Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för vegeterianer

Går inte ner i vikt, Hjälp!

2015-03-04 15:06 #0 av: rosiros

Hej!

Jag har under dom senaste veckorna uteslutit kolhydrater så gott jag har kunnat då jag är vegetarian. Jag promenerar dagligen med vår hund ca 1,5 tim och tränar dans två ggr i veckan och friskis och svettis medeljympa en gång i veckan och jag går inte ner!!! Jag har för ca 1,5 mån sedan slutat med ssri preparat (paroxetin) som jag gick upp 15 kilo av (på två veckor!!) och det är denna vikt jag nu vill bli av med.

Till frukost äter jag två ägg, stekta eller som omelett med keso eller fetaost samt sallad med olivolja en halv avokado.

Lunch tex två qournfiléer, tomatsalsa (på krossade tomater och kryddor) andra halva avokado,  edamebönor keso/fetaost

Middag Wokade grönsaker broccoli, blomkål champinjoner Haloumi ost kokta linser och en klick havre créme fraish.

Vad gör jag för fel??? 

Tar tacksamt emot tips och råd

Anmäl
2015-03-04 15:15 #1 av: Aleya

Människa... var är såsen?

jag ser inte en tillstymmelse till fett i det du skrev.
Så mer fett säger jag. Vräk på!

StjärnorMemento moriStjärnor

Värd för Endometrios och medarbetare på Övernaturligt

Anmäl
2015-03-04 15:23 #2 av: rosiros

AHA! :-) Jag har nog aldrig varit en såsmänniska så det har jag nog glömt...

Trodde att olivolja och avokado tillför det fett jag behöver, men det räcker kanske inte?

Anmäl
2015-03-04 15:29 #3 av: Aleya

#2 det ska ju vara high fat.

Jag brukar starta morgonen med fettkaffe.

Sen om jag käkar en vanlig simpel sallad till lunch så har jag på majonnäs så det sjunger om det. Aioli är bra.

Och käkar jag exempelvis en köttbit på kvällen så blir det sås och smör.

Så på med sås.

StjärnorMemento moriStjärnor

Värd för Endometrios och medarbetare på Övernaturligt

Anmäl
2015-03-04 15:45 #4 av: rosiros

Tack för ditt svar! ska öka på fettet

Anmäl
2015-03-04 16:23 #5 av: Zepp

På med fett.. oså känner du hur det påverkar din aptit/hunger!

Med mer fett så skall man förbli ohungrig längre.

Anmäl
2015-03-04 18:13 #6 av: rosiros

Undrar om det kan vara ok att tex ta en rågad tesked med kokosfett till maten för att öka fettet? Jag är ju också vegetarian så det är svårt att utesluta kolhydrater helt och hållet. Jag äter ju mycket bönor och linser som har en del kolhydrater i sig (men även en viktig proteinkälla). Kan detta påverka negativt? 

Anmäl
2015-03-04 18:46 #7 av: Zepp

Bönor och linser, ja.

De är tyvär oxå bra kolhydratkällor.

Men testa du, för om det ovanliga skulle vara fallet och du har en oskadad metabolism så kan det hampa sig som så att du håller dig ohungrigare längre med mer fett i kosten.

Anmäl
2015-03-05 09:18 #8 av: rosiros

Vet ej om jag har skadad metabolism eller ej har aldrig bantat förut men jag har ätit mediciner som bidragit till ökad vikt vid två tillfällen. Vid första tillfället försvann denna vikt vid avslutad medicinering men nu hänger den kvar stenhårt! Ska till läkaren i april och kolla värden och sköldkörtel, får se vad domen blir. 

Min fråga är, om det kan bli tvärtom effekt om jag både äter Nyttiga kolhydrater samtidigt som jag ökar intaget av fett dvs att kroppen håller kvar fettet istället för att släppa ifrån sig det?. Hade förts tänkt äta efter Gi metoden, men det första fasen liknar LCHF då man ska plocka bort alla kolhydrater. 

Anmäl
2015-03-05 10:47 #9 av: Zepp

Altså om man är frisk metabolt så hävdar jag med emfas att en balanserad kost med fett och kolhydrater är att föredra före en med kolhydrater överladdad kost.

Det dummaste vi kommit på näringsmässigt är förmodligen att vi blivit livrädda för fett?

I själva verket är det kroppens sätt att hantera ett överskott av glukos som tvingar den att lagra fett.

Och har man mer fett i kosten så äter man mindre av något annat, dvs andelen och oftast även mängden dagliga kolhydrater sjunker.

Det ger dels att kroppen inte har lika stora problem att hantera glukos iomed att det sällan blir något överskott, således använder den i större utsträckning fett som energikälla.

Anmäl
2015-03-05 12:42 #10 av: rosiros

Det låter ju bra och vettigt! Jag har förstått att det är dom snabba kolhydraterna som är den stora boven och dom har jag sagt hej då till. Ska öka på fettet mer och se vad som händer.

Tack för alla bra och "matnyttiga"svar!

Anmäl
2015-03-05 13:34 #11 av: leifen65

Jag tycket att ditt exempel visar kanske lite mycket protein, och för lite fett. Skulle pröva med att ligga på ett knappt gram protein per kilo målvikt, och sen fylla på med bra fettkällor som smör och kokosfett och se vad som händer.

Mer fett gör även att du, som andra oxå är inne på, att du kommer vara mätt längre. Försök att verkligen känna efter om du verkligen är hungrig, kanske du "bara" är lite sugen? Testa att helt hoppa över frullen, ta bara en kopp te eller kaffe, och äta lunch när du verkligen är hungrig.

Anmäl
2015-03-05 14:59 #12 av: rosiros

Tack för rådet! 

Jag har inget problem med hungern, jag äter mina måltider och inget mer och dessa äter jag när jag är hungrig. Som jag har förstått det så är frukost ganska viktigt? Jag är hungrig på morgonen när jag ska äta min frukost så jag ser inga problem med den. Jag tror att kanske LCHF inte är en kost för mig som är vegetarian och lite laktoskänslig. Jag kan inte dricka/äta grädde för då pajar magen.  Jag tackar för alla tips jag fått men jag kommer nog att återgå till GI mat istället, känns mer naturligt för mina kostvanor.

Anmäl
2015-03-05 16:25 #13 av: Zepp

Vem säger att LCHF inte passar för vegetarianer?

https://veglchf.wordpress.com/

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/tag/veg-lchf/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.