Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har diabetes

Plötslig höjning blodsocker

2015-03-05 06:49 #0 av: martinhiller

Hej alla.

Diabetes typ 2 sedan 2e Jan. (gott nytt år)

Började mäta morgonsocker efter ca 4v. Låg mellan 3,6 och 4,5 i ett par veckor, även mitt på dagen.

Men nu, sista dagarna ligger jag mellan 6,0 och 6,3 och förstår inte varför riktigt.

Äter sedan januari väldigt lite kolhydrater. Promenerade drygt 1 tim varje dag i början men har slarvat lite på sistone.

Är det motionen som gör denna stora skillnad? Äter metformin morgon och kväll.

Taxam för svar

Martin

Anmäl
2015-03-05 10:48 #1 av: Zepp

Infektion, stress, fysisk ansträngning?

Anmäl
2015-03-05 19:20 #2 av: martinhiller

#2 Magkatarr (stress så klart) är väl det enda som dykt upp... Äter omeprazol sedan länge...

Funderar på om magkatarr kan höja blodsocker. Läste att losec ofta sänker blodsockret.

Anmäl
2015-03-05 19:24 #3 av: Zepp

Jag har oxå mätt blodsocker, trots att jag inte är diabetiker.

Vad jag kom underfund med var att det varierade.. ofta av okända faktorer.

På morgonen kunde jag ha allt mellan 6,2 till 3,8.. men jag mådde inte anorlunda på något sätt.

Däremot kan det ha att göra med hur nära Kortisol awakening jag mätte?

http://en.wikipedia.org/wiki/Cortisol_awakening_response

Anmäl
2015-03-05 19:29 #4 av: martinhiller

#3 Japp, jag har nog mätt för snart efter uppstigning, och direkt efter långpromenad.

Skall på koll i mitten av mars så vill samla låga värden så långa sockret sjunker.

Anmäl
2015-03-05 21:38 #5 av: Zepp

Mitt HBA1c var 32, senast jag mätte.

Sen så, alla har högre blodsocker på morgonen, det styrs av dygnsrytmen.

Men iomed att man är diabetiker så är man per definition insulinresistent, dvs det tar tid att sänka blodsockret.

Anmäl
2015-03-06 07:33 #6 av: Tyroidea

Har du testat resistent stärkelse? Jag fick också min diagnos i januari och har läst på en massa. Jag levde redan sunt med lite kolhydrater och mycket motion men hade varit sjuk i bihåleinflammation länge och tvingats äta flera kurer antibiotika.

Det finns studier som visar att diabetes och störd tarmflora samvarierar så jag gissar att det kan vara en av de utlösande faktorerna för mig som dessutom är glutenintolerant. 

Resistent stärkelse går opåverkad genom tarmarna (höjer inte bs som annan stärkelse) utan blir istället näring till de goda bakterierna i tarmen. Hur gör man då? Man tar helt vanligt potatismjöl som man blandar ut med KALLT vatten 3 ggr om dagen. Börja med 1 tsk och sen ökar du gradvis till en msk 3 ggr. Den sista tar du innan du går och lägger dig. Då får du ett lågt och fint morgonsocker (iaf jag och många med mig). Jag kombinerar detta med en tablett med probiotika.  

Dessutom dricker jag detta te som i studier vid Karoliska institutet visat sig sänka bs.  http://www.expressen.se/halsoliv/ortte-kan-leda-till-nya-diabetesmediciner/

Som ett tredje steg tar jag alpha liponsyra varje dag. http://martinas.nu/om-insulinkanslighet-hur-man-okar-den/

Jag har också börjat läsa om pycnogenol och ska nog pröva http://www.naturalnews.com/027920_pycnogenol_diabetes.html#

Anmäl