

Tittar man på BMI (vilket jag vet att man inte ska) och det gamla "tänket" så väger jag alldeles för mycket (88 kilo till 176 cm).

Siffran på vikten stör mig inte så mycket, jag är mest nöjd med att jag blir snyggare, men jag  undrar så klart vad det beror på.

Kan det bero på att jag inte äter extra mycket fett? Allt jag äter är fullfeta varianter och tar jag ett fröbröd lägger jag på massor med smör och ost. Men jag har problem med att få in det där lilla extra. Vikten jag helst skulle vilja komma ner till är 75 kilo, och räknar man att jag ska äta dubbelt så mycket fett som målvikt så blir det 150 gram om dagen och det får jag inte i mig. Jag har testat fettkaffe, men det får mig att må illa hela dagen. Då går ketobollar bättre - är det ett bra alternativ? Jag älskar fullfeta produkter, har alltid gjort, men problemet är att jag inte kan få i mig det lilla extra. Jag kan tycka att det någon gång då och då är gott med kryddsmör på köttet, men inte hela tiden, varje dag. 

Kanske kan ni rekommendera några maträtter där fettet liksom är "inbakat" i rätten och man inte känner av det lika mycket. Kanske blomkåls/grönkåls/broccolisoppor med massa smör och kokosolja är ett bra alternativ?

Så för att sammanfatta mitt långa inlägg:

1. Varför känns jag mindre, men går upp i vikt?

2. Hur får jag i mig mer fett utan att sätta mig och sleva i mig smör?

Ska även tillägga att jag står mig bra på det jag äter idag. Jag äter alltså stadig frukost, ofta lunch framåt eftermiddagen och då känner jag ofta inte behovet av att äta middag på kvällen. Kroppen verkar alltså rätt nöjd, mättnadsmässigt, men det jag får i mig.

Tack för hjälpen!

Anmäl
2015-03-05 10:16 #1 av: SuperLimm

Muskler väger mer än fett och det kan vara därför du inte går ner i vikt men att du känner dig smalare/mindre. Eftersom du börjat röra på dig har du säkert börjat bygga lite muskler också.
Kolla och känn på din kropp istället för att fastna vid siffran på vågen, då märker du bättre om du lägger på dig fett eller blir av med fett :)

Anmäl
2015-03-05 17:04 #2 av: hemul

Räknar du med fettet i kött, fisk, ost, ägg o.s.v. också eller räknar du bara tillsatt fett?

Anmäl
2015-03-05 18:19 #3 av: dinonnes

Jag räknar med att det finns fett i maten jag äter också, men jag kanske underskattar mängden där. Jag ser bara kommentarer i bland annat grupper på Facebook där folk uppmanar andra att lägga till mycket mer fett på tallrikar som är ganska lika mina. Det känns som att det ska vara smör och bea och kokosolja och gud vet vad, utöver köttet. 

Anmäl
2015-03-06 15:54 #4 av: hemul

Tittar du in en tabell då?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.